Současná praxe v krmení skotu je založena na využití míchacích krmných vozů, nejčastěji v provedení s horizontálními, nebo vertikálními šneky. Mnohem méně často je využíváno míchání pádlového, které se vyznačuje především šetrností ke krmivu, neb jen málo mění délku strukturální vlákniny.
Specialistou na výrobu míchacích krmných vozů s pádlovým mechanismem je irská společnost Keenan, která patří od roku 2016 pod křídla společnosti Alltech a má ve svém portfoliu širokou nabídku vozů zejména v taženém provedení.
Specifika pádlového míchání
Všechny vozy Keenan jsou vybaveny systémem míchání se šesti pádly, která šetrně promíchávají komponenty krmné dávky. Protože některé dlouhostébelné složky (seno, sláma) je třeba zkrátit, nechybí systém řezání, který ale funguje jinak než u klasických vozů. U nich bývají nože na míchacím šneku a protiostří na bocích míchací vany. U vozů Keenan jsou nože přišroubované na dně vany a pádla mají otvory, mezi nimiž nože procházejí a vytvářejí tak protiostří. Komponenty krmiva u nichž dochází k řezání, jsou díky tomu zkracovány ostřejším řezem než u klasických krmných vozů.
Další zajímavostí je utěsněná míchací vana, kterou je tak bez problému možné naplnit tekutými složkami krmné dávky, jako je třeba melasa. Ta se nedávkuje jako poslední komponent, jak by se dalo čekat, ale naopak první. Výhodou míchacího systému vozů Keenan je totiž použití pryžových stěrek na konci pádel. Ty vytírají melasu, která by jinak zůstala na dně a mohou ji dobře smíchat s objemnými krmivy.
Zajímavostí je to, že podle složek krmné dávky a jejich parametrů (obsah sušiny, délka řezanky atd.) určuje výrobce pořadí dávkování komponentů i dobu míchání. Uživatel požadované parametry krmiv pošle přes internet k výrobci a ten mu zašle postup nakládání komponentů, včetně přesného počtu otáček pádlového mechanismu, který díky instalovanému snímači není problém zjistit. Měření otáček míchacího mechanismu je přesnější než měření času míchání, které nebere do úvahy rychlost otáčení vývodového hřídele traktoru.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2021.