Plynulé převodovky používané v traktorech se zdají být jednoznačným trendem v budoucnosti přenosu výkonu. Jistě víte, že Case Steyr již v roce 1999 na Agritechnice poprvé představil zcela novou plynulou převodovku. Jedná se o převodovku kompletně vyvinutou ve firmě STEYR Antriebstechnik (SAT) v Rakousku.
Firma Steyr výše popsané převodovky umístila do nové řady traktorů pokrývající střední tahovou třídu a čítající čtyři modely s označením 120, 130, 150 a 170. A právě ten nejvýkonnější jsme měli možnost si prohlédnout v ZD Pluhův Žďár, kde jej měli 14 dní zapůjčen na předvádění. A jak se zdálo, v době naší návštěvy se již rozhodli k jeho koupi.
Traktor právě jezdil s velkoobjemovým návěsem Brimont pod kombajnem při sklizni brambor.
Užitečné zatížení návěsu bylo okolo 13 t a brambory byly dopravovány ke zpracovateli na vzdálenost 25 km, což je na hranici efektivnosti pro traktorovou dopravu.
Proč právě tento traktor?
Na to, proč se rozhodli právě pro tento model, jsme se zeptali ing. Karla Bednáře, předsedy družstva. „Jsme firma, která chce používat také progresivní nové stroje a nová plynulá převodovka použitá ve Steyeru 170 v kombinaci s řídícím managementem motoru by měla významně eliminovat vliv obsluhy. Teoreticky by měl traktor jezdit s nižší spotřebou a navíc díky tomu, že obsluze odpadnou některé úkony spojené s řízením traktoru, má více času na to věnovat se vlastní práci.
Z pohledu plánovaného využití by měl být traktor nasazen s čelním a zadním diskovým žacím strojem Lely o záběru 2x2,8m, secí kombinací Sulky o záběru 4,5 m, v dopravě s návěsem Brimont a výhledově se senážovacím vozem. To je základní využití. protože však jde o traktor vyšší střední třídy, tedy o univerzální stroj - najde uplatnění v podstatě při všech činnostech, které může traktor vykonávat. Jedinou výjimkou je orba, pro kterou zde máme traktory s vyšším výkonem.“
Motor
Jak napovídá modelové označení 170, motor nového Steyeru má výkon 170 koní(125 kW). Jedná se o výkon maximální, jenž je dosahován při otáčkách motoru 2100 min-1. Jmenovitý výkon dosažený při maximálních otáčkách motoru (2300 min-1) činí 165 k (121 kW).
Tento výkon poskytuje šestiválcový vznětový motor se zdvihovým objemem 6,6 l z produkce finského výrobce Sisu Diesel. Motor je vybaven turbodmychadlem bez chladiče stlačeného vzduchu a kapalinovým chlazením.
Točivý moment popisovaného motoru dosahuje svého vrcholu (653 Nm) při 1500 min-1 a jeho navýšení činí 37 %. Nejnižší měrná spotřeba (207 g/kWh) je dosahována při otáčkách 1700 min-1. Tolik stručně k otáčkové charakteristice, více je možné zjistit z přiloženého grafu.
Technickou zajímavostí, která pomáhá zvyšovat životnost motoru, je chlazení dna pístů olejem, který vstřikuje speciální tryska. Chladiče (kapalina, olej, výparník klimatizace) mají ventilátor s viskozitní spojkou. Vstřikovací čerpadlo je rotační, vstřikovače jsou osazeny pětiotvorovými tryskami.
Převodovka
Převodovka je největší technickou lahůdkou traktoru a díky ní má obsluha značně zjednodušenou práci. Protože, přestože má traktor spojkový pedál, ten má jen funkci bezpečnostní a za provozu jej vůbec nepotřebujete a podobné je to s nožní brzdou, kterou využijete jen při prudkém zpomalování. O vše ostatní se postará elektronika, která řídí motor i převodovku. Plynový pedál je proto správně nazývaný jako pojezdový pedál, neboť z něj neovládáte přímo vstřikovací čerpadlo, ale předáváte informaci pro počítač, který s ohledem na zatížení a otáčky motoru volí správný převodový poměr tak, aby motor pokud možno co nejčastěji pracoval v oblasti nízké měrné spotřeby paliva. To je obzvláště výhodné při polních pracích, kde se dá palivo ušetřit. Naopak při transportu, kde každý pojede s maximální rychlostí, to již s úsporou bude horší, neboť maximální rychlost je pochopitelně položena do oblasti maximálních otáček.
