Pokud se na stránkách tisku v posledních týdnech objeví článek o Francii, každý z nás si okamžitě vybaví nebezpečí nákazy BSE, slintavkou nebo kulhavkou. Ve mě ale toto slovo nevyvolává jen obavu, vybaví se mi i příjemném vzpomínky. Na začátku měsíce března jsem díky firmě Austro Diesel Bohemia navštívil spolu s dalšími 30 zemědělci z České republiky výrobní závod koncernu AGCO v městě Beauveis, kde se vyrábí traktory Massey Ferguson řady 6200 a 8200.
To největší pro Čechy
Beauvaiská fabrika je vystavěna na ploše 20 ha a z toho je více než devět hektarů zastavěno výrobními halami. Prohlídka, na které jsme viděli výrobu traktoru od obrábění ozubených kol a hřídelí až po konečnou kontrolu, trvala více než tři hodiny a ušli jsme při ní více než šest km.
Série MF 6200 a MF 8200 jsou pro celý svět vyráběny právě zde.Od vystavění továrny už vyrobili více než 800 000 těchto traktorů. Každý den opustí výrobní linku v průměru 35 traktorů, které jsou vyráběny na základě objednávek. Znamená to, že každý díl, který se objeví na výrobní lince, má už svého zákazníka. Každá země má své určité specifické požadavky a Massey Ferguson tak vyrábí velké množství modelů takříkajíc na míru. Výrobky pro Českou republiku byly právě pro tuto specifikaci na montážní lince dobře rozpoznatelné. Nejmohutnější diferenciál, nevětší převodovka a nejsilnější motor, podle toho bylo možné s velkou pravděpodobností určit traktor, který má svého zákazníka právě u nás.
Člověk je stále nenahraditelný
Výrobní závod zaměstnává 1600 pracovníků. Protože při sériové výrobě je využíváno značné množství automatů, je při výběru zaměstnanců kladen značný důraz na jejich schopnost pracovat s výpočetní technikou. Každý ze zaměstnanců musí být proto nejen manuálně zručný ale musí být schopen ovládat i ta nejmodernější robotizovaná pracoviště. Při výrobě traktorů jsou použity montážní díly od 335 dodavatelů a mnoho dalších se vyrábí právě zde. Výroba na zakázku umožňuje obrovské množství kombinací, které musí pracovníci na montážní lince realizovat. Právě to je důvod, proč je lidská práce na montážní lince nenahraditelná.
Požadavky na kvalitu výrobků neustále rostou a kvalita spolu se spolehlivostí stroje jsou hlavními předpoklady pro spokojenost zákazníka. Právě z těchto důvodů firma Massey Ferguson neustále modernizuje výrobu a snaží se při výrobě používat ty nejmodernější postupy. Při prohlídce jsme viděli mnoho nových automatizovaných pracovišť, do kterých jsou každoročně investovány nemalé prostředky. Není zde vyjímkou vidět při práci robota který dokáže provádět 254 operací a použít při tom až 135 nástrojů a to vše s přesností 0,002 mm. Takový automat je například schopen bez jediného zásahu člověka dokonale obrobit surový odlitek např.převodové skříně.
Statická elektřina v lakovně
Kvalita nanášení ochranné vrstvy barvy na kompletní šasi je pro dlouhou životnost traktoru velice důležitá. V dřívějších dobách, kdy barvu ručně stříkali lidé, byla kvalita nástřiku kolísavá. Samozřejmě, že zkušený pracovník dokáže nanést barvu ve vysoké kvalitě, avšak je obtížné docílit požadovanou kvalitu na všech výrobcích. Podle slov našeho průvodce byla kvalita odvedené práce lakýrníků nepřímo úměrná množství vína, které stihli o víkendu vypít. Proto se rozhodli investovat do robotizovaného pracoviště, které bez problémů a hlavně kvalitně nanese požadovanou vrstvu barvy. Stříkacímu automatu pomáhá nanášet barvu statická elektřina. Stříkanému šasi je udělen záporný náboj a nanášené barvě náboj kladný. Šasi proto působí jako magnet a přitahuje kapičky barvy k sobě.Barva potom lépe ulpívá a nejsou takové ztráty. Na jedno šasi nanese automat asi 7 kg barvy, která je následně vypálena při 80°C.
Odpovědnost za svou práci
Protože kvalita odvedené práce jednotlivce je základem pro dobrý výsledek celku, mají v Beauvais dokonale propracován systém kontroly. Každý ze zaměstnanců, který se podílí na montáži, stvrzuje svým podpisem na průvodním lístku každou provedenou operaci. Tyto průvodní lístky fabrika deset let archivuje a je tak schopna zpětně odhalit viníka poruchy. Každý zaměstnanec vlastní licenci, která ho opravňuje provádět montáž jednotlivých dílů na lince. Pokud udělá při montáži chybu, která se projeví provozní poruchou, je mu proveden záznam do licence. Jakmile "nasbírá" na licenci tři záznamy, musí opustit továrnu. Firma se tak snaží zaměstnávat pouze stoprocentní profesionály, u kterých je velice nízká pravděpodobnost chyby při montáži.
