Nakládat zeminu, stohovat balíky nebo řadit palety – to jsou práce, které může teleskopický manipulátor současnosti zvládnout. Především ten, kdo potřebuje s velkou výkonností a efektivitou vybírat siláž z vysoké vrstvy, překládat volně ložené obilí ve skladu, rovnat balíky slámy do vysokých stohů, nakládat čtyři metry vysoké dopravní prostředky nebo čistit prostorné stáje, stěží projde kolem takového stroje bez povšimnutí.
Pro jaký typ a model je vhodné se rozhodnout, záleží na mnoha faktorech. Patří k nim především potřebná nosnost a zvedací výška spolu s obratností a celkovými rozměry (zvláště důležité pro úzké stáje). Podle převažujícího způsobu využití je také bezpodmínečně nutné věnovat pozornost správnému obutí a způsobu pohonu nakladače. Pro manipulátory 3t třídy jsou obvyklé pneumatiky o rozměrech 17.5-24 s klasickým šípovým tvarováním běhounu. Má-li nakladač disponovat měničem kroutícího momentu nebo lépe hydrostatickým pohonem, doporučuje se jeho předchozí vyzkoušení v podmínkách podniku.
Slabá místa
I přes intenzívní inovace a řadu technických zlepšení se vyskytují u teleskopických manipulátorů v současnosti ještě nedostatky. Ve srovnání s klasickým traktorem, vybaveným čelním nakladačem, jsou především příliš hlučné. Jen výjimečně se hladina hluku v kabině dostane pod 80 dB(A). Vinu na tom nesou především špatně odhlučněné kabiny. Rozdíl v intenzitě zvuku od motoru, umístěného v těsné blízkosti kabiny, je proto při otevřených a uzavřených dveřích relativně nízký.
Chtějí-li výrobci manipulátorů výrazně zvýšit prodej svého zboží, musí důkladně „přitlačit na pilu“ - vytlačit doposud rozšířené nesené čelní nakladače. Traktor s nakladačem se sice nemůže ve výkonnosti srovnávat s „teleskopem“, ale je možné jej využít podstatně univerzálněji. Stávající převodovky samojízdných manipulátorů ještě nejsou naproti tomu schopné poskytnout uspokojivý výkon v tahu – hydrostatické pohony ještě méně, než Wandlerovy převody. Jistý obrat v tomto směru by mohly přinést bezstupňové systémy současných traktorů.
Zde přirozeně nelze nechat bez povšimnutí schválení manipulátorů k provádění tahových prací v zemědělství. Zatím bylo nutné doplnit více nebo méně rozsáhlé speciální zařízení a provést zvláštní úpravy. Proč nefigurují v cenících výrobců vhodné modely manipulátorů i pro tahové využití? Navýšení jejich pořizovací ceny by bylo příliš vysoké. Další body se týkají přípustné přípojné hmotnosti a nejvyšší povolené hmotnosti. V tomto směru bude ještě potřeba zapracovat, zvláště v ohledu k dotyčným úřadům.
Další kritika se dotýká pracovního systému hydrauliky. Teleskopické manipulátory nemají pro svá zvedací ramena integrovánu funkci plovoucí polohy, která by umožňovala komfortnější a především šetrnější průběh nakládání. Důvod: podle platných předpisů musí být teleskopické nakladače vybaveny speciálními zátěžovými ventily. Z toho důvodu není možné jednoduše zabudovat plovoucí polohu do řízení válců. S ohledem na současný stav techniky si však i zde lze představit jisté řešení, které by s využitím speciálních řídících prvků umožňovalo plovoucí funkci hydrauliky a zároveň splňovalo požadavky na bezpečnost provozu.
Teleskopický manipulátor nebo traktor s čelním nakladačem ?
Při výpočtech účelného využití teleskopického manipulátoru je třeba vzít v potaz velikost podniku, stav dobytka a celkové množství materiálu pro manipulaci. Při stavu 60 až 140 krav se ukazují zčásti významné úspory ve srovnání se soupravou traktoru 100 k a čelního nakladače. Při zástavu 140 krav (manipulační práce činí již celkem dobrých 500 motohodin) se již čelně nesený nakladač nevyplatí. Dodatečné hodiny práce na poli a na loukách vyrovnávají zvýšené náklady manipulátoru.
Do rámku
Výhody a nevýhody teleskopického manipulátoru
+ profesionální úroveň manipulace
+ velká výška zdvihu
+ velký dosah
+ vysoká zvedací síla
+ kompaktní rozměry
+ dobrá obratnost
- omezené možnosti nasazení (v porovnání s traktorem s čelním nakladačem)
- úzká a relativně hlučná kabina
- hospodárný pouze pro velké podniky
konec r.
zač. r.
Výhody a nevýhody čelně neseného nakladače
+ využití ke všem pracem
+ vysoký komfort jízdy
+ vysoká rychlost při dopravě a dobrá účinnost v tahu
+ levnější nakladač pro příležitostné využití
- obtížné připojování a odpojování výložníku
- ztížená údržba traktoru
- omezená kapacita nakládky.
Konec r.
Ze zahraničních materiálů zpracoval Petr Beneš.