28.04.2005 | 01:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Servisní technici byli důkladně proškoleni

Přibližně před rokem byl na trh slavnostně uveden traktor Case IH MXU Maxxum z produkce CNH. Již při zevrubném seznámení se strojem bylo zřejmé, že jde o zcela nový stroj, který je vybaven moderními prvky a elektronikou. Protože servisní technici musí umět takový stroj opravovat, proběhlo pro ně během zimních měsíců pětidenní školení v sídle dovozce v Hustopečích.

Řada Case IH MXU nese v barvách Steyr název Profi, jen málo odlišností najdeme u New Holland TSA. Tato řada traktorů zahrnuje pět modelů – MXU 100, MXU 110, MXU 115, MXU 125, MXU 135, respektive MXU Profi 4100 až 6135.
Stroje se liší hlavně výkonem motoru, který prozrazuje typové označení. První dva modely disponují čtyřválcovým, ostatní šestiválcovým motorem. Provedením se čtyřmi ventily na válec, elektronickým vstřikováním paliva a systémem Common Rail je vybaven čtyřválec s výkonem 115 koní a dva silnější šestiválce. Všechny motory jsou přeplňované s mezichladičem stlačeného vzduchu a mají prodloužený interval výměny oleje na 600 motohodin. Kapotu motoru lze jednoduše odklopit. Obsluha má snadný přístup k motoru a chladičům, které je možné bez použití nářadí rozevřít tak, aby se daly vyčistit.

Power management i ve střední třídě

Asi největší zajímavostí je u této střední třídy traktorů použití Power managementu. U řady MXU dovede přidat na výkonu motoru v návaznosti vyššího odběru výkonu z vývodového hřídele či hydrauliky, a to až 26 koní u typu MXU 135, což představuje výkon až 162 koní.
Elektronická reverzace převodovky umožňuje nastavení rychlostního stupně pro jízdu vpřed a jiného pro jízdu vzad. K dispozici jsou dva typy převodovek, a to jedna s 16 rychlostmi vpřed i vzad, která je rozdělena na čtyři jízdní rozsahy. Manuálně je ovšem nutné řadit pouze mezi druhým a třetím rozsahem, přechod mezi prvním – druhým a pak třetím – čtvrtým probíhá automaticky. Ovládá se (co?) kolébkovým spínačem na páce ručního plynu známého z MX Magnum. Druhá převodovka je manuální, je vybavena dvoustupňovým násobičem a disponuje 24 rychlostmi ve třech rozsazích oběma směry.
Hydraulický systém má zubové čerpadlo s výkonem 80 l/min nebo pístovým axiálním čerpadlem o výkonu 113 l/min a čtyřmi vnějšími okruhy. Tříbodový závěs unese bezmála 8000 kg. Ve standardu je vybaven elektrohydraulickou regulací, na přání lze dodat i regulaci mechanickou. Samozřejmostí je možnost instalace čelního tříbodového závěsu s nosností více než 3000 kg i čelního vývodového hřídele. Na rozdíl od zadního, který se otáčí třemi možnými rychlostmi, tzn. 540, 540E a 1000 n/min, disponuje přední hřídel pouze 1000 otáčkami za minutu.
Všechny modely lze osadit odpruženou nápravou. Ta je k traktoru uchycena pomocí panhardské tyče a tažné roury upevněné v těžišti a objímající hřídel pohonu nápravy. Toto řešení je vhodné hlavně z důvodu přenosu sil přímo do těžiště stroje.

Souvraťový systém

Palubní počítač umožňuje kromě jiného zaznamenávání pracovních dat a hlavně nabízí funkci souvraťového systému, kdy je možné během první jízdy uložit prováděné úkony a dále je vyvolávat již jen stiskem jednoho tlačítka.
Traktory jsou osazeny zbrusu novou prachotěsnou kabinou kulovitého tvaru bez středových „b“ sloupků s možností odpružení prostřednictvím vinutých pružin. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny kromě ovládání reverzace na pravou stranu kabiny nebo do loketní opěrky. Ve standardu je kabina vybavena klimatizací a prosklenou střechou, což spolu s reverzací předurčuje traktor k práci s čelním nakladačem.
Z krátkého popisu traktoru si lze udělat o jeho využití v praxi představu. Jak ale všechny prvky traktoru skutečně pracují, to je možné se dozvědět jen na dokonale připraveném servisním školení.

