02.11.2004 | 02:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktor silák – vyrovnané souboje

Stalo se již tradicí, že při mistrovství republiky v orbě pořádáme soutěžní klání s názvem Traktor silák. Když jsme s ním poprvé, v roce 2001, začínali do soutěže se přihlásily s pouze tři traktory. V dalším roce to již bylo lepší (pět strojů), loni jich bylo již sedm a letos jich jelo osm, i když přihlášených bylo celkem devět. Bohužel díky dobrému počasí, se nezúčastnil Massey Ferguson 8250Xtra. Jeho majitel s ním v ten den jezdil v secí kombinaci a nakonec jej pro soutěž nezapůjčil.

Ale i těch zbylých osm traktorů představovalo dobrou podívanou pro diváky. Již jsme si zvykli, že soutěžní pole obsazují tradiční značky, které se nebojí jít do vzájemného klání. Již tradičně je to značka Fendt, jejíž dovozci již po čtyři roky přihlašují model 920, letos šlo o inovovanou verzi se systémem regulace motoru TMS. Dále nemohl chybět zástupce značky John Deere reprezentované tentokrát dvěma traktory. Šlo o model 8120, tedy výkonově nejslabšího zástupce řady 8020 s PowerShiftovou převodovkou a dále o nový model 7920 s převodovkou AutoPowr, tedy s plynulým konceptem pojezdového ústrojí. Srovnání těchto dvou traktorů bylo zajímavé, protože oba disponují stejnými motory a rozdíl je právě v použité převodovce. I když motory jsou stejné jen svým jmenovitým výkonem. Průběh výkonové křivky je trochu odlišný. Jak jsem se později dozvěděl přihlašovatelé těchto traktorů si je při tahání zkoušeli a rychlejší se jevil model s plynulou převodovkou. Je to celkem logické, protože může plynule zrychlovat a jeho řidič tak může pracovat neustále s maximálním výkonem (pokud ví v jakých otáčkách motoru jej dosáhne).
Na startovním roštu nemohli chybět také zástupci traktorů z koncernu CNH. Jednalo se o Case IH MX 210 Magnum a jeho koncernový ekvivalent New Holland TG 210 postavený na společné platformě s využitím 60 % shodných komponentů. Traktoru Case IH MX Magnum se již jednou podařilo naši soutěž vyhrát (Kámen 2002, vítězí Case IH MX 200). Model New Holland TG doposud tak úspěšný nebyl, ale letos bylo znát, že jeho přípravě se ve firmě Agrotec dostatečně věnovali. Obuli jej do dvoumontáží pneumatik a řádně dotížili.
Dále se v soutěži utkali tři traktory, které doposud siláka nezkoušeli. Jednak Valtra T 190, nejslabší traktor v soutěži, který má základní výkon jen 174 k a teprve při zařazení druhého stupně pod zatížením je zvýšen na 189 k (ISO). Dále šlo o McCormick MTX 200, který byl rovněž nováčkem a jako poslední se přihlásil další New Holland, nikoliv však z nové řady TG ale ještě starší provedení M160 s jmenovitým výkonem jen 160 koní. Avšak těch 160 k je třeba dát do uvozovek. Traktor totiž pocházel ze stáje firmy Agrotrans Otice a prošel jistou tuningovou úpravou. Při ní byl za turbo zařazen mezichladič stlačeného vzduchu a upravena dodávka vstřikovaného paliva. Traktor tak ani náhodou neměl jmenovitý výkon 160 k ale zcela jistě vyšší.

Pravidla soutěže

Pravidla soutěže byla stejná jako v loňském roce. Cílem bylo přetáhnout nákladní automobil s vlekem, tentokrát šlo o soupravu Iveca s přívěsem. Původně tato souprava plně naložená vážila 47 tun, avšak poté se provozovatel nákladního auta rozhodl trochu nákladu usypat a snížil tak hmotnost soupravy na 37 tun. Odsypání nebylo proto, že by byla obava z toho, že by traktory náklad neutáhly, ale protože přece jen tažné oko na náklaďáku není dimenzováno na takovouto zátěž.

