26.04.2007 | 08:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Sníh návštěvníky neodradil

V předjaří letošního roku se v areálu firmy Agrafa s.r.o. v Horním Slavkově uskutečnila přehlídka zemědělské techniky. Nevlídné počasí, kdy se střídaly intenzivní sněhové přeháňky (v loňské zimě celkem neobvyklý jev) však návštěvníky příliš neodradilo.

K vidění byly jak novinky, mezi nimiž dominoval traktor Deutz Fahr Agrofarm, tak osvědčená technika, kterou má firma Agrafa v sortimentu.
A tento sortiment je dosti široký. Především se jedná o kompletní program firmy Deutz Fahr, tedy jak traktory všech modelových řad, tak sklízecí mlátičky i techniku pro sklizeň pícnin. Dále jsou nabízeny značky Sauerburger reprezentující mulčovače jak kladívkové tak velkoplošné s vertikální osou rotace, tak zajímavé stroje, kterými jsou podohradníkové vyžínače. Další významnou značkou v sortimentu je technika Gruber což jsou samonakládací vozy na svoz balíků. V nabídce je i technika Kuhn, McHale, Lehner, čelní nakladače Stoll, mobilní haly a příkrmiště Richel. Široký je i sortiment dalších stojů a zařízení .Jedná se například o úspěšně prodávané luční smyky a válce či nářadí k čelním nakladačům,
nádrže na PHM atd. Stručně řečeno, je toho na jednu víceméně rodinnou firmu opravdu dost.
V tomto článku se proto zaměříme jen na některé zajímavosti a sice samozřejmě na nový DF Agrofarm, neb je to současná novinka na našem trhu a dále na techniku Gruber, Sauerburger a Lehner - pro tyto stroje je Agrafa výhradním dovozcem do ČR.

Nové traktory Deutz Fahr

Pro letošní rok připravila firma Deutz Fahr několik novinek z nichž jednu si mohli vyzkoušet i návštěvníci, kteří zavítali do Horního Slavkova. Jednalo se o Deutz Fahr Agrofarm 85.
Řada Agrofarm představuje mezičlánek mezi modely Agrotron a Agroplus. Zatímco Agrotron, to jsou větší traktory s komfortním ovládáním, Agroplus je opakem představujícím traktory menší a lehké s jednodušším ovládáním. U traktorů Agrofarm je ovládání také řešeno povětšinou mechanickou a jednodušší cestou, nicméně proti řadě Agroplus jde o stroje s možností vyššího zatížení přední nápravy, vyšší nosnosti hydrauliky a jde tedy o traktory univerzálního použití, určené například pro menší farmy, kdy se mohou uplatnit ve všech pracích včetně půdozpracujících činností.
Deutz Fahr řady Agrofarm je nabízen pouze ve dvou modelech a to 85 a 100. Čísla modelů přibližně vystihují výkony traktorů v koňských silách a když budeme přesní tak model 85 má 58 kW (82 k) a model 100 68 kW (96 k) maximálního výkonu měřeného dle normy ECE R 24. Zdrojem točivého motoru pro pojezdové ústrojí a ostatní zařízení jsou čtyřválcové, kapalinou chlazené motory Deutz o zdvihovém objemu 4 litry. Motory jsou přeplňované a jak je pro Deutz typické se systémem vstřikování PLD, tedy pomocí sdružených vstřikovacích jednotek, které vyvozují tlak paliva až 140 MPa. Interval výměny motorového oleje je na hodnotě 500 Mh, na polovinu je pak krácen při použití 100% methylesteru rostlinného oleje, který mohou nyní všechny nově vyráběné motory Deutz používat.
Nové motory Deutz mají původ v traktorech Agrotron, zatímco v modelech Agroplus je zatím použit koncernový motor SDFG.
Na motor navazuje plně synchronizovaná převodovka s pěti rychlostními stupni, doplněná čtyřmi rychlostními rozsahy. Reverzace je mechanická, řazená pákou vlevo vedle sedačky. Takto je řešena převodovka u varianty Classic. U komfortnější výbavy Premium je použita převodovka se stejným počtem rychlostních stupňů, avšak s reverzací pod zatížením, dvoustupňovým násobičem točivého momentu a s tlačítkem pro ovládání spojky (místo klasické spojky jsou použity dvě mokré lamelové spojky v převodovce). S použitím únosnějších náprav souvisí také jejich výbava uzávěrkami diferenciálu, přední i zadní jsou lamelové se 100% účinkem. Zejména při tahově náročných pracích přijde toto řešení uzávěrek uživatelům vhod. Rozdíl je v zapínání, zatímco v u verze Classic je mechanické u varianty Premium elektrohydraulické.
Součástí převodovky je i pohon PTO, který je vybaven mokrou lamelovou spojkou s modulací rozběhu, tedy i s vysokou životností. Ve standardu jsou čtyři rychlostní rozsahy, tedy klasických 540 a 1000 n/min, včetně dvou režimů ekonomických.
Kabina upoutá příjemným vzhledem, kdy kombinaci světlých plastů oživují barevné hlavice ovládacích pák. Také přístrojová deska kombinující analogové ukazatele s digitálními má veskrze moderní vizáž. Sedačka řidiče je vzduchem odpružená, volant výškově stavitelný a ve střeše nechybí okno. Co je nové je umístění ventilace, kdy jsou jinak řešeny rozvody vzduchu ve sloupcích kabiny.

