07.10.2025 | 08:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Technika pro bezprašné zastýlání

Domácí výrobci zemědělské techniky, kteří nejsou nadnárodními giganty a nevyrábějí tisícové série modelů u nichž se v nákladových položkách řeší každý šroubek, mívají kapacity na to, aby nejen mluvili o tom, že vycházejí vstříc zákazníkům, ale aby to skutečně dělali. Výroba strojů podle skutečných požadavků zákazník je vlastní i firmě Cernin, která má ve svém portfoliu řadu strojů vhodných pro míchání a dávkování objemných krmiv a též techniku pro rozdružování balíků a zastýlání provozů s chovem skotu. A při zastýlání vzniká často negativní efekt, kterým je zvýšená prašnost na níž jsou citlivá zejména telata jimž způsobuje problémy dýchacího ústrojí.

Prašnost je možné snížit různými způsoby, jejichž společným jmenovatelem je šetrné dávkování. Takové má firma Cernin v nabídce a donedávna byl v této kategorii největší novinku dvoušnekový rozdružovač NZD vyráběný s objemem vany 12 a 14 m3 a vhodný pro zastýlání slámy, separátu, ale i míchání a dávkování hnoje či kompostu, nebo i zakládání objemných krmiv. 

Tento vůz je pro bezprašné zastýlání možné vybavit dvěma druhy vyprazdňovacích systémů. Obvykle je osazen příčným zakládacím dopravníkem, nebo je možné jej doplnit skluzem, kdy materiál padá volně za vůz.

V letošním roce byla u firmy Cernin představena další novinka v oblasti bezprašného zastýlání, která vznikla na základě požadavku významného chovatel skotu z Vysočiny, kterým je ZDV Novoveselsko. Ti chtěli vůz, který by kombinoval obě varianty výhozu steliva. Tedy jednak příčný zakládací dopravník, který stelivo dávkuje na pravou stranu vozu a dále též výpadový otvor, jímž materiál padá za vůz.

Konstruktéři to vyřešili tak, že celý hydrostaticky poháněný dopravník je posuvný směrem vzad. Pokud je tedy třeba aby materiál volně vypadával za vůz posune se dopravník pomocí dvou dlouhých hydraulických válců směrem vzad a otvorem v míchací vaně pak sláma, separát či jiný materiál nepadají na dopravník ale na zem.

Nový zastýlací vůz je v dvoušnekovém provedení, má kubaturu 14 m3 a s ohledem na to, že je primárně určen pro zpracování separátu, nebo balíků slámy (časté je i přidávání vápence při stlaní lehacích boxů) nemusí být tak robustního provedení jako klasický krmný vůz kde se míchá objemově těžší siláž nebo senáž. Subtilnější konstrukce není samozřejmě na úkor spolehlivosti (správná konstrukce má přesně takové parametry jaké odpovídají jejím provozu) a ve výsledku znamená nižší výrobní nálady a nižší cenu za níž je takový vůz nabízen. *    

Zastýlací vůz Cernin při stlaní otevřeným výpadovým otvorem.
Pokud je dopravník posunutý dozadu vypadává materiál volně za vůz což se používá například při stlaní hnojných chodeb

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.