V říjnu loňského roku byl v Anglii prezentován traktor JCB Fastrac, stroj, který je díky své bohaté výbavě technologickou špičkou v oboru. Představení bylo pojato v duchu praktických předvádění, a to jak pro polní práce, tak i pro ostatní, můžeme říci, průmyslové použití těchto traktorů.
Prezentace strojů JCB bývají většinou určené pouze pro zaměstnance a výhradní zástupce této značky po celém světě. Tentokrát se však společnost JCB rozhodla jít jinou cestou. Odborníci JCB představili stroje přímo zákazníkům, kteří se o traktory zajímají a našli by pro ně využití.
Fastrac je na poli jako doma
Primární použití traktorů JCB Fastrac je v zemědělství. Prvním předváděným traktorem byl Fastrac s neseným postřikovačem LandQuip. Disponuje zásobníkem na 4000 litrů a ramena může roztáhnout až na 36 metrů. Naše stanoviště mělo k dispozici postřikovač se 24metrovými rameny a zkoušeli jsme zde automatické řízení za pomoci GPS firmy Trimble a kopírování jedné stopy díky řízené nápravě postřikovače. Fastrac v agregaci s neseným nebo taženým postřikovačem funguje bezkonkurenčně. Největší výhodou je jednoznačně celoodpružení traktoru, řízená zadní náprava a plynulá převodovka. Další velkou výhodou je dvojčinné odpružení, díky němuž lze ovládat světlou výšku stroje. V případě neseného nářadí to umožňuje jednoduchou montáž i demontáž ze zadní třetí nástavby.
Další stanoviště byla zaměřena na ostatní polní práce. Byly zde traktory agregované se secím strojem, podmítačem, diskovým kypřičem a také s pluhem. A co bylo k vidění zde? Minimálně to, že jak Fastrac řady 4000, tak i z té silnější řady 8000 pracují na poli velmi dobře se všemi „závěsy“. Během těchto zkoušek jsme vyzkoušeli souvraťový management. Pracuje tak, že stisknutím jediného tlačítka spustíte hned několik funkcí stroje, a to podle toho, jak jste si je sami naprogramovali. V rámci orby jsme vyzkoušeli rovněž kontrolu trakce a tempomat na udržení stálé rychlosti při práci a konstantních otáček motoru.
Doprava rychle a bezpečně
Traktory Fastrac jsou známé zejména svojí rychlostí a bezpečností v dopravě. A to jsme zkoušeli dále, mimo jiné i se senážním vozem. Máte-li například velkou soupravu, pomůže vám při zastavení v kopci funkce HillHold, která automaticky sepne parkovací brzdu, jež se při opětovném stisknutí plynu sama deaktivuje a v kopci nebo na křižovatce nemusíte mačkat brzdový pedál.
Za zmínku také stojí stanoviště s půdní frézou. Zde nám Fastrac předvedl práci při minimální rychlosti a další, nám již důvěrně známý agregát – příkopové rameno Mulag. Tato kombinace se může díky své jednoduchosti a velice dobrému ovládání hodit i pro zemědělce na podsekávání ohrad a zařezávání klestí kolem polností.
Po absolvování všech stanovišť jsme byli pozváni do továrny, kde se traktory Fastrac vyrábí. Zákazníci tak měli jedinečnou možnost vidět celý proces výroby i s odborným výkladem, tedy přesněji, jak se z rámu na začátku stane hotový stroj připravený pro práci.
Firma JCB rovněž investovala do prezentace své bohaté historie a v jedné ze svých budov postavila muzeum. Díky tomu jsme si prošli historickou cestu od samotného vzniku společnosti až po žhavou současnost, a to celé v češtině.*
Ing. Lukáš Kašpar,
Pekass a. s.