Na konci každé montážní linky logicky navazuje kontrola smontovaného celku. Ani v Beauvais tomu není jinak. Každá tady smontovaná strojní skupina prochází na konci montážní linky důkladným testem, který má za úkol odhalit případné nedostatky. Je zde prováděn test všech mechanických i hydraulických funkcí, je kontrolována hladina hluku a další, pro jednotlivé celky specifické funkce. Kontrolní operace patří neodmyslitelně do výrobního postupu, několikastupňová kontrola je zárukou kvality a spolehlivosti traktorů opouštějících výrobní závod.
Konečná kontrola traktoru je prováděna na zkušebních válcích, kde zkušený pracovník vyzkouší všechny funkce traktoru. Při simulaci pracovního nasazení traktoru je kontrolován hluk v kabině, systém autotronic, datatronic, je provedena zkouška řazení, vyzkoušena činnost diferenciálů, předního náhonu, brzd a mnoho dalších funkcí.
Předvedení novinek
Po dobrém typicky francouzském obědě nám tovární jezdec pan Daniel Depreaux prakticky předvedl všechny letošní novinky. Viděli jsme v činnosti novou přední odpruženou nápravu, přední Dualní ovládání čelního tříbodového závěsu, byla nám vysvětlena a předvedena funkce SMS, což je programovatelné ovládání elektrohydraulických rozvaděčů joystickem v uzavřené hydraulické soustavě traktoru, viděli jsme v činnosti autopilota AutoDrive systém a Speed Matching, který automaticky volí správný převodový poměr převodovky Dynashift při změně převodového stupně a rozsahu.
Něco z historie
Jak je patrno už z názvu traktorů, jsou s touto značkou spojena jména dvou pánů. Jeden z nich, Daniel Massey člověk, který se na počátku minulého století začal zabývat myšlenkou výmlatu a vůbec sklizně obilí. Spolu s panem Harrisem postavil první stacionární mlátičky, které postupně vylepšoval. Firma Massey Harris byla jednou z prvních, která uvedla do provozu sklízecí mlátičku. Se svým podnikáním začali v Kanadě a potom expandoval i do USA.
V této době žil v Anglii člověk , který se jmenoval Harry Ferguson. Tento člověk se stal zakladatelem největší traktorářské fabriky, která se nachází ve městečku Caventry a vynalezl pro současné zemědělství už nepostradatelný tříbodový závěs. Za svého života se Hary Ferguson těšil obrovskému vlivu, byl velice blízkým přítelem Winstona Churchila, se kterým trávil nejedno nedělní odpoledne. Expanze obou firem byla tak velká, že velice brzy potřebovaly obsadit trhy i za hranicemi svých států. Proto se v padesátých letech minulého století sešly a podepsaly smlouvu, kterou založily firmu Massey-Harris-Ferguson, po určité době byl název zkrácen na současný. Od této doby je značka Massey Ferguson rozšířena po celém světě.
Vznik loga se také váže k panu Fergusonovi a k této době. Zavedení tříbodového závěsu do sériové výroby bylo tak revoluční, že pánové Ferguson a Massey použili symbol tříbodového závěsu ve svém znaku.
Od této doby až do roku 1995 existovala firma Massey Ferguson. V tomto roce vstoupil na scénu nový partner a to firma AGCO Corporation, která skoupila akcie a stala se tak majitelem značky MF.
Massey Ferguson v ČR
Značka Massey Ferguson vstoupila na tehdy ještě československý trh v roce 1991 účastí na výstavě Země živitelka a od té doby se tu začala vytvářet prodejní struktura. V dnešní době je území ČR rozděleno mezi osm prodejních a servisních středisek. Od roku 1991 fungovala značka MF v České republice díky filiálce firmy Massey Ferguson, posléze AGCA. Tato filiálka tady svým způsobem dohlížela na prodej, organizovala výstavy, prováděla homologace. K zásadní změně došlo v létě před dvěma lety, kdy Agco prodalo výhradní zastoupení pro střední Evropu rakouské firmě AustroDiesel, která v České republice již několik let spolupracovala s filiálkou AGCA v Chebu. Přes tuto rakouskou firmu byly realizovány dodávky náhradních dílů. Značka Massey Ferguson spadla v České republice pod nově vytvořenou firmu AustroDiesel Bohemia se sídlem v Brně. Tato firma je rozdělena do tří divizí. Divize zemědělské techniky a divize stavebních strojů jsou na sobě zcela nezávislé, ale obě úzce spolupracují s divizí třetí, a to divizí náhradních dílů. Tato divize je samozdřejmě velice důležitá. Proto snad ještě pár slov o způsobu dodávek náhradních dílů. Všechny výrobní závody koncernu AGCO produkují nad rámec svojí produkce traktorů určitý počet náhradních dílů. Tyto jsou potom koncentrovány v centrálním skladu náhradních dílů pro Evropu ve městečku Ennery, které se nachází na Německo francouzských hranicích. Odtud je určitá část převedena do skladu pro střední Evropu který je ve Schwechatu. Sklad pro Českou republiku je přímo v brněnském sídle firmy a všichni prodejci samozřejmě mají i své příruční sklady. Ty jsou ale omezeny zejména velikostí kapitálu, který jsou jednotliví prodejci schopni vázat do formy zásob. Pokud se stane že potřebný díl není v brněnském skladu a požadavek je oznámen do 16 hodiny, je ještě týž den přivezen z rakouského skladu a druhý den ráno ho může mít zákazník na dvoře.
Text a foto:Miroslav Mikulič