13.11.2009 | 08:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tiché pneumatiky pro silné tahače

Snížená hlučnost v kabinách traktorů patří k prioritám nejednoho výrobce moderních strojů. Ohrozit lidský sluch totiž může i zvuk větší než 80 decibelů a trvající déle než osm hodin. Hluk v kabině je možné redukovat i vhodnými pneumatikami. A právě na tento problém se zaměřil vývoj společnosti CGS Tyres Continental Agro, která je součástí českého holdingu Česká gumárenská společnost (ČGS). Výsledkem je tichá, rychlá pneumatika SilentSpeedTyre (SST).

Člověk nežije v bezhlučném světě. Naopak. Neustále na něho útočí mnoho decibelů. Pokud je však hluk okolo nás příliš velký nebo permanentní, může způsobit zdravotní potíže a dokonce v extrémních případech i ztrátu sluchu. Snížením hluku v kabině o tři až šest decibelů se sníží hlučnost o 50 %.

Vývoj jde dál
Zemědělské pneumatiky za posledních několik let prošly velkými změnami. Prioritními vlastnostmi se staly menší tlak na půdu, vysoká odolnost proti opotřebení, menší prokluz se souvisejícími záběrovými vlastnostmi. Vývoj jde ale dál. Práce traktoru se už zdaleka neomezuje pouze na pole, naopak roste jeho využití také v dopravě. Na silnicích se v současnosti pohybují moderní traktory rychlostí 50 km/h v některých zemích až 60 km/h a vyšší. Ruku v ruce s nárůstem výkonu strojů jde také požadavek na vyšší komfort obsluhy. K efektivní práci totiž nestačí pouze výkonný stroj, ale také schopný, neunavený a zdravý řidič. A právě pro tyto jízdní podmínky byla vyvinuta technologie SilentSpeedTyre, která snižuje nepříjemné vibrace a hlučnost v rychlostech kolem 50 km/h projevující se duněním či hučením v kabině. Cílem bylo nabídnout produkt 21. století, zemědělský plášť s důrazem na nízkou hlučnost.
Mezní velikost permanentního hluku ohrožující zdraví lidského ucha je 85 decibelů. Kabiny moderních traktorů nabízejí prostředí s průměrnou hlučností 74 decibelů. S traktorem „obutým“ do pneumatik Continental SilentSpeedTyre se hlučnost sníží ještě o tři až šest decibelů.

„Booming“ efekt v kabině
Při rychlostech mezi 40 - 60 km/h se dostavuje fyzikální jev, který je popisován jako „booming noise efekt“ – v kabině řidiče dojde k náhlému zvýšení hluku. Lze to přirovnat k situaci v osobním autě při rychlosti 130 km/h.
Tento jev ovlivňuje několik faktorů. Jedním z nich je fakt, že dezénové figury na pneumatice při jízdě vytvářejí rázy, které se přenášejí do kabiny řidiče ve formě vibrace. Mezi rychlostmi 40 – 60km/h vzniká interakce ještě s dalšími vibracemi vytvářenými přímo traktorem, respektive jeho motorem nebo ve spojení s tím dochází ke kritické frekvenci 110 až 120 hertzů. Následkem je ostré zvýšení hluku, který řidič vnímá jako pronikavé hučení.
„Všechny zadní nápravy způsobují vibrace, které se podílejí na tvorbě booming efektu bez ohledu na to, o jaký model traktoru jde. Naopak přední náprava nemá žádný vliv na způsobovaný hluk,“ vysvětluje Hans-Ulrich Klose, produktový manažer CGS Tyres. Tajemstvím, proč je SST méně hlučná, je výsledkem použití nových materiálů a významných konstrukčních změn. Podněty způsobené kontaktem dezénových figur s podložkou nejsou efektivně přenášeny do kabiny a tedy žádný booming nenastupuje.

