Pro nadcházející sklizňové období přichází většina výrobců techniky pro sklizeň obilnin s četnými inovacemi, přičemž asi nejočekávanější moment již proběhl, a bylo jím představení nové sklízecí mlátičky New Holland, na jejíž platformě vznikl i vysoce výkonný stroj Case IH, prezentovaný v průběhu února letošního roku.
Naproti tomu například vývoj v technice Claas se zaměřil na menší farmy, v této kategorii inovoval také Deutz-Fahr a nový model uvedl na trh i Sampo Rosenlew. Nejen o tom pojednává tento příspěvek.
Case IH
Pro rok 2024 prošlo portfolio axiálních jednorotorových mlátiček Case IH kompletní obměnou. Řadu Axial-Flow 150 nahrazují modely série 160 s typy 6160 a 7160 disponujícími motory FPT Cursor 9 o maximálních výkonech 400 a 460 koní. Největší inovací je adaptace systému AFS Harvest Command, který automaticky nastavuje mlátičku během sklizně. Úpravou prošel šikmý dopravník, u něhož byly zesíleny zvedací hydraulické válce a je vybaven hydraulickým naklápěním přední části, aby bylo možné měnit náklon adaptéru v podélném směru, např na „špičku“. Přepracováním prošla také kabina. Je nově vybavena elektrohydraulickým ovládáním pojezdu, doplněným systémem Advanced Feedrate Control s automatickou regulací pojezdové rychlosti na základě dat získaných ze skenerů porostu umístěných na sklizňovém adaptéru.
Vrcholovou sérii nově zastupují typy 7260, 8260 a 9260 u kterých se v konstrukci oproti předešlé řadě 250 nic neměnilo, novinkou je výbava dvojicí nových monitorů Pro 1200, například s možností zobrazení zrnové kamery nebo vzdáleného přístupu. Řidiči se mohou těšit také na nové sedačky s masážními funkcemi.
V průběhu února 2024 byla představena nová vysoce výkonná mlátička Case IH AF11 (podélně uložený motor 775 koní, zásobník na 20 000 litrů s překládacím výkonem 210 l/s, dvojice sítových skříní). Je patrné že v rámci koncernu CNH vznikla na společné platformě s New Holland CR11. Stejně jako u žlutého bratrance bude její mlátící systém AFXL2 sestaven z dvojice axiálních rotorů. Sériová výroba by se měla rozběhnout v roce 2025 a AF11 bude k dispozici výhradně pro Severní Ameriku. V průběhu výstavy Agritechnica 2023 Case IH naznačoval že pracuje na vývoji nové velké mlátičky s jedním rotorem, takový stroj s označením AF10 by měl opravdu vznikat a měl by být k dispozici pro Evropu.
Claas
Novinkou firmy Claas pro nadcházející sezónu jsou mlátičky Evion určené pro menší farmáře. Byly vyvinuty v německém Harsewinkelu, jejich výroba probíhá v čínském závodě Gaomi, který se zabývá též produkcí mlátiček Domminator 260 a 370 určených pro asijské nebo africké zemědělství. Evion byl vyvinut na společné modulární koncepci, používané pro stavbu více než 40 verzí Trion a Lexion. Základem Evionů je rám s 1420 mm širokým mlátícím bubnem otevřené konstrukce s průměrem 600 mm, dále navazuje odmítací buben a pětidílné vytřásadlo. Zastoupeny jsou typy 410, 430 a 450 s motory Cummins B6.7 o výkonech 205, 231 a 258 koní. Zásobníky zrna dosahují kapacit 5600, 6500 a 8000 litrů. K dispozici jsou ve verzích Classic pro sklizeň obilnin nebo Maxi (u Evion 430 a 450), jako víceplodinové ve výbavě s dvoustupňovým rozsahem variátoru mlátícího bubnu. V oblasti ovládání disponují kromě dotykového terminálu Cemis 700, také loketní opěrkou s multifunkční pákou CMotion, automatickou klimatizací, kamerou a na přání dalšími prvky.
Claas tak završil restrukturalizaci kompletního portfolia sklízecích mlátiček, která začala v roce 2019 uvedením nových generací Lexion „tisícových“ řad s přepracovaným mlátícím mechanismem. Největší Lexion 8900 s hybridní koncepcí disponuje motorem o maximálním výkonu 790 koní a zásobníkem zrna až na 18 000 litrů. V roce 2021 byly do výrobního programu zařazeny mlátičky Trion střední až vyšší výkonnosti, stejně jakou u Lexionů jsou k dispozici v konvenčním nebo hybridním uspořádání.
I tyto dvě modelové řady procházejí postupnými inovacemi, Lexion je od roku 2023 vybaven novými kabinami převzatými z Trionů, u některých typů prošly obměnou motory, narostly kapacity zásobníků zrna a objevily se i nové modely (8600, 5500 Montana, 7700 Montana). Sérii Trion doplnil typ 740, jednorotorový hybrid s motorem o výkonu 430 koní, prodávaný samostatně na severoamerickém trhu. V roce 2024 obohatily Triony pětiklávesové modely 540 a 540 Montana 4 s motory Cummins L9 o výkonu 354 koní (druhý typ s naklápěcími nápravami vyráběný ve spolupráci s italským specialistou Marchesi, je určen ke sklizni na strmých svazích v horských oblastech).
Claas vyvinul a testuje poloelektrickou hnací soustavu, u níž mlátička pracuje se slabším motorem a sníženými otáčkami, vzniklý rozdíl kompenzuje elektromotor posilující hnací soustavu při potřebách vyššího výkonu, např. při vysýpání. Pokud není tohoto navýšení zapotřebí, tak se přebytečný výkon převedený na elektrickou energii ukládá do baterií. Toto řešení přináší úsporu paliva až o 10 %, zatím není známo jestli se koncept dostane do výroby.
Další novinkou pro rok 2024 jsou kukuřičné odlamovací adaptéry Rovio, které vzešly z požadavků zákazníků. Mají kompletně přepracované pohony i sklizňové ústrojí s lineárními trhacími válci a vylepšený drtič stonků. K dispozici budou v záběrech 6, 8 a 12 řádků, doplňková výbava obsahuje například sadu pro sklizeň slunečnice nebo přídavné mulčování Stubble Cracker.
Celý článek Davida Jandy najdete v Mechanizaci zemědělství 4/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!