Na veletrhu Techagro představí společnost Some Jindřichův Hradec, s. r. o., modelové řady traktorů nadnárodního koncernu Same-Deutz Fahr Group ve stříbrné barvě, s nimiž se mohli seznámit již návštěvníci loňského veletrhu Agritechnica. Na brněnské výstavě, která se koná od 2. do 6. dubna, budou stříbrné traktory vystaveny v expozici jindřichohradecké společnosti v pavilónu V, stánek č.002.
Půjde o traktory řady Same R 6 s výkonem motoru 100 až 120 koní, dále model s vario převodovkou s označením R 6 – VRT o výkonu 150 nebo 165 koní a chybět nebude ani nový traktor s označením 180.7. „Jde o určitou změnu obchodní politiky,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Oldřich Šuhájek, ředitel divize zemědělské techniky společnosti Some. „Tyto kategorie, o které rozšiřuje koncern SDFG svůj sortiment, bude naše společnost dodávat na český trh ve stříbrné barvě, na rozdíl od stávajícího sortimentu červených traktorů Same, které na náš trh dodáváme již devět let.“
Červená nebude chybět
V expozici společnosti Some budou vystaveny i traktory červené barvy. „Počítáme s tím, že pro návštěvníky připravíme modely Daimond 265, jeden z nejvýkonnějších traktorů koncernu Same-Deutz Fahr Group vhodný pro veškeré práce jak na poli, tak i v dopravě, kde může jet až padesátikilometrovou rychlostí,“ informuje Ing. Šuhájek. „Tato nejsilnější řada zaznamenala v loňském roce řadu inovací. V Brně nebude chybět ani jeden z velice povedených modelů Iron 200 s novým motorem Deutz Euro II, který splňuje přísné emisní limity. Je vybaven klimatizací, systémy EHR, SBA, elektronickou regulací motoru, převodovkou Automatic Powershift, možností navýšení výkonu a samozřejmě s pamětovými funkcemi. Předpokládám, že mezi našimi exponáty bude i traktor Silver ve výkonové kategorii 85 až 130 koní, který byl na podzim představen s novou, pneumaticky odpruženou kabinou, moderním interiérem a speciálním systémem řazení vpřed či vzad HY DRIVE“
Na veletrhu Techagro nebude chybět ani vinohradnický speciál Dorádo S v kategorii 70 až 100 koní, který byl za mnoho technických novinek oceněn jako traktor roku. Naopak klasický model Dorado s výkonem motoru 85 koní je jedním z nejoperativnějších traktorů, hodí se k agregaci s krmnými vozy, taženými postřikovači i s jinou technikou či k dopravě. Na návštěvníky čeká v Brně i lesní a komunální technika, především traktory BCS. Velký zájem je nejen o modely v kategorii kolem 30 až 40 koní, ale také o stroje s výkonem motoru kolem 80 až 90 koní. Jde o speciální traktory s nízkým těžištěm a širokou základnou s označením Vitar určené do svažitých podmínek. V porovnání s konkurenčními speciály je podle Oldřicha Šuhájka jejich cena na poloviční úrovni, přitom užitné vlastnosti jsou velmi podobné. Na tuto modelovou řadu navazuje velice kompaktní moderní traktor s pěkným designem Vulkan.
Výjimečná technická řešení
Vraťme se však k technickým novinkám, za něž získal model Dorado S již zmíněnou cenu a které dnes nenabízí žádný jiný výrobce traktorů.
Jde především o systéme Overboost, který umožňuje časově limitovanou dodávku vyššího točivého momentu a vyššího výkonu. Tento systém ocení obsluha traktoru pokud chce zrychlit při rozjíždění nebo při předjíždění na veřejné komunikaci, ale také v dopravě v kopcovitém či měkkém terénu s těžkým návěsem. „Overboost naskočí při náhlém akceleraci nebo automaticky při poklesu otáček motoru vlivem náhlého zatížení,“ vysvětluje činnost počítačového software Oldřich Šuhájek. „Během 25 vteřin se tak zvyšuje točivý moment o deset procent. Jestliže je tento čas k překonání kritické situace krátký, elektronický systém automaticky znova spustí Overboost. Opět tak dochází ke krátkodobému navýšení výkonu. Tento postup, umožňující řidiči pracovat bezpečněji při souběžném zajištění větší produktivity práce a komfortu, je založen na elektronicky ovládané jednotce motoru propojené se vstřikovacím palivovým systémem.“
Druhou novinkou je systém Stop & Go, který umožňuje řídit pohyb traktoru vpřed a vzad jen použitím brzdového pedálu. Systém je vybaven dvěma diskovými spojkami v olejové lázni, každá pro jeden směr jízdy, zároveň je do něj zapojen brzdový pedál. Jednotka je aktivována při pojezdové rychlosti do 10km/h pákou umístěnou pod volantem. Podle Ing. Šuhájka je systém Stop & Go zárukou vynikající manévrovatelnost traktoru i v uzavřených prostorách, zejména při použití čelního nakládače. Navíc umožňuje dvoucestnou komunikaci mezi brzdicím systémem a povershutle, takže traktor lze zastavit i ve strmém stoupání nebo při změně směru jízdy (vpřed a vzad). Pokud pak řidič sundá nohu z brzdového pedálu, sepne se hydraulická spojka a traktor se postupně rozjíždí. „Všechny tyto vlastnosti přispívají k tomu, že traktor je snadno ovladatelný i při rozjíždění na svahu, maximálně bezpečný a spolehlivý,“ ,“ tvrdí Ing. Šuhájek.
Traktor Dorado S je vybavený převodovkou Overspeed s řazením pod zatížením, třístupňový násobič umožňuje 45 rychlostí vpřed a stejným počet vzad. Při maximální pojezdové rychlosti kolem 40 km za hodinu se otáčky motoru pohybují kolem 1850 n/min. Téměř 90 % výkonu motoru a max. točivý moment se dosahuje při nízké spotřebě pohonných hmot (úspora až 6 %) a nižší úrovni hluku v kabině až o 25 %.
Nový typ závěsu
Pro návštěvníky jindřichohradecké expozice bude připravena i další novinka – nový typ závěsu pro čelně nesené diskové i bubnové žací stroje Pöttinger. Řešení s označením alfa-motion získalo na veletrhu Agritechnica cenu Stroj roku.
Základním principem je snaha zachovat konstantní přítlak na žací nosník bez ohledu na změnu polohy lišty. Spolu s lištou kopíruje terénní nerovnosti i její závěs a odlehčení pomocí integrovaných vinutých pružin zůstává na konstantní úrovni. Nedochází tedy k jejich protahování nebo zkracování, které vede následně k vyzdvižení lišty ze záběru nebo naopak k poškození drnu. Alfa-motion kopíruje plynule terén jak v podélném směru, tak příčně – např. při zatáčení za jízdy na svahu, a to i při vyšší pojezdové rychlosti. Toto zařízení lze připojit do všech typů čelních závěsů traktorů s výkonem až 300 koní.