Inovace v soutěži

Tak jak postupovaly roky a pořádali jsme naši soutěž, snažili jsme se ji vždy něčím vylepšit. Letošní ročník byl v tomto ohledu ukázkový, protože se nám podařilo všechny traktory nejen zvážit ale přes vývodový hřídel změřit jejich výkon na brzdě. Tím jsme vyloučili loni přetřásané spekulace o navýšení výkonu u některých traktorů. Předpokládáme však, že ani loni ke zvýšení výkonu motoru tzv. přečipováním řídící jednotky motoru, tedy nahráním software z traktoru s vyšším výkonem nikdo nesáhnul. Ono totiž ne vždy to jde a jedná se o to jak má výrobce motorů tuto problematiku ošetřenou. Zatímco u některých značek traktorů je servis schopen tuto úpravu provést u většiny to nejde a požadované nastavení řídící jednotky motoru musí být v souladu s jeho výrobním číslem. Pokud tomu tak není je automaticky používán software z nejméně výkonného modelu z dané řady, a nebo lze motor provozovat jen se níženým výkonem a úpravu software může uskutečnit až servisní technik přímo od výrobce.
Ale to jen tak na okraj.
Při letošním měření výkonů, za něž bych chtěl poděkovat pracovníkům servisu firmy Agrotec Hustopeče, se ukázala velmi dobrá shoda mezi výrobcem prezentovanými údaji a výkonovými údaji naměřenými.

Měření hmotností

Je obecně známo, že výkon motoru není vše a je třeba jej efektivně přenést na podložku. V našem případě, kdy se soutěž konala za příznivého počasí, tedy na suchém pozemku nehrály pneumatiky až takovou úlohu jako kdyby pole bylo podmáčené. Přesto bylo znát, že ti, kteří zvolili širší pneumatiky či dvojmontáže a traktory řádně dotížili byli ve výhodě. Dvojmontáže pneumatik byly použity na traktoru New Holland TG 210 a zajímavé obutí měl i druhý New Holland M160, který měl na zadní nápravě kola s flotačními pneumatikami o šířce 1000 mm a ještě naplněná vodou. Ostatní traktory byly vybaveny standardním obutím, tedy na zadní nápravě nejčastěji pneumatiky se šířkou 650, nebo 710 mm, a v předu pak 540 či 450 mm.
Tak jako v loňském roce jsme traktory před vlastní soutěží zvážili, za což bych chtěl poděkovat pracovníkům z VÚZT Praha a z firmy Anser, s.r.o., kteří vážení uskutečnili a to na svých mobilních vahách. Nejtěžším soutěžním traktorem byl John Deere 8120 s hmotností 13580 kg. Naopak nejlehčí byly traktory McCormick MTX 200 a Valtra T190. Oba vážily přesně 7460 kg, nebyly tedy vybaveny žádnými přídavnými závažími a oba měly problém se na startu rychle rozjet, protože přenos výkonu motoru na podložku u nich nebyl dostatečně efektivní. Nižší hmotnost traktoru přitom není v praxi žádnou vadou, protože dodatečný balast v podobě závaží se na traktor dá navěsit vždycky a pokud jej není třeba vozit tak se odloží. Pro soutěž traktor silák je ale vyšší hmotnost traktoru výhodou a dá se říci, že čím vyšší hmotnost tím lepší, protože kupodivu není výrazný rozdíl mezi zrychlením traktoru (podle informace těch, kteří testovali tahání nákladního auta ještě před soutěží), který váží o dvě tři tuny více či méně.

