07.12.2005 | 11:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Sklízeč a nakladač i do extrémních podmínek

Sklidit cukrovku a odvézt ji z pozemku k zpracování je především během vlhkých podzimních dnů poměrně náročný úkol. Když se k tomu připočítá nutnost dosáhnout co nejnižších ztrát, omezení utužení půdy a také potřeba minimálního množství zeminy a posklizňových zbytků ulpěných na bulvách, není při extrémnějších podmínkách co závidět. Jako dobří pomocníci se v tomto případě ukazují stroje německého výrobce Ropa.

Během společného předvádění techniky dodávané společnostmi Stromexport a Fagus si především pěstitelé cukrovky na pozemcích Rolnické, a. s., prohlédli samojízdný sklízeč Euro Tiger a samojízdný nakladač a čistič Euro Maus. Sklízeč je určen k jednofázové sklizni cukrovky a jejímu přeskladnění na odvozní prostředek nebo krecht. Úkolem nakladače je pak sběr cukrovky z krechtu, očištění a nakládka na odvozní prostředek. Přihlížejícím stroje představil zástupce firmy Fagus Ing. Michal Klein.

Sklízeč
Prezentovaný sklízeč Euro Tiger disponuje turbomotorem Man s mezichladičem stlačeného vzduchu o výkonu 504 k, nádrží na 1440 litrů nafty, (nově jsou stroje vybavovány výkonnějším motorem Mercedes) hydrostatickým pojezdem s dvěma rozsahy, a to do 12,5 km/h a do 20, resp. 25 km/h. Všechny tři poháněné nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu. Poslední náprava je automaticky spouštěna či zvedána podle aktuální hmotnosti stroje.
První přijde s řepou do styku cepový drtič, kterému těsně předchází pár hmatačů. Cepy odstraňují chrást a zároveň ho dopravují do meziřádku nebo k příčně uloženému šneku. Na jeho konci může být rozmetací talíř. Možné je na cepový drtič instalovat ještě druhý rozmetač chrástu, stroj pak může sklízet pozemek člunkově. Pomocí odlehčovacích kol lze nastavit výšku cepů. Nastavitelná rychlost rozmetacího talíře umožňuje rovnoměrný rozhoz chrástu na určené místo.
Následuje ořezávač. Nože jsou uloženy na samostatných paralelogramech, jehož konstrukce, uložení a také tvar hmatače zajišťují nestejnoměrnou avšak optimální výšku skrojku podle velikosti bulev.
Další práci vykonává vyorávací agregát, který je možné kompletně posunout o 25 cm doprava a eliminovat tak poškození bulev následujícího řádku koly. Výškové vedení jednotlivých vyorávacích radliček šesti řádků probíhá automaticky v nastavené pracovní hloubce díky sedmi hmatacím kolům. Samozřejmostí je boční posuv a posuv jednotlivých radliček podle pokynů hmatačů. Vyorávací radličky jsou pružinově nebo nově hydraulicky jištěny proti přetížení. Díky jejich vibračnímu pohybu dochází k šetrnému vyorání bulev. Pohyb radliček lze nastavit nebo vypnout.
Bulvy od radlic putují na předčistící válce s možností protipohybu pro intenzivnější čištění a dále sítovým dopravníkem umístěným mezi předními koly na čistící hvězdice. První má průměr 1700 mm další dvě pak 1500 mm a celkovou čistící plochou 3,9 m2. Jejich seřízení je možné jedním s deseti nastavených programů nebo ručně. Hvězdice tvoří také nejnižší místo stroje, jeho světlost činí 42 centimetrů.
Po očištění jsou bulvy elevátorem dopravovány do zásobníku. Nejdříve se plní zadní část zásobníku nad zadními nápravami. K efektivnímu využití prostoru napomáhá šnekový rozhrnovací dopravník. Po zaplnění zadní části dojde automaticky ke změně smyslu otáčení šneku a doplnění přední části. Zásobník pojme 40 m3, tzn. 26 tun cukrovky. Z toho vyplývá dojezd sklízeče, který při výnosu 60 t/ha činí 1600 metrů, při výnosu 50 t/ha 1900 metrů.
K vyprazdňování slouží široký vyprazdňovací dopravník, kterým lze s překládací výškou do 3,8 m vrstvit krechty i překládat bulvy do dopravního prostředku.
Samostatnou kapitolou stroje je kabina, která vytváří komfortní prostředí pro práci řidiče. Přehledný ovládací panel s grafickým, nově barevným terminálem je umístěn vpravo vedle loketní opěrky. Díky tomu jsou veškeré funkce stroje a ovládací prvky neustále pod kontrolou. Nejdůležitější funkce jsou ovládány anatomicky tvarovaným joystickem. Obsluha má k dispozici čtyři způsoby zatáčení, resp. jízdy po pozemku. Při jízdě po silnici jsou zatáčena přední kola a kloub rámu za přední nápravou. Při otáčení nebo v prudkých zatáčkách na komunikacích lze natáčet zadní nápravy do protisměru přední a kloubu. Další možností je jízda s tuhým rámem. Poslední možností využívanou při sklizni je krabí chod, který přestaví stroj takovým způsobem, že dochází k rovnoměrnému utlačování celého povrchu pozemku a zároveň je dosaženo dostatečného odstupu zadních náprav od dosud nesklizeného porostu.
Na řízení stroje se kromě obsluhy podílí tři elektronické řídící jednotky a celá řada rozvaděčů a senzorů. Po najetí na řádek je možné aktivovat autopilota, který stroj ve spolupráci s hmatači řídí. Obsluha pak jen kontroluje a upravuje optimální činnost stroje.

Nakladač
Čistič/nakladač Ropa Euro Maus je osazen šestiválcovým motorem Man o výkonu 280 koní. Do budoucna je v plánu nahradit tuto značku značkou Mercedes. Hydrostatický pohon téměř všech agregátů stroje umožňuje jejich plynulé nastavování, hydrostatický je také pojezd.
K nabírání řepy z polní skládky slouží stůl o šíři 8,7 m, na kterém je osm párů válců. Uprostřed stolu najdeme aktivní dělící špici. První dva válce slouží k nabírání řepy z pozemku, ostatní již plní čistící funkci v průběhu které zároveň posunují řepu dále. Pro usnadnění nabírání řepy, resp. především pro sebrání i posledních bulev na konci krechtu slouží hydraulicky ovládané hrablo. Stroj lze dovybavit zařízením na vlhčení čistících válců, čímž lze zamezit nalepování zeminy.
Sítový dopravník posune řepu k dalším čtyřem párům protiběžných válců, které jsou jako předchozí osazeny spirálou. Ty mohou být v lehčích půdách nahrazeny běžným prutovým dopravníkem V cestě bulev následuje výložníkové rameno, které má dosah do vzdálenosti 13 metrů a výšky až 6 metrů. Otočit je jej možné na obě strany podle potřeby. Kabina stroje je stejné koncepce jako u sklízeče s tím, že celé pracoviště obsluhy je otočné, aby bylo dobře vidět na nabírací stůl i výložník. Systém ovládání a vůbec funkce všech agregátů nese shodné prvky se sklízeči.
Stroje Ropa nelze brát pouze jako samostatné prostředky pro sklizeň nebo očištění a naložení řepy, nýbrž je na ně třeba pohlížet jako na technologii chovající se velice šetrně k pozemku. Na poli se totiž vůbec nemusí objevit jiný prostředek, než sklízeč, který vykládá přímo do odvozového prostředku nebo vytváří polní skládku, kterou následně nakladač naloží.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down