19.01.2009 | 06:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktor – hlavní stroj na farmě

Silnější řada traktorů Case IH Puma přišla na český trh v roce 2007 a od té doby patří společně se slabšími traktory Maxxum a JXU k nejprodávanějším. U čtyř modelů s označením Puma 165, 180, 195 a 210 s výkonem motoru 167 až 242 k zemědělci oceňují především zcela nové motory se vstřikováním CommonRail a navyšováním výkonu Power Boost až o 35 k, převodovku Eco Powershift, výkonnou hydrauliku, kompletní odpružení včetně luxusní kabiny s hlučností pouhých 69 dB a neotřelý design. Překvapí je i velice příznivý poměr hmotnosti a výkonu.

„Řada zemědělců požaduje silné traktory Puma také proto, že v této výkonové kategorii nepreferují vario technologii, která je u modelů CVX, ale dávají přednost mechanické převodovce plně řazené pod zatížením,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Pavel Novák, product manager společnosti Agri CS, výhradního dovozce těchto strojů do České republiky. „Při volbě modelů Puma hrají velkou roli i systém aktivního odpružení přední nápravy Smart Suspension, který se přizpůsobuje provozním podmínkám a objem palivové nádrže 410 litrů.“

Zajímavá výkonová charakteristika
Šestiválcové motory Case IH o objemu 6,75 l s výkonem 124 kW/167 k až 157 kW/213k splňují u traktorů Puma nejnovější normu Tier III. „Při každodenní práci ocení uživatelé především špičkové parametry těchto motorů z hlediska výkonové charakteristiky,“ vysvětluje Ing. Novák. „Renomovaná nezávislá výzkumná pracoviště v Německu a České republice u nich prováděla řadu měření. Ze zjištěných údajů vyplývá, že motory traktorů Puma mají vysoké převýšení točivého momentu, které přesahovalo i 50 procent a velice širokou oblast konstantního výkonu od 2200 po 1600 jmenovitých otáček za minutu. Pro obsluhu to znamená jediné: stejného výkonu dosáhne traktor jak v oblasti 2000 otáček za minutu, která není z hlediska spotřeby paliva příliš optimální, tak v oblasti 1600 otáček za minutu. Motor je naladěn tak úžasně, že si obsluha může vybrat, v jaké oblasti otáček chce pracovat. Maximální točivý moment je v rozmezí 1400 až 1600 otáček za minutu.“
Zemědělce přitahuje i systém Engine Power Management (EPM), který navyšuje výkon při zapnutém a zatíženém vývodovém hřídeli a rovněž při transportu se zařazeným šestnáctým a vyšším převodovým stupněm. Výkon motoru se podle zatížení neustále mění. Elektronické řízení motoru dovoluje optimálně vymodelovat výkonnostní křivky, tím se motor stává velice pružným, rychle reaguje na změnu polohy akcelerátoru a dobře překonává zátěžové špičky bez nutnosti častého řazení. Nově mají traktory Puma i tzv. „hydraulický Power Boost“, který dokáže navyšovat výkon motoru v závislosti na odběru výkonu přes hydraulický systém. Navyšování se aktivuje při detekovaném odběru výkonu přes hydrauliky vyšším než 25 koní. V praxi je to dost unikátní systém, který dokáže zvýšením výkonu na motoru pokrýt ztráty hydrauliky, např. k pohonu hydromotoru nebo zvedání tříbodového závěsu. Traktor tak pracuje stále se s nesníženou produktivitou.

Převodovka s pamětí
Traktory Puma jsou vybaveny převodovkou Full Powerschift, lze volit variantu 18 x 6 s maximální pojezdovou rychlostí 40 km/h (s plazivými rychlostni 28 x 12), nebo převodovku ECO 19 x 6 se systémem automatického řazení AutoShift. Přívlastek ECO znamená, že traktor dosahuje rychlosti 40 km/h při snížených otáčkách motoru 1732 ot/min., čímž se výrazně snižuje spotřeba paliva - v porovnání se standardní převodovkou s 18 převodovými stupni o10 %. Velice dobrá je úroveň zrychlení, převodovka navíc řadí velmi hladce a jednotlivé stupně jsou jemně odstupňované.
U automatického řazení AutoShift je okamžik pro řazení limitován jednak otáčkami motoru a dodávkou paliva, ale zároveň se snímá točivý moment na setrvačníku motoru. Převodovka je schopna sama si odhadnout nejvhodnější okamžik řazení. Automatiku řazení lze provozovat ve dvou režimech - polním AutoField a silničním AutoRoad. Silniční režim vyhodnocuje točivý moment a pozici plynového pedálu, podle níž se řazení urychluje nebo zpomaluje. V pracovní oblasti mezi 4 až 12 km/h je sedm rychlostí. Volbu převodových stupňů při změně směru jízdy umožňuje reverzace pod zatížením PowerShuttle. Traktor je vybaven pamětí reverzace, pamatuje si naposled použitou rychlost vpřed i vzad a lze si nastavit poměr mezi rychlostními stupni pro jednotlivé směry.

