Soutěžní klání s názvem Traktor silák pořádáme již od roku 2001. Začínali jsme s ním jakožto se součástí doprovodného programu Mistrovství ČR v orbě, a první měření sil proběhlo v Zábřehu na Moravě. Tehdy vyhrál Fendt 920 Vario.
A značka Fendt byla úspěšná i v roce 2003, kdy vyhrál opět Fendt 920. A třetí vítězství zaznamenal traktor Fendt v roce letošním, kdy zvítězil model 927. Z šesti silových klání se tak traktorům Fendt podařilo vyhrát tři.
V čem tkví tajemství úspěchu těchto traktorů? Jako obvykle je to kombinace kvalitní techniky a lidského faktoru. O tom, že mají k dispozici kvalitní traktor ve firmě RCG Agromex nepochybovali. Nicméně věděli, že o tom zda vyhrají budou rozhodovat detaily. Tedy jednak vhodné dotížení traktoru a také dobrý řidič. A tak nic neponechali náhodě. Dva dny předem si domluvili jiný tank T 34 a zkoušeli jej tahat, traktor zatížili až na neuvěřitelných 19 tun a pro řidiče si poslali přímo do výrobního závodu v německém Marktoberdorfu. Wilfried Netze přijel den předem na motocyklu (jak jinak než BMW) a když připravený traktor viděl, spokojeně se usmíval. A druhý den s ním zvítězil.
Technický faktor
Probrali jsme si lidskou stránku úspěchu traktoru Fendt 927, a teď k té stránce technické, kterou soutěžící ovlivnit nemohli. Kromě odpovídajícího počtu koní, které poskytoval motor, za úspěchem jistě stojí Vario převodovka. Je celkem jisté, že plynulá převodovka, kterou byl traktor vybaven, je pro tahově náročné činnosti ideální, a mimoto traktory s plynulým konceptem pojezdu dokáží rovněž velmi dobře zrychlovat. Plynulá změna převodového poměru totiž dokáže využít naplno výkon traktoru, ale pokud plný výkon není třeba umožňuje i šetřit palivo. K tomu je použit systém TMS což je spojení elektronicky řízeného motoru s elektronikou převodovky. Principem je to, že pokud není třeba plný výkon traktoru, elektronika sama snižuje otáčky motoru a přitom udržuje stabilní pojezdovou rychlost. A samozřejmě čím nižší otáčky motoru, tím příznivější je spotřeba paliva. Zejména tam kde traktor pracuje na poli v členitých podmínkách, nebo jezdí v dopravě opět v členitém terénu, tam je přínos tohoto sytému nejvyšší. Řidič má přitom možnost do elektroniky ovládání vstoupit a nastavit si zatížení motoru s jakým bude traktor pracovat.
Ti kteří znají traktory Fendt vědí, že zejména modely řady 900 se vyznačují bohatými možnostmi v ovládání. V podstatě všechna nastavení jsou ovládána přes Varioterminál. Lze tedy řídit EHR, vnější hydraulické okruhy, ovládat souvraťový managemnet, nastavovat tempomaty, otáčky motoru, zjišťovat hektarovou výkonnost, spotřebu paliva atd. A mimoto Variterminál může sloužit i jako obrazovka pro vzadu instalovanou kameru, nebo se na něm dají ovládat závěsné stroje – pokud jsou ISO Bus kompatibilní.
Novinky letošního roku
Pro letošní rok nabízí firma Fendt nové modely z řady 900. Základní novinkou jsou jednak nové motory, jiná přední náprava a dále dvě úrovně vybavení traktoru. Motory jsou od firmy Deutz a jedná se o šestiválce se zdvihovým objemem 7,2 litru. Motory jsou vybaveny všemi výdobytky moderní techniky, tedy čtyřventilovým rozvodem, turbodmychadlem s regulací pnícího tlaku a s chlazením stlačeného vzduchu, recirkulací spalin, vstřikováním Common Rail a mají nízkou měrnou spotřebu paliva na hodnotě 200 g/kWh. Mohou být provozovány rovněž na 100% metylester řepkového oleje.
Co je rovněž novinkou je vysoká pojezdová rychlost traktoru, ta může být až 60 km/h a takovéto traktory jsou pak vybaveny dvouokruhovými brzdami na všechna kola a Fendt používá také systém FSC (Fendt Stability Control), což je regulace naklánění traktoru při jízdě v zatáčkách a při brždění. Protože každé přední kolo je odpruženo samostatně lze jej i samostatně regulovat a traktor tak vyrovnávat v podélném, ale hlavně v příčném směru.
A ještě se zmíním o těch dvou úrovních výbavy. Traktory řady 900 je možné pořídit ve variantě Profi a Power. Profi to jsou Fendty tak jak jsme na ně zvyklí. Tedy s čelním TBZ, bohatými možnostmi v ovládání, souvraťovým managementem, s ovládáním dvou vnějších hydraulických okruhů křížovou pákou, až osm párů rychlospojek a tyto traktory jsou dostupné i ve verzi s pojezdovou rychlostí 60 km/h. To znamená, že mají zmíněné dvouokruhové vzduchové brzdy na kolech přední i zadní nápravy a systém nezávislého odpružení kol přední nápravy s regulací stability FSC.
Verze Power má naproti tomu pojezdovou rychlost maximálně 50 km/h, přední náprava nemá vlastní brzdy, bržděna je připnutím pohonu a tím spojením s bržděnou zadní nápravou, čelní TBZ není ve standardu, v ovládání chybí souvraťová automatika, ovládací joystick i loketní opěrka jsou řešeny jednodušším způsobem. Takovýto traktor je tedy levnější, přičemž má stále tentýž kvalitní motor, převodovku i hydrauliku, pouze úroveň ovládání a komfortu je o něco snížena (není křížová páka na hydraulické okruhy jejich počet je omezen na čtyři atd).
V obou verzích však zůstává Varioterminál, i když ve verzi Power nemá nainstalovány všechny uživatelské funkce a v obou verzích je také použit systém TMS, který upravuje otáčky motoru podle jeho zatížení a šetří tak palivo.