Školení na traktory

Společnost Agri CS pro své obchodní partnery uspořádala během zimního období servisní školení na traktory řady MXU Maxxum. Poslední kolo školení uspořádal vedoucí servisu Ing. Václav Štursa pro akademickou obec a tisk. Akce se zúčastnil i týdeník Zemědělec, takže může nyní informovat o detailech o funkčnosti jednotlivých dílů a součástí, z nichž se traktor skládá.
Protože jde o nový moderní stroj, nabitý novými technickými i elektronickými prvky, bylo nutné se servisními techniky detailně probrat všechny prvky a možné problémy. Vedoucí servisu měl k dispozici hned tři traktory této řady. Jeden z nich ležel na dílně rozebrán takříkajíc do šroubku, druhý stál na podpěrách a bylo ho možné nastartovat. Třetí byl zaparkován před školicími prostorami a dalo se na něm předvést to, co na stojícím stroji nelze.
Běžná délka servisního školení činila pět pracovních dnů, a jak konstatoval Ing. Štursa, i tak to bylo časově dost napnuté. Školení posledního kola proběhlo během tří dní, nebylo totiž nutné probírat veškeré prvky traktoru, ale jen vybrané části. Ač se poslední skupina neskládala ze servisních techniků a pravděpodobně se nikdy nebude profesionálně věnovat údržbě a opravě traktorů, i tak školení přineslo mnoho cenných informací.

Zajímavosti MXU

Z prvků traktoru Case MXU stojí za zmínku mnoho prvků. Jedním z nich je jednodílná ocelová ojnice pístu motoru, která je v místě instalace na klikový hřídel dělená lomem pro lepší slícování, vyšší pevnost a vyvážení. Také otvory pro sešroubování obou dílů jsou trochu posunuté, díky tomu lze zúžit blok motoru a dosáhnout vyššího úhlu natočení kol přední nápravy.
Pro studené starty je motor vybaven žhavením v podobě předehřevu vzduchu v potrubí sání. Vzhledem k použití řídicí jednotky pro ovládání motoru je možné nastavit několik variant vypnutí motoru. To je výhodné především v případech, pokud traktor pracuje bez přítomnosti obsluhy, která tak nemůže reagovat na hlášení kontrolních prvků.
Traktor je v převodovce vybaven pouze čtyřmi spojkami pro řazení pod zatížením. Přesto lze řadit až osm stupňů bez nutnosti sešlápnutí spojky, což umožňuje automatika a dokonalé sladění spojek a dalších prvků převodovky. Jejich nastavení si účastníci školení také vyzkoušeli. Zajímavé například bylo, že traktor nedisponuje mechanickou vazbou mezi pedálem spojky a jejím vlastním ovládáním. Je to i z toho důvodu, že se traktor střídavě podle zařazeného stupně rozjíždí na dvě z nich (??).
Opravdovou lahůdkou byl hydraulický systém traktoru završený systémem Load sesning. Jeho geniálnost a propracovanost kontrastuje s jednoduchostí a funkčností. Základem je hydraulická vazba na pokles tlaku v soustavě, na který systém okamžitě reaguje zvýšením průtoku a tedy dorovnáním tlaku. Naklopení desky na maximum pístového hydrogenerátoru ovládá pružina, naopak proti působí tlak hydraulického oleje. Ve chvíli poklesu tlaku je síla vyvinutá pružinou větší, proto dojde ke zvýšení dodávky. Po vyrovnání tlaku olej přetlačí pružinu a tím ubere na dodávaném množství oleje. Hlásicí vedení, což je potrubí vedoucí k ovládání čerpadla, lze u hydraulických rychlospojek napojit a řídit tak dopravované množství přímo od spotřebiče na stroji.
Další obrovskou zajímavostí, která se poslední dobou stává běžnou u moderních traktorů a ostatní techniky, je elektronický systém Can Bus a vlastně veškerá elektroinstalace. Úkolem Can Busu je zprostředkovat kontakt mezi všemi řídicími jednotkami traktoru. Sice by to bylo možné i bez tohoto systému, tím by však celková délka elektrických vedení narostla z 3,5 km na asi sedm až osm kilometrů. Spojení mezi řídicími jednotkami tak funguje pouze pomocí dvou drátů, a údaje se přenášejí v podobě dat, na které je z hodnot hlášených čidly převede mikroprocesor.

(Více se o jednotlivých systémech traktorů Case IH MXU Maxxum dozvíte v časopisech Farmář a Mechanizace zemědělství.)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down