26.08.2003 | 08:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Stlačených osmdesát kubíků

O senážních vozech Pöttinger Jumbo jsme toho v Zemědělci již napsali hodně, takže co se týče technického popisu jsou čtenářům jistě známé. Připomenu proto jen , že modelová řada Jumbo původně končila typem 6600, později byla rozšířena o model 7200 a nově i o model 8000. A právě ten posledně jmenovaný si zakoupili ve společnosti Agronova Loket a.s.

Akciová společnost Agronova hospodaří na výměře okolo 1100 hektarů a sortiment pěstovaných plodin je klasický: obilniny, olejniny a pícniny. Na orné půdě je pěstován pouze jetel jehož veškerá produkce se senážuje. A k tomu je třeba využít vhodnou techniku.

Senážní vozy zvítězily

Protože použití sběracích vozů je oproti sklizni samojízdnými řezačkami efektivnější před šesti lety si zakoupili první sběrací vůz Pöttinger Europrofi 3 L. Vůz se osvědčil a tak se v loňském roce rozhodli pro nákup dalšího tentokrát toho nejvýkonnějšího co Pöttinger nabízí a zvolili model Jumbo 8000, který pojme 80 m3 materiálu. K tomu je ale vhodné poznamenat, že materiálu stlačeného, protože jeho ložný objem dle DIN (délka, šířka, výška) činí necelých 50 m3. Jak se objem stlačeného materiálu zjistí? Zhruba takto: Vezme se vyrovnaný řádek materiálu u nějž se spočítá jaký objem zaujímá jeden jeho délkový metr. Následně vůz najeden na řádek a podle toho kolik metrů řádku do něj lze naplnit, takový má ložný objem stalčeného materiálu.

Větší traktor?

Senážní vůz Jumbo 8000 je v Lokti agregován s traktorem New Holland 8780 s výkonem 190 koní a tento výkon pro sbírání, řezání i transport postačuje. Avšak v kopcovitém terénu a s plným vozem je znát, že traktor táhne velkou hmotnost a s ohledem na bezpečnost při jízdě s kopce a po vrstevnici by to chtělo traktor s vyšší pohotovostní hmotností. Jak nám řekl ředitel akciové společnosti, ing. Jiří Buřič, protože mají s traktorem New Holland dobré zkušenosti uvažují o koupi modelu 230 z nové řady TG.

Zajímavý systém

S ohledem na techniku sklizně používají v Lokti poměrně neobvyklý způsob spočívající v tom, že sklizený porost jetele se neshrabuje do řádků, ale sbírá se přímo z řádků. Pro sklizeň používají dva diskové žací stroje. První je tažený diskový Pöttinger Nova CAT 310 a druhý rovněž tažený Kuhn se záběrem 3 metry. Žací stroje jsou vybaveny formovacími plechy, takže vytvářejí řádky se šířkou okolo 1,5 metru což je pro 2 metrový sběrač senážních vozů bez problému. Žací stroj Kuhn má navíc shazovací dopravník takže když jedou oba stroje za sebou mohou vytvářet ze dvou záběrů jen jeden řádek.
Jeden řádek ze tří metrů to jer po Jumbo 8000 snadné sousto a jak jsme se mohli přesvědčit zvládne takovéto řádky snadno dva i tři (po nahrnutí). Proč tedy tento systém bez nahrabování používají? Podle ing Buřiče je toto řešení sice energeticky nevýhodnější, protože senážní vůz jezdí po poli mnohem delší dobu a zejména v době kdy je již víceméně naplněn tak traktor spotřebuje více nafty, než kdyby jel po nahrabaném řádku, výhodou je ale to, že po poli nemusí jezdit traktor se shrnovačem, ale zejména to, že se do řádků nenahrabou kameny a hlína, které vadí nejprve řezacímu ústrojů senážních vozů, pak při konzervaci píce, kde snižují kvalitu krmiva a nakonec způsobují problémy i v krmném voze.

V přímém přenosu

Sklizeň jetelové senáže jsme mohli vidět takzvaně v přímém přenosu a musím říci, že jsme byli mile překvapeni. Po zkušenostech z předváděcích akcí, kde se sběrací ústrojí vozů nezřídka kdy zacpávalo, v Lokti jezdilo Jumbo naprosto bez problémů a to i na řádku ze záběru okolo devíti metrů a zvládalo i rychlost nad 10 km/h (na jednoduchém řádku traktorista poletoval po poli rychlostí nad 15 km/h). Také ložný objem se dařilo velmi dobře naplnit a vůz bez problému převážel 12 tun materiálu.
Lze proto konstatovat, že tam kde je třeba dosahovat při senážování pícnin vysokých výkonů je Jumbo 8000 ideálním pomocníkem.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down