Soutěž Traktor silák se těší mimořádné oblibě návštěvníků Dnů Zemědělce. Pravidelně ji proto řadíme jako vrcholný a poslední bod programu. Tak tomu bylo i letos v Kameni u Pelhřimova. Pro letošní ročník byla připravena trať o délce sto padesát metrů, aby co nejvíce vynikly rozdíly v dosažených časech mezi jednotlivými traktory, jejichž výkon byl stanoven na 110 koní.
Asi čtyřicetimetrový úsek z celkové délky soutěžní trati byl navíc naorán, aby se podmínky soutěže ještě více ztížily. A také se zvětšila zátěž. Zatímco loni jí byl tank T 34 s hmotností 31 tun, letos byla zátěž o deset tun větší a představoval ji tank T 55. Každý traktor měl vymezenou vlastní jízdní dráhu. Před startem měl každý z řidičů traktorů asi padesátimetrový úsek, na němž si mohl vyzkoušet rozjezd se zátěží. V průběhu dopoledne byly traktory zváženy, za což vydavatelství Profi Press děkuje VÚZT Praha a firmě Anser.
Soutěžní klání
Soutěž Traktor silák začala jako poslední bod programu, který diváci s napětím očekávali. Okolo celé dráhy se jich tísnilo velké množství, a tak bylo dobře, že trať byla zvolena tak dlouhá, všichni tak měli dobrý přehled o soutěžících.
Jako první si tank připojil Fendt 412. Výkonově byl tento traktor přesně na stanoveném limitu a jako jediný ze soutěžního pole mohl využít výhod plynulé převodovky. Fendt 412 byl řádně dotížen a s hmotností 9260 kg byl nejtěžším traktorem ve startovním poli. Navíc měl mírně podhuštěné pneumatiky, takže do záběru šel výborně a při rozjezdu jen s malým prokluzem. Také v oranici si vedl dobře a do cíle dojel s časem 1:05:24 minuty. Teď bylo na ostatních, zda tento čas dokáží pokořit.
Nejprve to zkusil Case IH Maxxum 110. Sto dvanáct koní jmenovitého výkonu podle ISO TR 14396 bylo rovněž na povoleném limitu a traktor disponoval celkovou hmotností 7340 kg. Stejně jako loni musel řidič traktoru řešit otázku, zda začít s polní nebo silniční skupinou rychlostních stupňů. Loni zvolil jistotu bezproblémového rozjezdu a polní skupinu, letos přestože byla zátěž větší, začal s devátým rychlostním stupněm, tedy skupinou silniční. Volba to byla dobrá a traktor se na startu, kdy měl kola na travnatém podloží, dobře rozjel. Výsledný čas byl o něco pomalejší, a to 1:08:81 minuty.
Třetím startujícím byl největší outsider soutěže. Devadesát koní jmenovitého výkonu a dotížení na hmotnost pouze 5320 kg dávalo tušit, že na „bednu“ to nebude. Pavel Karas však takové cíle neměl a vědom si nerovného boje s ostatními soutěžícími, chtěl pouze dotáhnout tank úspěšně do cíle. Biso X 90 měl také nejužší pneumatiky (340/85 R 24 vpředu a 420/85 R34 vzadu). A ještě jedno mínus měl tento traktor. Převodovku bez možnosti řadit pod zatížením. Přes všechny uvedené mínusové body to při zkoušce na startu nebylo vůbec špatné. Na jedničku ze silniční skupiny se traktor rozjel v pohodě a dokonce byl řidič schopen za jízdy přeřadit na dvojku. Také vlastní start se povedl, plán byl projet na jedničku přes oranici a za ní na trávě dát dvojku a dojet do cíle. Málem to vyšlo, ale v oranici traktor velmi zpomaloval, i když se mu podařilo se prohrabat až na následující travnatou část. Bohužel, přitom už ztratil tolik ze své rychlosti, že zůstal stát na místě a už se nerozjel. Biso X 90 tak musel být odpojen a do cíle neodjel. Ale i tak si on i jeho řidič získali sympatie diváků.
New Holland T 6020, který si tank zapřáhnul jako další z traktorů, byl dotížen na hmotnost 7300 kg. Jeho řidič Jan Horák se spolu se servisním týmem firmy Agrotec na soutěž připravoval, a tak si doma s obdobnou zátěží zkoušeli různé varianty jízdy a rozjezdů. Zřejmě to pomohlo, protože traktor jel výborně, přestože řidič na startu zaspal, a když pustil pedál spojky, neměl páčku reverzace v poloze pro jízdu vpřed. V oranici a i při dojezdu na trávě se traktor trochu osově vychýlil z přímého směru jízdy tanku, což znamenalo zvýšení tahového odporu a porokluzu. Ale i přesto byl výsledný čas ohromující: 0:59:81 minuty. Tento traktor zatím jako jediný pokořil hranici jedné minuty a na trati o délce 150 metrů vyvinul průměrnou rychlost 9 km/h.
