Před 100 lety, tedy v roce 1917, to tak zřejmé nebylo. Tehdy totiž továrnu Henryho Forda opustil první traktor na světě blokové, bezrámové konstrukce tak, jak ho ve většině případů známe dnes. Henry Ford, syn zemědělce, kterého nebavila těžká práce na polích, měl velkou touhu po tom, aby každý člověk té doby mohl mít automobil a aby každý zemědělec mohl mít traktor. Do světa automobilové produkce se zapsal nesmazatelně motorovým vozidlem Ford T, u něhož byla pro sériovou produkci poprvé použita tzv. pásová výroba, která produkci zlevnila natolik, že si tento automobil mohlo dovolit pořídit velké množství lidí. Nabyté zkušenosti s pásovou výrobou použil poté při výrobě známého traktoru Fordson model F.
V tomto článku bych se rád podělil o výsledky měření, které probíhalo v rámci mého studia na Jihočeské univerzitě, na katedře zemědělské, dopravní a manipulační techniky. Traktory prodělávají neustálý vývoj, zvyšují se výkony, rychlosti, zvyšuje se pohodlí obsluhy. Zvyšuje se také hlučnost? Prochází traktory vývojem i z hlediska své hlučnosti? Nebo bylo již v minulosti dosaženo požadovaných hodnot?
Za účelem zjištění vlivu hluku provozovaných traktorů na lidský organismus v různých režimech bylo provedeno měření a porovnání vybraných šesti traktorů vyrobených od roku 1939 až po traktor z roku 2013.*
Bc. Zdeněk Krýsl, student oboru Zemědělská a dopravní technika, katedra zemědělské, dopravní a manipulační techniky, ZF, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, majitel soukromé sbírky traktorů a zemědělské techniky Volšovy u Sušice
Výsledky měření najdete v časopise Mechanizace zemědělství 5/2017.