Pořízení krmného vozu by měla předcházet úvaha o tom, zda se bude ke krmení připravovat krmivo s větším či menším podílem strukturální vlákniny. Bude se využívat rovněž i sláma z válcových či hranolových balíků? Nacházejí se jednotlivá stanoviště s komponenty krmné dávky daleko od sebe? Bude krmný míchací vůz projíždět i staršími budovami?
Pro přípravu krmných dávek s velkým podílem strukturální vlákniny se hodí krmné vozy s vertikálními (tj. svislými) šneky velmi dobře. Tyto krmné vozy nakládané krmivo dokážou účinně rozmělnit.
Dále je třeba se při pořizování krmného míchacího vozu rozhodnout i o jeho kapacitě. Pokud je v plánu krmení všech kusů skotu na jednu či dvě jízdy, pak se řídí objem míchací vany vozu počtem krmených kusů skotu. Je-li naproti tomu zapotřebí postupně nakrmit několik odlišných skupin zvířat, může postačovat krmný míchací vůz s objemem menším.
Prakticky je třeba počítat s tím, že využitelný objem krmného vozu je nižší než jeho objem skutečný. U horizontálních i vertikálních vozů se jejich využitelný objem pohybuje na zhruba devadesáti procentech. Při denním krmení je možné z jednoho krychlového metru krmiva zvládnout nakrmit šest až osm krav. Použití zakládacího dopravníku je výhodou, neboť krmivo tak může být dopraveno do větší vzdálenosti od vozu, čímž se snižuje riziko jeho přejíždění.*
Více informací v Mechanizaci zemědělství č. 6/2021.