13.04.2023 | 07:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tatra ani po letech neztrácí na své síle a robustnosti

Jednoznačným symbolem pro těžký terénní nákladní automobil v Čechách jsou legendární Tatry 148. Jednalo se o nástupce vozidel T 138 s modernizací v řadě konstrukčních uzlů. T 148 také v mnohých variantách rozšířila řadu T 138. Více výkonu motoru přidalo vozidlům T 148 na agilitě za jízdy v těžkém terénu, vyšší produktivity bylo možné dosahovat také díky vyšší přepravní rychlosti a lepší úrovni spolehlivosti. V těžkém terénu pak umožňovala vozidlu pohyb velká světlá výška. Tatra 148 byl také na svou velikost obratný automobil – disponovala malým poloměrem otáčení.

Tatra 148 byla postavena na shodném podvozku, jako její předchůdce. Přední náprava byla odpružena zkrutnými tyčemi, obě zadní nápravy pak listovými pery s podélným uložením. Obě zadní nápravy s dvojmontážemi pneumatik měly trvalý pohon. Pohon přední nápravy bylo možné v případě potřeby zařadit. Nechyběly ani uzávěrky diferenciálů všech náprav i diferenciálu mezinápravového. Pokud by se do prokluzu dostala například jen přední náprava, bylo možné vypnout mezinápravový diferenciál. Tuto možnost posádky také často využívaly – i v soutěžích Truck Trial. V centrální nosné rouře pak byly bezpečně uloženy rozvodovky.

Rozvodovky, spojka i převodovka byly navrženy pro motor o maximálním výkonu 202 k. Tím byl vidlicový osmiválec Tatra, chlazený vzduchem, se zdvihovým objemem 12 667 cm³.  V kopřivnické továrně se smontovalo více než sto tisíc automobilů Tatra 148 v nejrůznějším provedení a výbavě. Vozidla sloužila ve stavebnictví, v lesnictví, v zemědělství či u hasičů. To, jakou mají i po více než čtyřiceti letech robustnost a výkon, viděli účastníci Mistrovství České republiky v Truck Trialu 2023 první neděli v dubnu na Tankodromu Taleček v Milovicích.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down