01.11.2022 | 11:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktor, co umí příjemně překvapit

Traktory Fendt mají pověst strojů, které se pohybují na špici v použitých technologiích. Využívají jen plynulé převodovky a jejich konstruktéři si zakládají na úspornosti provozu i bohatých možnostech v nastavení. Velké množství ovládacích prvků v elektronickém provedení je tak pro tyto traktory typické. A to nejen pro ty z výkonnějších modelových řad. Platí to i pro modelovou řadu 500, která loni prošla inovačním procesem, jenž přinesl zejména novou kabinu s pozměněnými, takzvaně intuitivními ovládacími prvky na pracovišti řidiče nesoucím označení FendtONE.

„Intuitivní, to znám“, říkal jsem si v duchu, když jsem jel na Den s, k němuž mi byl firmou Agromex přistaven model 516 z takzvané třetí generace, agregovaný s diskovým žacím strojem Fendt Slicer  3670 TLX  o záběru 3,6 m. „Intuitivní, to už jsem slyšel mockrát a pak jsem se při nastavování vždy na něčem zaseknul. A teď ještě ten Fendt. Tam když nejsou miliony tlačítek, točítek a všelikých nastavovacích prvků, které se vzájemně ovlivňují, tak výrobce má pocit, že to není plnohodnotný traktor. To jsem zvědav, jak to zvládnu“.

Takové byly moje úvahy, než jsem do traktoru prvně vlezl. Ukázaly se však jako liché. Pravda, ovládacích prvků je v traktoru skoro jak v menším letadle, ale to ovládání opravdu intuitivní je a nastavit základní veličiny pro motor, převodovku, hydrauliku, to opravdu není problém. Ale o tom až za chvíli.

Málo z objemu, hodně z výkonu

Modelová řada traktorů Fendt 500 Vario používá čtyřválcové motory Deutz se zdvihovým objemem 4,04 l z nichž je získáván značný výkon. Platí to hlavně pro nejvýše stojící model 516, který disponuje jmenovitým výkonem 163 k (2100 ot/min) a maximálním 171 k (1900 ot/min). A to je na 4 litry zdvihového objemu opravdu hodně. Výrobce proto dbá na řádné chlazení. Nechybí výměník olej/voda pro snížení teploty motorového oleje, který teplo předává do chladicí kapaliny motoru, jež proudí do rozměrného chladiče, přes nějž vzduch nasává ventilátor vybavený viskospojkou. Před vodním chladičem je umístěn intercooler a chladič hydraulického oleje, zcela vpředu kondenzátor klimatizace, který lze snadno odklopit pro čištění. Před ním je ještě malý chladič paliva. Ten není určen k tomu, aby měla nafta vyšší objemovou hmotnost, ale jeho použití odvisí od způsobu regulace vstřikovacího tlaku. Pokud se reguluje až za vysokotlakým čerpadlem, palivo se zahřívá a zpětné vedení z přepadu je proto chlazeno, jinak by se časem významně zvyšovala teplota nafty v nádrži. Vstřikovací tlak je na hodnotě 160 MPa, dnes samozřejmostí je systém Common rail a čtyřventilová technika rozvodu.

Ještě se hodí doplnit, že nejvyšší točivý moment 699 Nm je dosažen v otáčkách 1500 za minutu a jeho převýšení je 36 %, což je dost, když uvážíme, že jmenovité otáčky nejsou 2200, ale 2100 za minutu. Dobrá houževnatost motoru by tak měla být zaručena a v kombinaci s plynulou převodovkou a systémem TMS, který fungování těchto dvou konstrukčních celků optimalizuje, by neměl být problém využít na maximum výkonnostní potenciál traktoru, nebo naopak udržet co nejnižší spotřebu paliva.

V souvislosti s emisní normou Stage V je použit systém zpětné recirkulace výfukových plynů, pasivní filtr částic, oxidační katalyzátor i katalyzátor SCR. Spotřeba kapaliny AdBlue je výrazně nižší než u starších modelových řad, a tak pro ni postačuje jen nádrž s objemem 31 l, která je integrována do nádrže palivové o objemu 298 l.  

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2022.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down