Lidská práce je drahá
V červnu 2008 si nový traktor Case IH Puma 195 pořídil i Tomáš Horáček z Rakvic na Břeclavsku. Soukromě hospodaří od roku 1995 a v současné době obdělává přibližně 240 ha zemědělské půdy. Zabývá se výhradně rostlinnou výrobou, hlavními tržními plodinami jsou ozimá pšenice, jarní ječmen kukuřice na zrno a slunečnice. Veškerou produkci prodává do Rakouska, kde také nakupuje osivo, hnojiva a pesticidy, které jsou podle něj výrazně levnější než u nás.
„Na farmě pracuji sám, pouze v sezóně zaměstnávám jednoho pracovníka,“ řekl nám Tomáš Horáček před novou halou v Rakvicích, kde přechodně uskladňuje produkci a parkuje zemědělské stroje. „Kromě sklizně, kterou si nechávám dělat, stíhám veškeré práce sám. Vydělané peníze investuji do moderní techniky, neboť v konečném výsledku je levnější než lidská práce.“ V hale o ploše 700 m2 jsme zahlédli řadu strojů, mezi nimi i čtyřmetrovou secí kombinaci, čtyřmetrový diskový podmítač či tažený postřikovač. Před halou pak stál již zmíněný červený traktor v agregaci s pětiradličným neseným pluhem. „V roce 1998 jsem si koupil traktor New Holland o výkonu 140 k, s kterým jsem byl spokojen,“ pokračuje T. Horáček. Vzhledem k přibývajícímu nářadí se širším pracovním záběrem jsem modrý traktor v roce 2007 prodal a uvažoval jsem o novém silnějším stroji s větší výkonovou rezervou. Opět jsem si vybral traktor z nedalekých Hustopečí, ale již v barvě červené. A proč právě model Puma 195? Potřeboval jsem moderní, výkonný traktor na pole i na silnici a technické parametry tohoto modelu můj požadavek bezezbytku splňovaly. S novým traktorem lehce zvládnu celou výměru a ještě vše odvezu či přivezu. Velkou roli při výběru hrál i servis, člověk si nekupuje jen samotný stroj, ale i další služby. Hustopeče jsou od nás vzdálené asi 15 km a v případě potřeby je řešení jakýchkoli problémů otázkou několika minut. Agri CS zařídila financování, vstoupila v jednání s bankou, stroj je pojištěn a náhradní díly jsou po ruce. Pokud bych někdy kupoval další traktor, tak zase jedině v Hustopečích od Agri CS.“

Snadné ovládání a jednoduchá údržba
Puma 195 s velkým rozvorem je druhým nejsilnějším modelem této řady. Tomáš Horáček si vybral jednodušší provedení. „Mohl jsem si vybrat buď standardní verzi s klasickou boční konzolu a mechanickým ovládáním vnějších okruhů, nebo lepší provedení se systémem Multicontroller s elektrickým ovládáním vnějších okruhů,“ vysvětluje T. Horáček. „Ne že bych chtěl ušetřit padesát tisíc korun, ale Multicontroller bych na farmě nevyužil, a proto jsem si vybral jednodušší verzi. I když vím, že Multicontroller je velice žádaný. Musím ocenit přední odpruženou nápravu, odpruženou kabinu a také snadnou údržbu. Konstrukce traktorů umožňuje rychlé provedení všech denních úkonů, přitom není nutné odstraňovat boční kryty. Jednodílná kapota motoru se zvedá dvojicí plynových vzpěr a umožňuje dokonalý přístup. Na výrazné provozní úspory má vliv prodloužený interval výměny motorového oleje na 600 motohodin, a to pouze s použitím minerálního oleje 15W40. Zatím jsem s novým traktorem, který je rozhodujícím strojem na mé farmě, nadmíru spokojen.“
Tomáš Horáček by chtěl v blízké budoucnosti rozšířit výměru rodinné farmy na 300 až 350 hektarů, které by s dosavadní technikou sám obdělal. Během dvou let by si chtěl pořídit ještě jeden slabší traktor do postřikovače, rozmetadla či k secímu stroji. Už dnes ví, že daleko pro něj nepojede.

Výkon motoru u řady traktorů Puma
Výkon motoru Puma 165 Puma 180 Puma 195 Puma 210
Bez navýšení
Jmenovitý výkon při 2200 ot/min (kW/k) 123/167 134/182 145/197 157/213
Maximální výkon při 1950 ot/min (kW/k) 132/180 147/200 156/212 164/223
Maximální točivý moment (Nm) při 1400 ot/min 774 844 860 866
S navýšením
Jmenovitý výkon při 2200 ot/min (kW/k) 150/204 160/218 172/234 175/238
Maximální výkon při 1950 ot/min (kW/k) 158/215 172/234 177/241 178/242
Maximální točivý moment (Nm) při 1600 ot/min 874 938 965 984

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down