Ti, kteří zavítali na brněnské Techagro, si určitě nenechali ujít návštěvu expozice Zetoru. V ní dominoval prototyp z nové modelové řady 6, která by záhy měla nahradit dobíhající Forterru a která je postavena na zcela nové platformě. Ale novinek se v Líšni chystá vícero, a byť některé nejsou až tak významné, stejně můžeme říci, že změny v příštím roce postihnou celé výrobní portfolio.
O modelové řadě 6 jsme přinesli podrobnější článek loni na podzim, protože v té době měl prototyp novéhoZetorusvoji premiéru na Zemi živitelce. Od té doby na něm konstruktéři dále pokročili a odstranili i dva základní nedostatky, které tehdejší provedení mělo. Jedním byla převodovka bez ekonomického režimu, tedy s jmenovitými otáčkami motoru dosaženými při maximální pojezdové rychlosti. Ta už je nahrazena jiným povedením, které ekonomický režim má a má i jeden rychlostní stupeň navíc. Současný počet převodových stupňů je tedy 30, kdy pět jich obsahuje základní převodovka (původní měla čtyři) a šest stupňů je řazeno v rámci násobiče točivého momentu. Dalším nedostatkem byl jen základní rozsah otáček PTO v podobě klasických 540 a 1000 ot/min. To už dnes zákazníkům může připadat jako nedostatečné a ti, co chtějí provádět práce, při nichž není potřeba plný výkon motoru, a ušetřit palivo, by šetřit nemohli. U stávajícího provedení to už možné bude, protože to má klasický čtyřrozsahový vývodový hřídel.
V ostatních konstrukčních celcích se změny neudály. Použité jsou čtyřválce Deutz s výkonem od 130 do 170 k, popisované převodové ústrojí dodává firma ZF, odpružená přední náprava je od firmy Carraro, regulaci tříbodového závěsu vyrábí Bosch.
Zajímavý detail
Hlavním konstrukčním celkem z dílny Zetoru je tedy kabina. Designově je obdobou toho, co je používáno i na ostatních modelových řadách traktorů Zetor (například střecha je shodného provedení), ovšem při detailním prozkoumání se najde velké množství rozdílů.
Můžeme začít odpružením. To používá kapalinových tlumičů s kombinaci s vinutými pružinami, ale v porovnání se starším provedením je účinnost tlumení mnohem vyšší. Je to dáno použitím jedné panhardské tyče místo původních dvou krátkých, které účinek pružení omezovaly. Je též možné si všimnout dozadu posunutých B sloupků, u nichž konstruktéři přemýšleli i o tom, že je nepoužijí. S ohledem na konstrukci klimatizace však musí na kabině být, neb jimi vedou hadice pro odtok kondenzátu z výparníku. Použití bočních sloupků umožnilo zajímavý doplněk, a sice montáž vyklápěcích bočních okének, což mohou ocenit ti, co si pouštějí klimatizaci jen v nejnutnějším případě.
Méně hluku
A vývojářům se podařilo i významné snížení hlučnosti. Hluk byl snížen především použitím těsnicích a hluk tlumicích materiálů. Díky tomu se kabina dostala do přetlakového provedení, které je nezbytné pro zamezení průniku prachu a aerosolů při práci s postřikovačem.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!