Sklizeň cukrové řepy během podzimu nebylo vůbec nic jednoduchého. O to více překvapuje, že jedním z posledních strojů opouštějících pole kvůli mokru jsou těžké samojízdné stroje.
Důvodem možnosti práce těžkých samojízdných sklízečů za nepříznivých vlhkostních podmínek jsou jejich širokoprofilové nízkotlaké pneumatiky s malým měrným tlakem na jednotku plochy a zároveň pohon všech náprav.
Tentokrát jsme navštívili polní předváděcí den společnosti Fagus, na němž se svou prací prezentoval sklízeč cukrové řepy Euro Tiger.
Historie firmy Ropa, jíž je Euro Tiger jedním z produktů je poměrně mladá. Začíná rokem 1984, kdy začala vyrábět první sklízeče řepy. Následně podnik zahájil výrobu nakladačů - překlepávačů řepy v současnosti nesoucích označení Euro Maus a větší Moses Maus. Od roku 1994 firma vyrábí třínápravové sklízeče dnešní podoby.
Prezentovaný sklízeč Euro Tiger disponuje turbomotorem Man s mezichladičem stlačeného vzduchu o výkonu 338 kW / 460 k, nádrží na 1440 litrů nafty, hydrostatickým pojezdem s dvěma rozsahy, a to do 12,5 km / h a do 20, resp. 25 km / h. Všechny tři poháněné nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu. Poslední náprava je automaticky spouštěna či zvedána podle aktuální hmotnosti stroje.
Sklizeň
První přijde s řepou do styku cepový ořezávač, který těsně předchází pár hmatačů. Cepy odstraňují chrást a zároveň ho dopravují do meziřádku nebo k příčně uloženému šneku. Na jeho konci může být rozmetací talíř nebo dopravník pro nakládku chrástu na vedle jedoucí dopravní prostředek. Pomocí odlehčovacích kol lze nastavit výšku cepů. Nastavitelná rychlost rozmetacího talíře umožňuje rovnoměrný rozhoz chrástu na určené místo.
Následuje ořezávač. Nože jsou uloženy na samostatných paralelogramech, jehož konstrukce, uložení a také tvar hmatače zajišťují nestejnoměrnou avšak optimální výšku skrojku podle velikosti bulev.
Další práci vykonává vyorávací agregát, který je možné kompletně posunout o 25 cm doprava a eliminovat tak poškození bulev následujícího řádku koly. Výškové vedení jednotlivých vyorávacích radliček šesti řádků probíhá automaticky v nastavené pracovní hloubce díky sedmi hmatacím kolům. Samozřejmostí je boční posuv a posuv jednotlivých radliček podle pokynů hmatačů. Vyorávací radličky jsou pružinově jištěny proti přetížení. Díky jejich vibračnímu pohybu dochází k šetrnému vyorání bulev. Pohyb radliček lze nastavit nebo vypnout.
Čištění
Bulvy od radlic putují na předčistící válce a dále sítovým dopravníkem umístěným mezi předními koly na čistící hvězdice. První má průměr 1800 mm další dvě pak 1500 mm. Jejich seřízení je možné jedním s deseti nastavených programů nebo ručně.
Po očištění jsou bulvy elevátorem dopravovány do zásobníku, jenž má objem 40 m3. Nejdříve se plní zadní část zásobníku nad zadními nápravami. K efektivnímu využití prostoru napomáhá šnekový dopravník. Po zaplnění zadní části dojde automaticky ke změně smyslu otáčení šneku a doplnění přední části.
K vyprazdňování slouží široký vyprazdňovací dopravník, kterým lze s překládací výškou do 3,8 m vrstvit krechty i překládat bulvy do dopravního prostředku.
Samostatnou kapitolou stroje je kabina, která vytváří komfortní prostředí pro práci řidiče. Přehledný ovládací panel s grafickým terminálem je umístěn vpravo vedle loketní opěrky. Díky tomu jsou veškeré funkce stroje a ovládací prvky neustále pod kontrolou. Nejdůležitější funkce jsou ovládány anatomicky tvarovaným joystickem. Obsluha má k dispozici čtyři způsoby zatáčení, resp. jízdy po pozemku. Při jízdě po silnici jsou zatáčena přední kola a kloub rámu za přední nápravou. Při otáčení nebo v prudkých zatáčkách na komunikacích lze natáčet zadní nápravy do protisměru přední a kloubu. Další možností je jízda s tuhým rámem. Poslední možností využívanou při sklizni je krabí chod, který přestaví stroj takovým způsobem, že dochází k rovnoměrnému utlačování celého povrchu pozemku a zároveň je dosaženo dostatečného odstupu zadních náprav od dosud nesklizeného porostu.
Na řízení stroje se kromě obsluhy podílí tři elektronické řídící jednotky a celá řada rozvaděčů a senzorů. Po najetí na řádek je možné aktivovat autopilota, který stroj ve spolupráci s hmatači řídí. Obsluha pak jen kontroluje a upravuje optimální činnost stroje.