12.07.2022 | 06:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktor s magickým „e“

Elektromobilita je v současnosti stále velmi skloňovaným pojmem v oblasti automobilové dopravy, podstatně méně se řeší v rámci zemědělské techniky. Byť jsou již v nabídce menší nakladače či traktory na elektrický pohon, dostat jej do velkých strojů se zatím jeví jako nereálné. Vozidla na elektropohon mívají v modelovém označené malé písmeno „e“. A toto písmeno se objevuje i u nové generace plynulých převodovek John Deere označených eAutoPowr, které jsou určeny pro nejvýkonnější modely traktorů z řady 8R. První John Deere 8R 410 s převodovkou eAutoPowr byl poprvé představen na Agritechnice 2019, kde hned získal zlatou medaili. A koncem června tohoto roku byl poprvé prezentován i v ČR. Měl jsem možnost se na něj podívat i se s ním svézt.

Písmeno „e“ v názvu převodovky není použito náhodou, protože tato převodovka skutečně elektropohon obsahuje, avšak nikoliv takový, jenž by byl napájen za akumulátorů. Jde o to, že hydrostatická větev přenosu točivého momentu, která v CVT převodovce zajišťuje její plynulost, byla nahrazena větví elektrickou a je tvořena generátorem elektrického proudu o napětí 400 V a elektromotorem namísto hydromotoru.

Proč to má být lepší?

Jaký má výše uvedená náhrada smysl a má to vůbec smysl? Smysl to mít musí, jinak by s tím výrobce nepřišel a můžeme jej hledat v několika směrech. Tím hlavním by měla být vyšší energetická účinnost. Zatímco u hydrostatických systémů je obvykle pod 70 %, u moderních elektropohonů je to přes 90 %. A to by u traktoru s výkonem 400 k mělo být znát.

Další smysl tohoto řešení můžeme hledat v preciznější regulaci nebo vysokém točivém momentu elektrické větve v nízkých otáčkách. A to může být zajímavé třeba při agregaci s půdními frézami s vysokým odběrem točivého momentu přes PTO, který je spojen s nízkou pojezdovou rychlostí, byť minimální pojezdová rychlost je u nové převodovky stejná jako u tradičního AutoPowru (0,05 km/h).

A třetí smysl bych viděl v životnosti. Přece jen hydrostatický systém pracuje s vysokými tlaky a to znamená namáhání pohyblivých komponentů a jejich opotřebení. Naproti tomu elektrický systém, který použili konstruktéři od firmy John Deere, používá generátor i elektromotor v bezkartáčovém provedení. Chybí tedy komutátor s kartáči (uhlíky), které se jinak opotřebovávají a způsobují rušení elektronických systémů. Elektromotor či generátor elektrického proudu v bezkartáčovém provedení využívají rotory s permanentními magnety. Díky tomu mají takto řešené komponenty vysokou životnost i účinnost, což je nakonec nutná věc, neb jsou uloženy přímo v převodové skříni a nejdou tedy servisovat tak snadno jako třeba alternátor.

Generátor elektrického proudu převodovky eAutoPowr přináší i jeden benefit navíc. Na předváděném traktoru byl představen, avšak pro praxi zatím nemá většího využití. Jde o trojfázovou zásuvku s napětím 400 V, která dokáže nabídnout až 100 kW pro potřeby agregovaného nářadí. To je trochu hudba budoucnosti, ale přínosy tohoto řešení jsou také zřejmé. Především pro techniku, která používá hydromotory, což jsou třeba secí stroje s pneumatickou distribucí osiva nebo žací stroje se shazovacími dopravníky. U nich ne náhodou najdeme přídavné chladiče oleje, protože chladicí systém traktoru by jej nemusel ochladit  na správnou teplotu. A chlazení znamená, že část energie se nevyužije. U elektromotoru toto odpadá. Ten se sice také musí chladit, avšak energii spotřebovává efektivněji.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 8/2022.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down