26.05.2025 | 11:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tahače návěsů pro zemědělství

Není pochyb, že nákladní automobil má na silnici vždy navrch nad traktorovou soupravou. A čím více jízd je realizováno na silnici a čím delší je dopravní vzdálenost, tím více výhody nákladního automobilu vyniknou. Proto má řada prodejců tuto techniku ve svém sortimentu a platí to i pro firmu P & L spol. s r. o.

Společnost P & L řadu let nabízí hned dvě značky nákladních aut a to Iveco a Tatra, protože každé provedení má své výhody. U Iveca je to například nižší pořizovací cena u Tatry zase mnohem lepší průjezdnost v terénu. Takže pro převahu silničních jízd se jistě vyplatí pořídit Iveco, ovšem pro běžné odvozní práce nastávající při sklizni bude mít navrch Tatra. Pojďme si oba nákladní automobily porovnat, a to ve verzích tahačů 4x4 uzpůsobených pro agregaci s velkoobjemovými zemědělskými návěsy.

Větší kapacita výhodou

Zcela jistě platí, že čím větší přepravní objem tím větší efektivita, protože se snižuje počet neproduktivních jízd. V řadě podniků si proto pořídili nákladní automobily ve formě tahačů návěsů, které dovolují velké přepravní kapacity. A pro takové návěsy jsou vhodné i tahače Iveco T-Way 4x4 a Tatra Phoenix 4x4. Oba automobily mohou být vybaveny omezovačem, který zajistí na 79 km/h sníženou maximální rychlost jízdy a pak je lze homologovat v kategorii T1b, tedy jako traktor.

Iveco T-Way modelového roku 2024 používá motor Cursor 13 se zdvihovým objemem 12,9 l a výkonem 540 k, automatizovaná převodovka ZF TraXon 2 má 12 převodových stupňů vpřed a nechybí možnost PTO pro hydrogenerátor zásobující olejem dva či více vnějších okruhů hydrauliky. Rám vozidla je pevný, odpružení kol může být realizováno kapalinovými tlumiči, nebo vzduchovými měchy. Tahač má technicky přípustnou hmotnost až 20 tun (pohotovostní je 8 tun) a celková přípustná hmotnost soupravy dosahuje 50 tun. Pro provoz na pozemních komunikacích jsou s ohledem na maximální zatížení náprav tyto hodnoty sníženy na 18 tun pro tahač a 45 tun pro soupravu.

Tatra je lepší v terénu

Tatra má motor Paccar MX-11 se zdvihovým objemem 10,8 litru a výkonem 450 k. Automatizovaná převodovka ZF TraXon má 12 převodových stupňů (je stejná jakou používá Iveco), u nových vozidel už je dodávána i plně automatická verze převodovky Allison s šesti převodovými stupni na níž navazuje dvoustupňový sestupný převod. I u Tatry nechybí vývod pro pohon přídavných zařízení, nejčastěji hydrogenerátoru pro olej do dvou hydraulických okruhů. Rám vozidla je páteřový s výkyvnými polonápravami a pneumatickým odpružením. Toto řešení přináší lepší průjezdnost v terénu a především mnohem vyšší komfort při jízdě po poli a rozbitých polních cestách. Tahač může mít celkovou hmotnost až 20 tun (pohotovostní je 9,8 tun) a celková hmotnost soupravy dosahuje až 50 tun. Pro provoz na pozemních komunikacích je hmotnost tahače omezena na 18 tun a soupravy na 45 tun, tedy stejně jako u Iveca. 

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2025.*

Tahač Iveco T-Way s cisternovým návěsem
 Iveco T-Way je tahačem vhodným hlavně pro silniční dopravu
Tatra Phoenix 4x4 s cisternovým návěsem
Tahač návěsů Tatra Phoenix se hodí na silnici i do terénu

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.