Podohradníkové vyžínače

V úvodu byla zmíněna technika německého výrobce Sauerburger. Vlajkovou lodí tohoto renomovaného výrobce jsou velkoplošné mulčovače o záběru až 9.50m. Zajímavým produktem jsou i podohradníkové vyžínače Iltis. Tyto stroje jsou konstrukčně jednoduché a přitom spolehlivě konají svoji práci, kterou je vyžínání nedopasků pod ohradníky. Mulčovací rotor má průměr 90 cm a je řešen jako výkyvný. To znamená, že při najetí na překážku (kůl ohrady) dojde k jeho vychýlení a po objetí překážky k návratu do původní polohy. Intenzitu přítlaku, lze přestavět pomocí seřízení vratné pružiny. Výška sečení se nastavuje jednoduše na opěrném kole a to bud´to mechanicky, nebo na přání hydraulicky.
Celý stroj je energeticky nenáročný a pro jeho spolehlivou činnost postačuje jen 30 koní výkonu traktoru. Točivý moment je přenášen přes vývodový hřídel s volnoběžkou a následně řemenovým převodem na vlastní rotor. Sklápění do pracovní polohy je řešeno mechanickou nebo hydraulickou cestou.
Údržbě krajiny se věnuje stále větší pozornost a tak nabývají na významu i podohradníkové vyžínače, přičemž nejde jen o estetickou úpravu okrajů pastvin, ale i o likvidaci plevelných rostlin a zabránění jejich šíření.

Přepravníky balíků

Přepravníky balíků nejsou na našem trhu ničím novým. Model BLW 10 od firmy Gruber, který byl na předváděcí akci rovněž prezentován má však jedno specifikum. Jde o to, že umožňuje nakládání, převoz a šetrné vykládání válcových balíků a to i v zabaleném stavu. Toto řešení pak urychluje svážení zabalených balíků a jejich následné uskladnění.
Model BLW 10 je určen pro nakládku a převoz až 12-ti balíků. Nakládací zařízení je přitom umístěno na pravé části stroje. Balík je po nabrání vyzvednut a překulen na levou část stroje. Po naložení dalšího balíku jsou pak oba dva posunuty směrem vzad a to díky posuvnému válečkovému dnu. Posuvné dno je zakončeno hydraulicky ovládanou sklopnou rampou, takže balíky jsou odkládány vždy v páru na rovnou stranu. Veškeré ovládání stroje je pochopitelně z kabiny traktoru. Vůz je schopen naložit balíky až do rozměru 140 x 125 cm, jeho pohotovostní hmotnost činí pouze 3 tuny zatímco celková 12 tun. Jako tažný prostředek mu postačí traktor s výkonem 80 kW (110 k).
Zajímavostí z výbavy na přání je přídavný skluz pro vyklápění balíků na ležato, řiditelná náprava nebo flotační pneumatiky.
V letošním roce uvádí Agrafa na trh i pasivní přepravníky balíků s ložnou plochou o délce 6-12m a s tonáží až 18 500kg.

Systémy přísevu

Přísev určený pro zasetí meziplodin, či pro obnovu TTP lze realizovat také se systémem Lehner Super Vario. Jedná se o jednoduchá elektricky poháněná rozmetadla se zásobníkem a ovládací jednotkou. Díky elektropohonu je snadné jejich umístění, nejčastěji do předního TBZ, nebo přímo na rám traktoru, do zadního TBZ, podle toho jakým hlavním nářadím je traktor osazen. Mimoto může být systém přísevu umístěn i na vlastním stroji, typicky na podmítači.
Záběr rozmetací jednotky je plynule stavitelný od 2 do 24 metrů, mimoto lze pomocí nastavení rozmetacích lopatek měnit rozmetací obrazec, nebo s využitím clony rozmetat jen na jednu stranu od traktoru atd.
Také dávku rozmetaného osiva lze měnit pomocí plynule stavitelného hradítka. Zásobník pojme až 170 litrů osiva. Zajímavostí je možnost výbavy rozmetadla snímačem polohy TBZ, který zabezpečí vypínání rozmetání při otáčení na souvrati (uzavření hradítka).
Série pro letošní rok je nově vybavena signalizací prázdného zásobníku. Hlavní výhodou systému Lehner s pohonem od akumulátoru traktoru je možnost kombinování pracovních operací a ušetření přejezdů.

Závěrem

Tolik k zajímavé technice, která je v sortimentu firmy Agrafa, a kterou si návštěvníci mohli prohlédnout na Dnech otevřených dveří. Vlastní sortiment je však mnohem širší a rozepisovat se o něm to by vydalo na několik stran Zemědělce.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down