Můžeme si popsat typickou situaci, která nastane při dopravě. Jakmile traktorista vyjede ze vsi, pochopitelně zapne Tempomat a pochopitelně si na něm nastaví maximální pojezdovou rychlost. Na rovině traktor poslušně zrychlí až k 50 km/h a tuto rychlost udržuje. V této chvíli se otáčky motoru pohybují okolo 2200 min-1. Když přijde stoupání, přestane výkon motoru postačovat a otáčky motoru začnou klesat, protože však není účelné v této chvíli převodový poměr měnit, otáčky motoru klesnou až na 1500 a udržují se na této úrovni. Není divu, při těchto otáčkách je nejvyšší kroutící moment, avšak není zde již žádná rezerva, pod 1500 min-1 již kroutící moment prudce klesá a citelně se zvyšuje i namáhání motoru, což je nepříznivé pro jeho životnost. Proto, když se kopec stane prudším, upraví se převodový poměr tak, aby motor pracoval v oblasti okolo 1700 min-1. To je zase důležitý bod, zde je nejmenší měrná spotřeba paliva. Kopec je stále strmější, otáčky se drží na konstantní úrovni, pojezdová rychlost klesá. Na horizontu se otáčky opět zvyšují a protože následuje prudké klesání, vystupují hned na hodnotu 2200 min-1. Motor má maximální brzdný účinek a přesto že máme v zádech 20 t, nemusíme použít nožní brzdu. Na velmi dobrém brzdném účinku se totiž podílí především to, že traktor není bržděn jen motorem, ale též s pomocí hydrostatu v převodovce. Klesání se zvětšuje, otáčky stoupají až na 2300 min-1 a to již musíme přibrzdit. Po krátkém přibrždění se dostáváme pod kopec, otáčky se stabilizují na 2200 a opět jedeme rychlostí 50 km/h.
To je tedy vnější popis toho, jak funguje elektronické propojení motoru a převodovky. S ohledem na zatížení motoru a další snímané veličiny se navíc upravuje dodávka paliva.
Tempomat se dá nastavit a rychle deaktivovat tlačítkem na joysticku. Pak je traktor ovládán pouze pojezdovým pedálem. Můžete si ale nastavit citlivost ovládání. Při polních pracích budete požadovat spíše jemné zrychlování a zpomalování, při transportu bude účelné ostré zrychlování i zpomalování. Pokud se uvolní pojezdový pedál, traktor samočinně zpomalí až do úplného zastavení a nyní přichází ke slovu další zajímavá věc, aktivní klidová regulace. Můžete vystoupit z traktoru a to i ve svahu a traktor zůstane na místě. Co se v té chvíli děje, je zřejmé z obr. 1. Korunové kolo plantové převodovky se roztáčí s motorem, zatímco hydrostat se vychyluje a roztáčí planetové kolo v opačném směru. Výsledkem je brzdný účinek. Kromě toho se ihned zapíná pohon přední nápravy, aby byla blokována všechna kola. Počítač přitom nastaví takové otáčky motoru, aby byl dosažen adekvátní brzdný účinek. Pokud se do 10 sekund nerozjedete, přeřadí se převodovka automaticky do parkovací polohy. Mechanická západka zachytí ozubené kolo a uvede převodovku do klidu.
Traktor má také ruční plyn, avšak funguje trochu jinak, než jsme zvyklí a slouží k nastavení otáček vývodového hřídele. Ten lze provozovat ve čtyřech režimech 1000, 1000 E (1400), 540 a 540 E (750). V prvním případě jsou otáčky motoru v oblasti maximálního výkonu, ve druhém případě v oblasti minimální měrné spotřeby paliva. Rozsahy otáček se řadí kombinací dvou pák vpravo za sedačkou. Po nastavení otáček vývodového hřídele v závislosti na otáčkách motoru pak traktor tyto otáčky udržuje a pokud nestačí výkon zpomaluje pojezdovou rychlost. Nechybí ani automatické vypínání vývodového hřídele při zvednutí nářadí do nastavené výšky.
Přední náprava je hydropneumaticky odpružená a její světlou výšku lze nastavovat za pomocí hydraulických válců. Zadní náprava je bržděná kapalinovými brzdami, přední na hřídeli pohonu nápravy. Pokud není zapojen pohon přední nápravy, při brždění se automaticky zapojuje.
Zkušenosti obsluhy
Traktorista byl se svým strojem velmi spokojen, i když jak přiznal, zatím si musí zvykat na ovládání, které je sice jednoduché, ale je to něco zcela jiného, než nabízí jízda s klasickou převodovkou. K výbavě kabiny a komfortu ovládání nebyly rovněž zaznamenány žádné připomínky, a spíše slova pochvaly a ocenění si získalo snadné odklápění chladičů, které zrychluje jejich čištění.
Pozitivní hodnocení není s podivem, neboť jde o nový traktor s koncepcí pojezdu, která byla odborníky již několikrát oceněna. Uvidíme proto, jakého rozšíření tyto plynulé převodovky doznají. Jako vždy totiž i zde platí, že vyšší technickou úroveň je třeba zaplatit.
Steyru se CVTéčkem vstup do bezstupňové technologie podařil . Do současné doby je v Evropě prodáno již kolem 3000 ks těchto traktorů, což jen dokazuje velký zájem o tuto progresivní technologii.
Luboš Stehno