08.10.2018 | 07:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Symbióza motoru a převodovky

Moderní nákladní automobily poskytují svému řidiči za jízdy komfort na úrovni téměř jako v osobním automobilu. Své udělá také automatická převodovka, a výrazně lepší než u traktoru je také výhled dopředu. Řidiči se také shodují na tom, že obyvatelé obcí, jimiž projíždějí, a ostatní účastníci silničního provozu přijímají nákladní automobily s podstatně větším klidem, než velké traktory s velkými a plně naloženými návěsy. To je jedna z významných předností dopravy pomocí nákladních automobilů. Oceňují ji též provozovatelé bioplynových stanic.

Pohodlnou jízdu nabízí nákladní automobily i za jízdy po poli. Pohon všech kol je permanentně aktivní; v případě potřeby je možné v několika krocích uzavřít nejprve mezinápravový diferenciál, a poté i diferenciály nápravové. Řidič má k tomu účelu k dispozici otočný přepínač.

Moderní převodovky nabízí několik strategií řazení. Automatickou volbu rychlostních stupňů je možné také deaktivovat. Potom se jednotlivé rychlosti volí v manuálním režimu, většinou pomocí páčky na sloupku řízení. Tímto způsobem dokáže řidič eliminovat vznik situace, kdy bude elektronika v určitém rozsahu rychlostí opakovaně automaticky řadit nahoru a dolů.

Místo toho řidič přesune proměnlivou úroveň zatížení na motor, který ji kompenzuje díky své pružnosti a záloze točivého momentu. Zároveň také nedochází k přerušování přenosu výkonu od motoru na kola, které s sebou opakované řazení nutně nese. Šestiválcové přeplňované motory nákladních automobilů disponují vysokým točivým momentem již od 950 ot/min, takže práci při snížených otáčkách zvládají dobře. Jejich výkon se pohybuje v oblasti 380 až 510 k.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down