25.03.2002 | 12:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Šest Fastraců na Myjavě

Nedávno jsem měli možnost navštívit jedno zemědělské družstvo hospodařící nedaleko našich hranic, hospodařící v okolí města Myjava a mohli jsme si pohovořit s jeho předsedou ing. Vladimírem Hradským a díky tomu vzniknul i tento článek.

Současné zemědělství na Slovensku se příliš neliší od toho v Česku. Není divu. Problémy slovenských zemědělců jsou obdobné jako těch našich a jedním ze základních je obnova strojového parku, který je zastaralý stejně jako u nás.

Nedávno jsem měli možnost navštívit jedno zemědělské družstvo hospodařící nedaleko našich hranic, hospodařící v okolí města Myjava a mohli jsme si pohovořit s jeho předsedou ing. Vladimírem Hradským a díky tomu vzniknul i tento článek.

3800 ha zemědělské půdy

Ploľnohospodárské družstvo Poriadie obhospodařuje celkem 3800 ha zemědělské půdy z čehož asi 2800 ha tvoří půda orná. Zbylých 1000 ha jsou TTP zastoupené jak loukami tak pastvinami na nichž je chováno masné stádo asi 500 ks plemene Charolais a to v systému ekologického zemědělství. Kromě ekologického stáda je zde i stádo dojné (konvenční chov plemene Holštýnsko-fríského) tvořené asi 500 ks skotu z čehož je 174 dojnic. Živočišnou výrobu dále doplňuje špičkový chov prasat.
Rostlinná výroba je tak jak je v našich i slovenských podmínkách obvyklé zaměřena na pěstování obilnin. Dominuje ozimá pšenice (potravinářská i krmná), žito, ozimý ječmen a řepka. Pro zlepšení půdní úrodnosti je zařazována též vikev jarní. Ke krmným účelům je pěstován oves, část na zrno a část ve směsce na GPS a dále silážní kukuřice. S ohledem na skutečnost, že v podniku nejsou vyhovující silážní žlaby je většina krmiva konzervována do vaků, k čemuž v RD využívají dva vlastní lisy jenž nachází využití i ve službách. Doplňkovou činností je pěstování léčivek ekologickým způsobem.

Každý sám za sebe

Zajímavá je organizační struktura podniku, která připomíná členění jenž jsme znali z dříve věhlasných Slušovic. Družstvo je členěno na samostatné jednotky s oddělenou ekonomikou. Díky tomu lze snadno zjisti jak které středisko hospodaří.
Jedním ze sedmi středisek je středisko mechanizační v Brestovci. Základní mobilní prostředky zde tvoří šest traktorů JCB Fastrac a na to proč jde právě o tyto stroje nám odpověděl ing Hradský:
„Tak jako každý zemědělský podnik jsme před několika lety stáli před problémem jak vhodně přezbrojit náš mechanizační park. Obvyklým způsobem je koupit výkonný traktor, tím se vydat z peněz a pak přemýšlet jaké vhodné nářadí s ním lze agregovat neboť pak máte jen to staré. A logicky nový traktor se starým nářadím nedokážete dobře využít. My jsem šli opačnou cestou. Nejprve jsme si pořídili vhodné nářadí, s ohledem na naše podmínky kde převažují menší a kopcovité pozemky a je na nich tudíž hodně otáček, šlo o stroje s menšími záběry a nákupem traktoru jsme počkali. V té době jsme používali klasické Zetory (120, 160 k) a dokonce jsme si upravili řezačku TORON jako nosič nářadí.
Je samozřejmé, že tyto traktory nebyly schopné s novým nářadím odvést patřičný výkon, ale pracovat s ním mohly my jsme již mohli povýšit kvalitu agrotechnických prací na jinou úroveň. A když jsme měli asi čtyři nové stroje, vhodné pro výkonnější traktor, pořídili jsme si první Fastrac. Bylo to ve spolupráci s firmou Agrocustra, která jej vlastně zakoupila a měla tedy traktor, ke kterému jim chybělo nářadí a tak začali s námi spolupracovat. Využívali jsme stroj i s nářadím ve službách a na předváděcích akcích. Spolupráce fungovala dobře a tak jsme se rozhodli, že vytvoříme samostatné mechanizační středisko definované jako společnost s ručením omezeným. V současné době máme Fastraců již šest a důvody proč jsme se pro ně rozhodli byly vlastně dva. Jednak jsou to velké vzdálenosti mezi pozemky. Z mechanizačního střediska na nejvzdálenější pozemek je to 47 km. A to ne vždy po komunikacích kde se dá jet s rozměrným nářadím. Většina závěsných strojů je proto nesených a to nejen z důvodu transportu, ale také pro snadné otáčení na malých a kopcovitých pozemcích (průměrně asi 30 ha). A druhou výhodou je velmi pohodlná kabina s komfortním sedadlem spolujezdce. To se zdá sice jako banalita, avšak je to velmi důležité jednak pro pohodlí traktoristy a pohodlná sedačka spolujezdce je důležitá jak při práci v noci, kdy jsou v kabině často dva traktoristi, anebo pro snížení ztrátových časů při komunikaci agronoma s traktoristou, kdy není třeba se domlouvat na souvrati, ale pohodlně přímo za jízdy. A to nám díky odlišné koncepci od klasických traktorů umožňoval právě Fastrac.
S traktory jsou agregovány dva lisy na velkobjemové balíky, dva automatické sběrací vozy Arcusin, čtyři radličkové podmítače, tři secí kombinace a jeden exaktor a čtyři pětiradličné pluhy. V plánu je nákup žacího stroje, pravděpodobně půjde o šestimetrový diskový stroj od firmy Krone.
S traktory JCB jsme zatím spokojeni a jak jsem již předeslal dobře zapadají do našich podmínek. Jediné co nám na nich nevyhovuje je výkon maximálně 180 k a hodil by se nám stroj této koncepce, avšak s výkonem vyšším. Výrobce již údajně v této oblasti něco připravuje takže uvidíme.“

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down