Síla a rychlost. K nim směřuje většina výrobců moderních traktorů a jejich snahy nejsou motivovány jen tím aby předvedly dokonalejší traktor, ale primárně vycházejí z požadavků zemědělců, kde hlad po výkonu a vysoké transportní rychlosti sále roste.
Typickým příkladem moderního traktoru je Fendt 936, který byl nominován do soutěže Grand Prix Techagro, kde získal ocenění a získal také cenu časopisu Mechanizace zemědělství. Co je na tomto traktoru tak zajímavého? Prakticky všechno, protože výrobce inovoval všechny konstrukční prvky, od motoru přes převodovku, pojezdové ústrojí i hydrauliku.
S recirkulací spalin
Motorem traktoru je vznětový, přeplňovaný šestiválec Deutz se zdvihovým objemem pouze 7,14 l. Nízkému zdvihovému objemu se pak musela přizpůsobit konstrukce i příslušenství motoru. Tedy samozřejmě, že je použita čtyřventilová technika rozvodu a pro dosažení emisního limitu se jako nejvýhodnější (nejlépe regulovatelné) jeví vstřikování Common Rail (vstřikovací tlaky jsou až 160 MPa). Pro dosažení nízkých emisí dusíku je pak použit recirkulační ventil spalin EGR. Jde o regulaci obsahu kyslíku, protože nejlepších hodnot všech emisí je dosaženo při stechiometrickém složení směsi paliva a vzduchu (kyslíku), kdy množství paliva odpovídá obsahu kyslíku, který je potřebný na jeho spálení. A právě zpětným přívodem spalin se obsah kyslíku jednak reguluje a dále se snižuje teplota spalování a tím i tvorba NOx, která je přímo úměrná teplotě ve válcích.
Motor dosahuje jmenovitého výkonu 335 k (dle ECE R-24) při jmenovitých otáčkách 2200 n/min, nejvyšší výkon 360 koní je v otáčkách 1800 n/min. Nejnižší měrná spotřeba paliva má hodnotu jen 195 g/kWh. S ohledem na výkon motoru je řešena také elektronická regulace otáček ventilátoru chladičů, který se otočí jen pro ochlazení médií nezbytnou rychlostí a neubírá tak na výkonu motoru.
Osvědčené Vario
Jak se dá předpokládat převodovým ústrojím je osvědčené Vario, samozřejmě s patřičnými úpravami pro přenos vyššího točivého momentu. Nicméně změněna byla pouze ložiska hřídelů a vlastní tělo převodovky zůstalo zachováno. Aby se přenesl vyšší točivý moment točí se vše rychleji a také hydrostaty pracují s větší rychlostí a nikoliv větším tlakem. Jinak je převodovka zachována, to znamená, že má dva rychlostní rozsahy a to od 0 do 40 a od 0 do 60 km/h. Nejvyšší pojezdová rychlost 60 km/h přitom může být (podle zátěže traktoru) dosažena již v otáčkách motoru 2000 n/min.
Co zůstalo jako obvykle je možnost nastavení dvou tempomatů, nebo poklesu otáček motoru při nichž se bude měnit převodový poměr. A standardem je také systém TMR, který reguluje otáčky motoru s ohledem na zatížení traktoru, tak aby se motor netočil ve zbytečně vysokých otáčkách. Jde patrně o nejlepší propojení řízení motoru a převodovky, které se na trhu nabízí.
S ohledem na vysokou transportní rychlost jsou navrženy také provozní, dvouokruhové brzdy, které jsou mokré, lamelové a na všech kolech.
Odpružená přední náprava
Pro odpružení přední nápravy je použit koncept nezávislého zavěšení kol na lichoběžníkových ramenech s odpružením pomocí hydraulických válců a akumulátorů se stlačeným dusíkem, odpružení reguluje řídící jednotka, která pomocí snímačů polohy (pro každé kolo zvlášť) udržuje hydraulické válce a i kola přední nápravy ve středové poloze. Odpružení je možné i uzamknout a je tu i zajímavý systém proti naklánění traktoru při rychlé jízdě v zatáčkách, kdy se zvyšuje tlak v hydraulickém válci vnějšího kola a traktor je tak stabilnější. Tento systém vlastně kopíruje příčný stabilizátor používaný u osobních automobilů, avšak elektronickou a hydraulickou cestou.
Zdvih pružení každého z kol je +115 a –185 mm. To na první pohled vypadá jako enormní hodnoty, nicméně je třeba zvážit, že při klasickém pružení na středovém čepu jde vždy dohromady o výkyv nápravy plus vlastní pružení, takže celkové hodnoty zdvihu jsou pak podobné.
Speciální kola a pneumatiky
Přenos výkonu 360 koní na podložku není jen tak snadný a aby traktor neměl koně, ale zároveň též vysoký prokluz nechala si firma Fendt od Michelinu zkonstruovat speciální pneumatiky. Přední mají rozměr 650/75 R30, nebo 600/70 R34, zadní pak 710/85 R38, nebo 710/75 R42 a co upoutá především je vysoké profilové číslo, které dovoluje při správném huštění zvětšit záběrovou plochu a dále je významný obvod kol, který rovněž zvyšuje kontaktní plochu a tím i záběr pneumatik. Přední pneumatiky mají výšku 1750 a zadní 2150 mm. Podle výrobce tyto pneumatiky znamenají 25 % zvýšení kontaktní plochy oproti pneumatikám použitým na standardních traktorech.
Šest vnějších okruhů
Náplň hydrauliky je jako obvykle u traktorů Fendt oddělená a hydraulický okruh je vybaven axiálním pístovým čerpadlem s výkonem 160 l/min. Standardní výbavou je šest vnějších okruhů, samozřejmě doplněných vývodem Power Beyond. Pro přední hydrauliku jsou k dispozici dva vývody vyvedené vpředu pod kabinou. Zvedací síla zadního tříbodového závěsu je na hodnotě 118 kN a závěs může být v kategorii 3 nebo 4. Samozřejmostí je EHR s ovládáním přes Varioterminál.
Vzduchem odpružená kabina
Kabina je odpružena pomocí kapalinových tlumičů a vzduchových měchů s regulací polohy. Díky tomu není odpružení závislé na zatížení kabiny.Tradiční předností kabiny je nízká hlučnost na hodnotě pouhých 70 dB. Přepracováno bylo pracoviště řidiče. Jak je zřejmé z fotografie boční konzola je nyní součástí loketní opěrky, ovladače předního a zadního tříbodového závěsu jsou umístěny nad sebou a jinak je řešen také ovládací joystick. Umístění všech ovladačů na loketní opěrku či konzolu, která je její součástí má obrovskou výhodu při otočném řízení.
Závěrem
Fendt 936 se vyznačuje vysokým poměrem výkonu na jednotku hmotnosti traktoru. Přesněji je to 27 kg /k. V některých případech to nemusí být výhodou a tak je možné traktor i řádně dotížit. Přední závaží může mít hmotnost až 2,5 tuny a do každého ze zadních kol lze uložit závaží s hmotností až 1 tuny. Pohotovostní hmotnost traktoru je pouze 9,7 tun, užitečná pak pro 50 km/h dosahuje 8,3 a pro 60 km/h 6,3 tuny.