10.05.2004 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Společná platforma i expozice

K největším vystavovatelům letošního veletrhu Techagro patřily akciové společnosti Agrotec a Agri CS z Hustopečí u Brna, které společně obsadily přibližně 1820 m2 kryté a 263 m2 venkovní výstavní plochy. Zemědělské veřejnosti se tak prezentovaly jako jedna velká rodina CNH. Z vystavených exponátů byla společná platforma strojů zřejmá především u traktorů.

V modré (New Holland) a červené (Case) si mohli návštěvníci prohlédnout zcela identické traktory, ať již modré modely TS-A a jejich ekvivalent v červené barvě MXU Maxxum, které byly úplnou veletržní novinkou, či modré stroje TG a červené MX Magnum, nebo traktory New Holland TL a Case JXU Maxxima, ale i další novinku – malé traktory TNDA (modré) a JXC (červené). My jsme však byli hosty Ing. Jaroslava Musila, ředitele zemědělské divize akciové společnosti Agrotec, a proto jsme se zajímali především o její techniku.
Pět nových modelů
Veletržní novinkou byly traktory New Holland řady TS-A. Pět modelů se liší počtem válců (čtyři nebo šest), palivovou soustavou (mechanické rotační vstřikovací čerpadlo Bosch nebo elektronicky řízený Common Rail), převodovkou (SynchroCommand 12 x 12, DualCommand 24 x 24, Active ElectroShift 16 x 16 nebo Active Eletro Command Rapid 17 x 16), hydraulikou s otevřeným nebo uzavřeným středem a elektronickou nebo mechanickou regulací hydrauliky.
Traktory TS-A jsou vybaveny zcela novými, vodou chlazenými motory New Holland splňujícími normy EURO II. Všechny modely (čtyřválcové i šestiválcové) jsou přeplňované, s mezichladičem stlačeného vzduchu. Modely TS110A, TS125A a TS135A využívají systém vysokotlakého vstřikování Common Rail a čtyřventilovou techniku. Jak nám vysvětlil ředitel Musil, nové motory New Holland doslova oslní svým klidným a kultivovaným chodem a parametry, které jsou na špičce v dané výkonové třídě. Velkou výhodou motorů Common Rail je kromě nízké spotřeby paliva a tichého chodu také regulace na konstantní otáčky motoru CRPM, využívající elektroniky motoru k udržení požadovaných otáček bez ohledu na zatížení. Lahůdkou traktorů TS-A je navyšování výkonu EPM, často nazývané Power Boost, díky kterému dosahují modely s motory Common Rail vyšší výkon motoru o 20 až 24 koní.
Inteligentní převodovka
K dalším trumfům patří podle J. Musila převodovka Active ElectroCommand, a to díky automatickému řazení AUTO FIELD a AUTO TRANSPORT. Jde o patentované automatické řazení, které umí v polním režimu řadit čtyři převodové stupně pod zatížením automaticky v prvních třech skupinách, nebo v silničním režimu ve dvou nejrychlejších skupinách. Po dvojnásobném stisknutí tlačítka AUTO na silnici dokáže převodovka sama pod zatížením řadit osm převodových stupňů (9. až 16. nebo u verze 50 km/h až 17. převodový stupeň). Pro zemědělce vyžadující vysoce účinnou převodovku s dvěma stupni pod zatížením je tu varianta DualCommand 24x24. U této převodovky se čtyři synchronizované stupně řadí ve třech skupinách plus dva stupně pod zatížením. Obě převodovky využívají výhody reverzace řazené pod zatížením vlevo pod volantem elektrohydraulicky PowerShuttle. Plazivé převodové stupně jsou u všech modelů na přání.
Jinými charakteristickými znaky nového traktoru jsou sekvenční paměťový systém HTS, odpružená přední náprava Terraglide, odpružená kabina Comfort Ride, Terralock - stoprocentní uzávěrky v přední i zadní nápravě, snímač úhlu natočení kol v přední nápravě i zcela nová klimatizovaná kabina Horizon. Přesto tento stroj letos na cenu Grand Prix nedosáhl. Proč? To už byla otázka pro ing. Musila.
