S traktory Agrotron přivedla firma Deutz-Fahr na trh v základě spolehlivé stroje, které se všestranně osvědčily v provozu. Jisté ale je, že určité možnosti k vylepšení se objevily. Zda se to konstruktérům podařilo, můžeme nyní posoudit na nové řadě s označením Agrotron MK3.
Nová generace traktorů Agrotron byla vyráběna nejprve v řadě 120, 135 a 150 s výkony od 88 kW (120 k) až 110 kW (150 k). Úplnou novinkou byl pak typ Agrotron 165 se 117 kW (160 k). Traktory nové řady se budou do budoucnosti odlišovat nápisem „MK 3“ na kapotě motoru. Zkratka je odvozena od symbolu „Mark 3“ a označuje třetí dosažený stupeň vývojové kvality.
Hlavní změny
Další rozdíly nejsou běžnému zájemci zřetelné na první pohled. Hlavní záměr firmy ale směřoval jinam. Především byl vytýčen cíl „ v otázce kvality být na prvním místě “. A seznam změn a vylepšení, která byla za tímto účelem provedena, je ve skutečnosti dosti rozsáhlý :
1. Motor stroje Agrotron 120 MK 3 je nyní vybaven elektronickou regulací EMC. Větší rozsah konstantního výkonu a stabilnější chování motoru by mělo být odpovědí na tento prvek. V opěrné konzole pro pravou ruku se nachází elektronický ruční plyn se třemi tlačítky „Max“, „Min“ a „Mem“. Zde může obsluha jednoduše uložit zvolené otáčky a v případě potřeby je opět vyvolat.
2. Vzduchový filtr má nyní ejektorové odsávání prachu.
3. V průběhu roku 2000 začal výrobce nabízet také ventilátor s natáčecími lopatkami „Cleanfix“ od firmy Hägele (výbava na přání, příplatek kolem 1 500 DM).
4. Management automatického řazení úkonů traktoru na souvrati byl ještě rozšířen o následující funkce: při zvednutí tříbodového závěsu se vývodový hřídel automaticky vypíná, pohon všech kol zůstává nyní v pozici „Automatika“ na souvrati zapnutý.
5. V hydraulickém systému bylo do axiálního čerpadla integrováno dávkovací čerpadlo. U řídících přístrojů lze nastavit průtočné množství hydraulického oleje, uspořádání rychlospojek na zádi bylo vylepšeno. Přípojka „Power-beyond“ má nyní hydraulickou zasouvací mezivložku, která umožňuje rychlé oddělení nebo spojení vysokotlaké hadice s řídícím přístrojem. Přitom je konstruována tak, že nemůže dojít k žádným ztrátám oleje. Navíc je novinkou také možná kombinace okruhu vzduchotlakových brzd přívěsu s hydraulickým systémem současně.
Vylepšená kabina
Nejzřetelněji se inovace u nové řady projevují v kabině. Nejprve zaujme každého řidiče o 100 mm zvětšený úhel otevírání dveří, který má zlepšit vstup do kabiny. Velký důraz kladli konstruktéři na další zvýšení preciznosti montáže. To se týká např. stropního panelu a výlisků, což se projevuje kromě jiného zúžením mezer.
Vylepšena byla také konzola vpravo v pohledu řidiče pro jednodušší a rychlejší ovladatelnost traktoru, stejně tak jako satelit v loketní opěrce. Páky pro volbu otáček vývodového hřídele 540/1000 a Normal/Economy jsou zabudovány ve větším odstupu, čtyřstupňové řazení pod zatížením ovládá řidič velkou výkyvnou pákou v opěrce paže a klíček spínací skříňky se nachází v pravém sloupku. Pravá loketní opěrka s ovladači je nově stylizována a lze ji výškově přestavovat ve velkém rozsahu.
Každého řidiče jistě potěší moderně koncipovaná klimatizace: o 65 % více vzduchu dopravují dva ventilátory skrze 16 výfukových otvorů (z toho jsou dva v postranním sloupku pro odmrazování a odvlhčení bočních skel).
Díky vylepšenému tlumení zvuku a díky jiným opatřením, jako bylo odstranění čerpadla řízení z kabiny řidiče, byla také snížena hladina hluku v kabině. Výrobce udává při zatížení hodnotu 72 dB(A).
V seznamu novinek stojí za zmínku konečně také kompletně nové potrubí hydraulického systému traktoru, stejně tak jako přemístění elektrických obvodů do pružných ochranných trubek. Nové jsou také větší zadní blatníky a nová sedačka „Maximo“ firmy Grammer, která je speciálně přizpůsobená konstrukci mechanického odpružení kabiny traktorů Agrotron.
Firma Deutz-Fahr se svými traktory značky „Mark 3“ dává příslib lepší kvality, delší životnosti a vyšší hodnoty. První zkušenosti a jeden rok provozu potvrzují, že četná zlepšení mají svou hlavu a patu.
Technická data
Základní technická data traktoru Deutz-Fahr Agrotron MK 3 120
Motor: výkon 88 kW (120 k), šestiválcový Deutz BF6M1013 EMC s elektronickou regulací, kapalinou chlazený, přeplňovaný s chlazením plnícího vzduchu, vysokotlaký vstřikovací systém Bosch, vstřikovací tlak až 140 MPa, chladič paliva.
Převodovka: výrobce ZF, nabízí 24 dopředných a 24 zpětných rychlostních stupňů v šesti rychlostech a čtyřnásobném řazení pod zátěží, reverzace při zatížení; varianty 40 km/h nebo 50 km/h ( s přední odpruženou nápravou ).
Zvedací zařízení a hydraulika: Zvedací síla 92,4 kN, Bosch-EHR D, axiální pístové čerpadlo s řízením tlaku a průtoku, nejvýše čtyři mechanické řízené ventily, křížová páka na přání.
Podvozek: Zadní náprava ZF, přední náprava ZF s odpružením (na přání), řízení hnacího ústrojí vylepšeno.
Kabina: Zcela přepracována s novým satelitem loketní opěrky, nová klimatizace ; na přání se střešním oknem a roletou. Úroveň hluku pod zátěží 72,0 dB(A).
Ze zahraničních materiálů zpracoval Petr Beneš.