Kulové spojení

V letošním roce si mimo soutěžních traktorů mohli diváci prohlédnout také různé typy spojovacího zařízení mezi traktory a nákladním automobilem. Jednalo se o klasickou tyč s dvěma oky, která se upevňovala do etážového závěsu. Toto spojení měly traktory John Deere 8120 a McCormick MTX 200. John Deere 7920 měl závěs umístěn na rámu v tříbodovém závěsu a mohl jej tak velmi snadno výškově nastavit tak aby tažná tyč byla ve správném úhlu vůči traktoru, protože ač se to nezdá má to jistý vliv na jeho dotížení. Při jízdě byla nakonec tato tyč nastavena do vodorovné roviny.
Všechny ostatní soutěžní traktory použily pro spojení s nákladním autem speciální tažnou tyč opatřenou kulovou hlavicí, která dosedla do koule K 80 umístěné v etážových závěsech. Toto spojení bylo prezentací firmy Agrotrans Otice, která jej nabízí na všechny traktorové značky pro většinu vyráběných modelů.

Hurá na start

Pořadí startujících traktorů jsme určili podle toho jak se nám do soutěže přihlásily. Souboje tedy začal Fendt 920 TMS, papírový favorit, kterému se tuto soutěž podařilo vyhrát již dvakrát. Bohužel letošní ročník nebyl pro něj šťastným. Na startu se výrazně opozdil a i za jízdy se zdálo, že z něj jeho řidič nedostal maximum výkonu, který nabízí.
To druhý v pořadí (John Deere 8120) jel naprosto perfektně. Vyrazil přesně a dobře řadil, držíce přitom motor stále v oblasti maximálního výkonu. Výsledkem byl čas o plných 5 sekund lepší než u jeho předjezdce.
Velké naděje se vkládaly do traktoru John Deere 7920, jehož plynulá převodovka mu mohla pomoci k dobrému zrychlování. Bohužel i tento traktor na startu zaspal a tu sekundu až dvě které ztratil již nedohnal.
Dalším traktorem, který se měl předvést byl New Holland TG 210. Jenže v okamžiku kdy měl najet na start došlo u něj k banální závadě, která však jízdu znemožňovala. Došlo k zabrždění parkovací brzdy. Ta je totiž za klidu trvale sepnuta a za jízdy se pomocí tlakového oleje odbržďuje. Tlakový olej je pouštěn přes solenoid a právě elektrické vedení k němu se přerušilo a tak traktor nebyl schopen pohybu. Technici se na něj ihned vrhli a tak návštěvníci mohli pozorovat úkaz podobný tomu jaký vídáme v jiných motoristických soutěžích. Traktor jsme přesunuli na poslední dráhu a než odjeli všichni ostatní, měl servis čas na rychlou opravu.
Zatím si Iveco připojil Case IH MX 210. Jeho řidič sice vyrazil včas, zdálo se ale, že si nezvolil vhodný rychlostní stupeň na rozjezd a tak akcelerace nebyla taková jak by bylo ideální. Dále jel ale traktor velmi dobře a měl jen o dvě sekundy horší čas než zatím vedoucí JD 8120.
Další soutěžním traktorem byla Valtra T190. Tento traktor byl nejvíce handicapován a to jak nejnižším výkonem, tak jen třemi stupni pod zatížením, které měl jeho řidič k dispozici, takže byl nucen při zrychlování řadit i v hlavní převodovce a to s použitím spojky. Nicméně to zvládnul dobře a přes jistý prokluz na startu dojel statečně do cíle.
Mnohem větší prokluz na startu měl McCormick MTX 200. Také řidič tohoto traktor byl díky čtyřem stupňům pod zatížením, nucen řadit v hlavní převodovce, ale i jemu se to podařilo a nákladní auto do cíle dovezl. I když před tím než si jej dotáhnul na start se zahrabal hluboko do země. Důvodem byla skutečnost, že na přívěsu Iveca praskla vzduchová hadice, která vede vzduch pro jeho brzdy. Přívěs se zabrzdil a se soupravou tak nikdo nehnul. Po odpojení hadic a odtlakování systému, se čelisti brzdy uvolnily a mohli jsme v soutěži pokračovat.
Předposledním traktorem v soutěži byl New Holland M160 a byli jsme všichni zvědavi jak si povede. První nájezd ke startovní dráze vypadal dosti divoce. Traktorista se na ní nemohl trefit, pak začal couvat až soupravu zkřížil a málem poškodil. Teprve potom si obloukem najel znova a o co horší byl jeho úvod o to lepší byla jízda. Vyrazil naprosto přesně, bez znatelného prokluzu (dvě ohromné pneumatiky plné vody prokluz snad ani mít nemohou) a v cíli dosáhl překvapivě na zatím třetí nejrychlejší čas.
Mezitím se na New Hollandu pilně opravovalo a mechanici přemostili část elektrického vedení k solenoidu a tím parkovací brzdu vyřadili z činnosti. Takřka přesně ve chvíli kdy odjel poslední traktor tak mohl být na start vpuštěn provizorně opravený New Holland. A oprava stála za to. Traktor jel totiž velmi dobře a pouhé čtyři desetiny sekundy jej nakonec oddělily od prvního místa, které si udržel John Deere 8120.