Výhody nové pneumatiky
Kromě menší hlučnosti nabízí nová pneumatika i další výhody vyplývající z technicky vyspělé konstrukce. Nízký valivý odpor, nízké opotřebení běhounu, záběrové charakteristiky – to vše jde ruku v ruce s nižší spotřebou pohonných hmot.
Pneumatika SST je určená pro rychlostní kategorii D (65km/h) a nabízí též možnost jízdy až 70 km/h. „Nový zemědělský plášť jsme začali vyrábět pro dva nejpopulárnější rozměry pro zadní nápravu 650/65R 38 SST a 600/65 R 38 SST. Pro přední nápravu traktoru je vhodný například dezén AC 65 nebo řešení v podobě SuperVolumeTyre,“ doplňuje Hans-Ulrich Klose.

Test na polygonu
Součástí prezentace nových pneumatik byl i praktický test, který se konal na polygonu ADAC, blízko Hannoveru. K dispozici tu byly dva identické traktory John Deere 6930. Jeden byl obut do pneumatik SST a druhý do standartních pneumatik. Vystřídali jsme oba stroje a řidiči nás provezli po polygonu právě v rychlostech, při kterých vzniká booming efekt. Nástup hluku nastoupil někdy od 42 km v hodině. Rozdíl mezi oběma traktory byl zřetelně rozpoznatelný. Podle mnoha zákazníků je to velmi nepříjemný jev omezující řízení a soustředění na samotný pracovní úkon.
Představitelé CGS Tyres vyjádřili, že použitím nového řešení SST se podařilo snížit hlučnost o tři decibely (A). Cíl byl tedy splněn. Došlo k významnému omezení hluku v kabině a zlepšení pracovního prostředí včetně ochrany zdraví řidiče.
„Díky vývoji SST je koncern CGS Tyres první společností, která dosáhla důležitého snížení hluku v kabině při rychlé jízdě traktorem. Pneumatiky SST jsou schválené pro maximální rychlost až 70 km/h a umožňují snížení hluku o tři až šest decibelů. Pneumatiky SST reprezentuje smělý krok ve vývoji a významně přispívá ke zvýšení jízdního komfortu,“ shrnul Andrew Mabin, marketingový a obchodní ředitel CGS Tyres.

Další přírůstek do sortimentu
Pneumatiky Super Volume Tyre, určené také pro rychlosti vyšší než 65 km/h, jsou nyní v nabídce v osmi nových rozměrech pro stroje o výkonu větším než 180 koní. Zemědělské pláště SuperVolume Tyre se vyznačují extrémně velkým objemem vzduchu a jsou velmi šetrné k půdě. Díky nízkému tlaku nedochází k jejímu zhutnění. Maximální kontakt s podložkou zajišťuje dobrou trakci, vysokou stabilitu na silnicích a také delší životnost.
Pláště Continental AC 75, které se letos dočkaly rozšíření o pět dalších velikostí, nabízí možnost vyššího zatížení, minimální prokluz a přitom menší tlak na půdu, než je obvyklé u pneumatik profilové řady 70 u ekvivalentních rozměrů. Díky zaoblenému designu ramenních partií a hran žeber je šetrná také k travnatému podloží.
Další novinky najdeme v pneumatikách značky Mitas série 65 Mitas RD – 03, které jsou konstruovány pro maximální 70 km. Tyto pneumatiky jsou určeny pro nejvýkonnější moderní traktory s více než 200 koňmi pod kapotou. Nově Mitas nabízí dalších šest velikostí těchto pneumatik.
Mitas RD – 02 série 70 je oblíbená komfortní a ekonomická pneumatika. Proti předcházejícím je určena pro maximální rychlost 50 km/h a je tedy vhodná pro traktory střední výkonové třídy.
Mitas RD – 01 série 85 je standardní pneumatika, vhodná pro veškeré práce s traktorem. V tomto roce byla tato řada rozšířena o další rozměry.
Sortiment zemědělských pneumatik Mitas pak doplňuje například 560/60R22.5 Mitas AR – 02, rozměr, který je určen zejména pro návěsy nebo jiné tažené stroje.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down