Snížení spotřeby v názorné ukázce

Velkou prezentaci techniky měla na Dni Zemědělce společnost Strom Praha. Vystavila v ní především techniku John Deere prezentující se plejádou traktorů John Deere (od komunálních speciálů až po pásové tahače), ale také manipulační stroje Kramer, návěs Pronar a ve spolupráci se společností Bednar i řadu půdozpracujících a secích strojů.

Z techniky John Deere poutala největší pozornost návštěvníků nová řezačka. Na popředí zájmu byla též axiální sklízecí mlátička z řady S7 vybavená kukuřičným adaptérem a samozřejmě i kloubové traktory jak v kolovém, tak hlavně v pásovém provedení.

Netradičním vzhledem se vyznačoval traktor 8R 410 eAutoPowr. Nejen svojí plynulou převodovkou jejíž hydrostatická část vedení točivého momentu je nahrazena cestou elektrickou, ale také tím, že měl instalovaný systém centrální změny tlaku vzduchu v pneumatikách, konkrétně se jednalo o VF provedení Michelin AxioBib2.

Reálné přínosy

Přínosy změny taku vzduchu v pneumatikách podle typu práce traktoru byly mnohokráte popsány. To, že správným huštěním pneumatik lze například snížit spotřebu paliva je jistě zajímavá věc, avšak pokud je zřejmé o kolik, je to mnohem zajímavější informace, z níž lze následně dopočítat třeba roční úsporu paliva a tu pak porovnat s cenovým navýšením, které systém centrálního huštění pneumatik přináší.

Ve firmě Strom Praha si proto na polní předvádění na Dni Zemědělce od firmy Michelin zapůjčili jednoduché měřící zařízení. To sestává ze dvou odměrných válců, které jsou napojené do palivové soustavy a před měřením se oba naplní tak, aby v nich byla stejná hadina paliva. Aby se do nich palivo nemuselo lít ručně je to řešeno přes přepadovou větev ze vstřikovacího systému v níž je palivo pod malým tlakem.

Rozdíl přes 10 %

Ukázka vlivu huštění pneumatik na spotřebu paliva probíhala tak, že nejprve jel traktor s pneumatikami, které jsou pro polní práce přehuštěné (v ukázce byl hustící tlak 200 kPa, tedy 2 bary). Traktor s nářadím či jinou zátěží (v Kámeni onu zátěž představoval šestimetrový strip-till Bednar Matador MO 6000) projel určenou trasu a v příslušném odměrném válci se snížila hladina paliva. Poté se traktor vrátil na místo, kde předtím začal první jízdu a při této cestě jeho řidič snížil huštění na vhodnou polní úroveň (v Kámeni to bylo 100 kPa, čili 1 bar). Snižování tlaku je rychlejší než zvyšování a tak byl tento postup výhodnější než začínat s nižším tlakem. Druhá jízda probíhala v navazujícím pracovním záběru a s již uvedeným nižším tlakem vzduchu v pneumatikách.

A jaký rozdíl snížení tlaku na polovinu přineslo? Přibližně 18 %. Oněch 18 % je samozřejmě vztaženo na konkrétní podmínky, a v praxi bude úspora vždy záviset na rozměru pneumatik, dotížení a tahovém zatížení traktoru a samozřejmě i na druhu půdy. Určitě se dá říci, že úspora okolo 10 % již má smysl a náklady na pořízení systému centrálního huštění budou investovány smysluplně. A čím více času traktor stráví na poli tím smysluplněji. Protože s vyšším tlakem vzduchu v pneumatikách lze bez problému jezdit po poli (byť ne úplně efektivně), avšak s nízkým tlakem nelze jezdit po silnici.   

Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.*

John Deere 8R 410 eAutoPowr se systémem centrální změny tlaku vzduchu v pneumatikách
John Deere 8R 410 eAutoPowr se systémem centrální změny tlaku vzduchu v pneumatikách Michelin AxioBib2 a zařízením pro měření spotřeby paliva od firmy Michelin. Nafta, která v odměrných válcích zbyla po měření v nich zůstala nejen bezprostředně po ukázce, ale i po celý zbytek výstavy    

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.