Závěrem

Letošní klání s názvem Traktor silák tedy nabídlo mimořádně zajímavou podívanou. Přestože naloženou soupravu všechny traktory bez problému utáhly rozdíly v časech byly značné avšak nebyly dány jen technickými možnostmi traktorů, ale především kvalitou obsluhy a tím jak se kdo dobře na soutěž připravil. Ne nadarmo se totiž říká, že štěstí přeje připraveným.
Ale i tak bylo znát, že soutěžní pole je vyrovnané a že v současnosti nabízená a předvedená technika byla na špičkové úrovni a to u všech značek. Handicap tak měli pouze ti s nižším výkonem motoru a ti, kteří neměli plynulou převodovku či PowerShift. Ale i ti se s tratí dobře poprali a patří jim náš dík za to, že Traktora siláka letos rozšířili o dříve neprezentované značky.
Ale i tak je tu ještě řada traktorů, které by svým výkonem do naší soutěže seděly a přesto je jejich dovozci nepřihlásili. Snad se o to tedy pokusí v některém z dalších ročníků. Traktor silák je otevřen pro všechny kolové traktory jejichž jmenovitý výkon je do 210 koní.

Luboš Stehno

Traktor silák výsledky

1. John Deere 8120 22,4 s
2. New Holland TG 210 22,8 s
3. Case IH MX 210 Magnum 24,3 s
4. New Holland M160 24,8 s
5. John Deere 7920 24,9 s
6. Fendt 920 TMS 27,8 s
7. Valtra T 190 28,5 s
8. McCormick MTX 200 29,1 s

Traktor silák naměřené výkony
Jmenovitý Maximální
(kW/k) (kW/k)
1. John Deere 8120 142/193 159/216
2. New Holland TG 210 144/195 159/216
3. Case IH MX 210 Magnum 147/199 166/221
4. New Holland M160 - -
5. John Deere 7920 139/189 149/203
6. Fendt 920 TMS 147/199 162/220
7. Valtra T 190 143/195* 144/196*
8. McCormick MTX 200 133/183 145/197

* navyšování výkonu v činnosti

Traktor silák hmotnosti
Přední náprava Zadní náprava Celkem
(kg) (kg) (kg)
1. John Deere 8120 6160 7420 13 580
2. New Holland TG 210 6040 6700 12 740
3. Case IH MX 210 Magnum 6600 5860 12 460
4. New Holland M160 4660 6020 10 680
5. John Deere 7920 6040 4980 11 020
6. Fendt 920 TMS 6340 4020 10 360
7. Valtra T 190 3900 3560 7 460
8. McCormick MTX 200 3340 4300 7 460

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down