Hluk pneumatik je faktorem, který může být rozhodující při výběru správného vybavení pro mnoho uživatelů v zemědělství. Tiché pneumatiky jsou často synonymem většího jízdního komfortu a z dlouhodobého hlediska mohou skutečně znamenat rozdíl.
Ve skutečnosti je hluk vnímán nejen zvenčí, ale také ovlivňuje interiér kabiny řidiče, a je proto důležitým komfortním prvkem pro zemědělce, zejména pokud je traktor používán pro přepravní operace na dlouhé vzdálenosti. Hluk generovaný externě také představuje hlukové znečištění, na které jsou lidé a orgány stále citlivější.
Ale proč jsou některé pneumatiky tišší než jiné a co to způsobuje?
Hluk vzniká vibracemi při vysokých frekvencích - obvykle kolem 100 Hz - a je třeba říci, že to není samotná pneumatika, která jej generuje. Je výsledkem vztahu mezi pneumatikou a traktorem, zejména s ohledem na rezonanční jevy, které zesilují akustickou emisi při určitých frekvencích. K tomu obvykle dochází v případě vysokorychlostních pohybů v důsledku rezonančních efektů s kabinou nebo některými částmi samotného traktoru.
V budoucnu, kdy se bude zvyšovat počet elektrických zemědělských vozidel a strojů vybavených tichými motory, však bude důležité zvolit správné pneumatiky, aby se minimalizovaly nepříjemné zvuky.
Kromě toho je důležité rozlišovat mezi dvěma typy hluku souvisejícího s pneumatikami: hlukem generovaným samotnou pneumatikou, která rezonuje s částmi vozidla, a hlukem generovaným opotřebením běhounu.*