Prezentaci zemědělských pneumatik Mitas a radiálních traktorových plášťů Pirelli uspořádaly obě značky společně v Novém Městě na Moravě. Není se čemu divit, vždyť akciová společnost Mitas, tradiční český výrobce plášťů a klínových řemenů a člen holdingu České gumárenské společnosti, spolupracuje se společností Trelleborg Group, která vlastní značku Pirelli.
Cestou specializace
Renomovaná značka Pirelli spolupracuje s mnoha světovými výrobci zemědělských a lesnických strojů a specializuje se právě na vývoj a výrobu pneumatik pro tuto mechanizaci. Přesto její pověst mezi tuzemskými uživateli nebývala nejlepší. Proč k tomu došlo? Na stroje dodávané do východní Evropy byly montovány jiné pneumatiky a jak průzkum prokázal, rozdíl v jejich kvalitě činil oproti těm „západním“ až 32,5 %. Snaha výrobců vejít se do prodejní ceny strojů byla v tomto případě medvědí službou známé značce.
Reklamací ubylo až v roce 1997, kdy došlo ke změně konstrukce pneumatik z dvouplátnové na tříplátnovou, a tím podpoře zvyšujících se výkonových nároků.
Ne vždy však byla vina defektů na straně dodavatele. Mnoho problémů si nevhodným užíváním zavinili zemědělci sami. Často docházelo ke zbytečnému namáhání a následnému poškozování pneumatik díky jejich nevhodnému huštění. Nejnižší tlak používaný v zemědělské praxi by neměl klesnout pod 1,2 Atm, ale je třeba rozlišovat podle rychlosti pojezdu a zátěže.
Od loňského roku je na českém trhu nový rozměr pneumatiky Pirelli 620/70 R 42 se zvýšenou zátěžnou kapacitou. Obecným trendem vývoje se zdá zvětšování šířky pneumatik a zmenšování průměru šířky ráfku. Vzhledem k více než dostatečné hmotnosti traktorů se v poslední době přestává využívat přitěžování kol vodou. Jelikož jedním z nejsledovanějších faktorů je utužování půdy, zjistilo se, že vhodně nahuštěná kola jsou pro půdu šetrnější než využití pásů. Dalším sledovaným faktorem je bezesporu energetická náročnost provozu. Úspory paliva lze dosáhnout minimalizací prokluzu kol snížením huštění. Ale také zde nesmí uživatel kola podhustit, aby nehrozilo jejich poškození. Na přetěžování pneumatik, jejich časté podhušťování případně špatné vyvážení kol vedoucí k jejich nerovnoměrnému opotřebení nebude brát výrobce při reklamacích zřetel.
Již sedmdesát let
Tak dlouho působí na trhu společnost Mitas. Firma s českým kapitálem vyrábí ve dvou závodech v Praze a ve Zlíně. Orientuje se na výrobu mimosilničních a motocyklových plášťů a zemědělských a industriálních plášťů. Spolupracuje s renomovanými světovými výrobci pneumatik Continental, Michelin a Trelleborg a také s výrobci disků. V roce 2002 firma zvýšila obrat o 14 % a ten dosáhl 131 milionů euro. Došlo k založení prodejních společností na Ukrajině, v Polsku, Brazílii i USA. V České republice se prodá 13 % produkce a od jara letošního roku je Mitas výhradním dodavatelem Zetoru.
V sortimentu několik novinek
Novinkou ve výrobním programu jsou například traktorové pláště nové generace klasické řady RD-01. Radiální pláště mají vyšší nosnost s vynikající trakcí a menším prokluzem. Jejich zvětšená kontaktní plocha redukuje tlak na půdu. Traktorový radiální plášť RD-02 zaručuje výborný přenos výkonu, snížení tlaku na půdu a má dobrou životnost. Pláště jsou, stejně jako předešlý typ, určené pro běžné zemědělské využití, nikoli pro nepřetržitý silniční provoz (ke stávajícím přibudou ještě další dva rozměry pláště RD-02). Od dubna se vyrábí víceúčelová radiální pneumatika pro nákladní automobily a komunální vozidla MPT-21 schválená pro rychlosti do 100 km/h. Má výborné záběrové vlastnosti a účinnou samočisticí schopnost. Pro nakladače, teleskopické manipulátory a stavební stroje je určena pneumatika s označením EM-01, pro valníky přívěsy a návěsy potom AR-01. V přípravě je zatím AR-02 pro valníky a rozmetadla.
Roman Paleček