Smutek jen do září
„Soutěž Grand Prix se stala prestižní záležitostí, o čemž svědčí i velký počet přihlášených exponátů včetně traktoru TS-A. Komise to určitě neměla jednoduché, nicméně dala přednost traktoru Case CVX z rodiny CNH díky jeho elektronickému propojení motoru a vario převodovky. Ekvivalentní traktor v modré barvě zatím nemáme a jsme z toho mírně posmutnělí. Tento stav se změní letos v září, kdy na náš trh vstoupí v hezkém kabátu New Holland modré traktory série TVT, což je analogický stroj modelu CVX. Na výstavě Země živitelka si to chceme vynahradit.“
Široká nabídka sklízecích mlátiček
K novinkám brněnského veletrhu patřila i sklízecí mlátička New Holland CS. „Jde o menší sestru velmi úspěšného modelu CX, která je jednodušší, přitom však maximálně výkonná,“ charakterizoval nový model J. Musil. „Oproti modelu CX má větší podíl mechanických uzlů a méně elektroniky při zachování základních parametrů výkonnosti a spolehlivosti. Díky jednoduchosti je zajímavá i její pořizovací cena, na každého koně výkonu motoru je o 100 eur levnější než mlátička CX. Pro náš trh počítáme s dvěma šestivytřásadlovými modely CS640 a CS660 s výkonem motoru 260 až 290 koní. Nejde tedy o malou mlátičku, ale o stroj, který by měl za sezónu sklidit 800 až 1000 hektarů. Sklízecí mlátičky modelové řady CS jsou důkazem symbiózy vysoce pokrokové a do detailů propracované technologie s praktickými a ekonomickými požadavky zemědělců.“
Výborná výkonnost žacího ústrojí na jakémkoliv pozemku - vysoká rychlost kosy, plně seřiditelný přiháněč a průběžný šnek s výsuvnými prsty zajišťují plynulý přísun hmoty do mláticího ústrojí. V případě těžkých podmínek sklizně udržuje systém automatického nastavení výšky žacího ústrojí výšku nebo přítlak na podložku. Správné kopírování žacího ústrojí pak zajišťuje systém Autofloat.
Hlavním charakteristickým rysem těchto mlátiček je jejich univerzálnost. Jsou schopny účinně sklízet obiloviny, rýži, kukuřici i řadu exotických plodin. Přizpůsobivost různým podmínkám sklizně je dána i možností rychlého a přesného seřízení celého stroje. Navíc může obsluha kromě běžného nastavení mláticího bubnu a koše přizpůsobit podmínkám sklizně i nastavení patentovaného koše Opti-Thresh, změnit otáčky rotačního separátoru, nebo otevřít či zavřít Multi-Thresh systém, který seřizuje koš rotačního separátoru. Vysoce výkonné a univerzální čisticí ústrojí je tvořeno kaskádovým uspořádáním sít o celkové ploše 4,54 až 5,44 m2. Mlátičky lze vybavit i patentovaným systémem vyrovnávání sít, který zvyšuje čisticí výkonnost až o 23 %.
Novinky od firmy Kuhn
Agrotec Hustupeče je také výhradním dovozcem techniky Kuhn, takže na veletrhu nemohla tato značka chybět. Akciová společnost přivezla do Brna hned tři novinky. Především to byl otočný sedmiradličný návěsný pluh Kuhn Vari-Timer 7NSH, který se vyznačuje velikou robustností, jedním zadním opěrným kolem speciální konstrukce a mechanizmem pro plynulou změnu záběru ukrytým v rámu. Všechny jeho pohyblivé části jsou integrované v rámu pluhu, takže odolávají vodě a mechanickému poškození. Vari-Timer konstruovaný pro pět až sedm orebních těles se stejným základním rámem se velmi jednoduše nastavuje podle rozchodu kol traktoru, přitom hloubku je možné nastavit pro pravou a levou stranu samostatně. Minimální souvrať a snadné otáčení umožňuje zvláštní konstrukce záhlaví pluhu s velkým úhlem otáčení 110o. Nonstop hydraulické jištění zabezpečuje po překonání překážky rychlý návrat orebního tělesa do pracovní polohy.
Druhou novinkou byl dvourotorový shrnovač píce Kuhn GA 7822 se stranovým nebo středovým ukládáním porostu do dvou řádků. Každý rotor má patentovanou převodovou skříň Masterdrive pro pohon 12 hrabic. Záběr 7,8 m předurčuje shrnovač k velkým výkonům. Třetí vystavenou novinkou byl vertikální krmný míchací vůz Kuhn Euromix o objemu 16 m3 s dvěma vertikálními šneky. Výhodou těchto krmných vozů je nízká energetická náročnost, velký objem zásobníku a celková konstrukční jednoduchost a nenáročnost na obsluhu i údržbu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down