Přestože traktory z inovované modelové řady Proxima, vybavené motory Deutz, byly v tisku představeny již před dvěma měsíci, naživo jsme je zatím vidět nemohli. Nakonec, sériová výroba započne až koncem tohoto roku. Nicméně první kus byl již prezentován na zemědělské výstavě v polském městě Kielce a hned tam získal jedno z ocenění. První představení tohoto traktoru v ČR proběhlo na AgroFestivalu ve Stříteži, kde jsem si novou Proximu HS 120 mohl prohlédnout i já.
Doposud byly Proximy vyráběny s motory Zetor Stage IIIB, v inovované modelové řadě budou přítomny motory Deutz TCD 3.6 L4 Stage V. U těchto motorů můžeme uvést i jejich přesnější označení, které se váže přímo k použití v Zetorech Proxima. Je to C5VT88E, C5VT77E a C5VT69E a skrývá se v něm jmenovitý výkon v kW stanovený podle normy ECE R120.
V Proximě HS 120 je motor nejvýkonnější, nabízí 88 kW, tedy 120 k jmenovitého výkonu a 125 k výkonu maximálního. Původní Proxima 120 Stage IIIB s motorem Zetor 1406 disponovala 86 kW, což je 117 k jmenovitého výkonu, který se v maximu mohl dostat až na 120 k.
Laboratoř a realita
Z výše uvedených údajů se zdá, že nový motor by měl mít i lepší provozní parametry. Ve Stříteži jsme využili přítomnosti motorové brzdy od firmy AgroEcoPower a výkony dvou Proxim HS 120 s různými motory odměřili. Měření probíhalo přes vývodový hřídel a v grafech jsou vidět průběhy točivého momentu a výkonu po započtení ztrát v převodovém ústrojí.
Naměřené hodnoty jsou u obou motorů významně nižší, než jaké uvádí výrobce, což je dáno použitou normou měření. Výrobci rádi výkonové parametry motorů prezentují v normě ECE R120, což je ekvivalent dříve známé normy ISO TR14396. Důvod je ten, že tyto normy poskytují vyšší naměřené hodnoty a v prospektech to pak lépe vypadá.
Tak či tak výkon těmito normami stanovený je určen za zajímavých podmínek, při nichž je použito externí chlazení motoru. Část z energie spalovacího motoru tak není spotřebována pro funkci jeho chladicího okruhu, především pro pohon ventilátoru a to udělá zajímavý rozdíl. Údajně by to mělo býti asi 7 % oproti tomu, když ventilátor běží v plných otáčkách a chladící okruh je v činnosti.
Rozdíl v naměřeném výkonu je pak značný a to neuvažujeme fakt, že motor instalovaný v traktoru je zatížen dalšími spotřebiči, jako je hydrogenerátor, vzduchový kompresor, nebo alternátor, či kompresor klimatizace. A i když nejsou používané vzduchové brzdy, není odebírán energie přes hydrauliku, jsou vypnutá světla atd., tyto spotřebiče stále nějakou energii odebírají. A to vše se pak projeví při měření točivého momentu na PTO, přičemž se to nedá nijak ovlivnit a maximem možného je vypnutí kompresoru klimatizace.
Reálný výkon, který je naměřen na motoru instalovaném v traktoru, je pak diametrálně odlišný od toho „papírového“.
Jaké výkony motorů byly naměřeny se dočtete v Mechanizaci zemědělství 6/2022.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!