Startovní číslo pět měl loňský vítěz Marek Fikejs, prodejce techniky John Deere. Jeho traktor JD 6430 loni vyhrál, proto byl logicky i letos adeptem na vítězství. Loňské pneumatiky byly již ojeté, letos traktor dostal nové Michelin XeoBib se speciálním rozměrem 520/60 R28 vpředu a 650/60 R38 vzadu. Šlo tedy o pneumatiky s nižším tlakem vzduchu a větší záběrovou plochou, které mohly vyniknout zejména v měkké orniční pasáži a zabezpečit dobrý kontakt s podložkou. Traktor byl zatížen na hmotnost 7580 kg. Marek Fikejs předvedl čistou jízdu. Traktor se rozjel bez známek prokluzu a tuto charakteristiku si udržel až do cíle, kam dojel při rychlosti 9,7 km/h a s časem 1:06:21 minuty.
Dalším traktorem v soutěži byl Challenger MT 465 B. Také tento traktor byl řádně dotížen na celkovou hmotnost 7320 kg. Jeho řidič, Miroslav Krůtil, zvolil pro rozjezd stupeň 2A (traktor má čtyřstupňový násobič a čtyři rychlostní rozsahy), poté řadil na stupeň 2B, 2C, za oranicí pak 3A a 3B. Tento traktor dokázal stále zrychlovat, ale čas po dojetí Challengera do cíle byl 1:22:44 minuty.
Předposledním závodním traktorem byl McCormick MC 115. Traktor byl dotížen na celkovou hmotnost 6240 kg. Jeho řidič, Ladislav Daněk si po vyzkoušení startu vybral 1. rychlostní stupeň z druhé skupiny (traktor má čtyři rychlostní stupně a čtyřstupňový násobič točivého momentu) a poté postupně řadil až na 4. stupeň. Tento styl jízdy však nebyl ideální a traktor dosáhl času 1:23:31 minuty.
Vítězství si tedy stále držel New Holland T 6020 a předstihnout jej mohl již jen Jaroslav Adamec s traktorem Deutz-Fahr K 610. Tento stroj byl druhým nejtěžším v soutěži a jeho obsluha na něj navěsila závaží jinak běžně používaná u traktorů s výkonem přes 200 koní. Celková hmotnost se pak vyšplhala až na 8360 kg. Traktor proto také vůbec neprokluzoval, jel velmi dobře a bylo znát, že se může dostat na přední místo žebříčku. Nakonec skončil s časem 1:07:47 minuty, což na pokoření nelepšího nestačilo.Vítězem silového klání se tak stal Jan Horák s traktorem New Holland T 6020.
Dvojitá zátěž
Pohár Traktor silák 2009 tedy putoval do rukou Jaroslava Horáka. Vítězovi se nabízela další výzva, zkouška tažení dvou tanků spojených lanem. Za T 55 s hmotností 41 tun byl zapojen T 34 vážící 31 tun. Celková hmotnost obou tanků tedy činila přes 70 tun. Při této atrakci se již neměřil čas, šlo o to, zda budou tanky dotaženy do cíle. Řidič traktoru tentokráte sáhl do skupiny polních rychlostí a začal 5. rychlostním stupněm, kterým se i rozjel a dokázal i trochu zrychlit. Ale hlavně přetáhnul oba tanky přes oranici, i když měl situaci trochu ulehčenou, protože jel v již vyjetých a tedy utužených kolejích. Ale i tak vzbudil zasloužený obdiv diváků, protože většina z nich předpokládala, že v ornici přetahování skončí zahrabáním traktoru.
Sláva vítězům, čest poraženým
Před vyhlášením vítězů mohli diváci shlédnout krátkou show, při níž se představily oba tanky. Zatímco T – 34 byl provozuschopný, avšak nikoli bojeschopný, T 55 byl plně funkční a po doplnění municí by mohl vyrazit do válečního konfliktu.
Pak už si vítězové k jejich nemalé radosti mohli převzít ceny. A nemračili se ani poražení, protože i když nevyhráli, jejich traktory se předvedly v dobrém světle a nikdo „nevyhořel“. A o to šlo především. Prezentovat svoji techniku a tahové schopnosti traktorů. A ty jsou opravdu vynikající, když vezmeme v úvahu, jakou zátěž traktory tahaly.