Chtěli jsme ukázat, že nový traktor T5.120 má živější motor s vyšším točivým momentem než jeho předchůdce T5.115, a tak jsme se rozhodli oba traktory vystavit přímému souboji. Využili jsme k tomu nejvyšší možné převýšení v celé České republice, které je možné absolvovat dopravním prostředkem, a vyzkoušeli jsme si tak schopnosti nové i staré T5 přímo v náročném terénu. Nejvyšší možné převýšení nabízí chráněná krajinná oblast Jeseníky, konkrétně devítikilometrová cesta z odpočívadla Hvězda až na Praděd. Nevyděsilo nás ani 648 metrů převýšení, které nás po cestě čekalo. Neváhali jsme a zajistili jsme pro naši techniku povolení pro výjezd až nahoru k vysílači.
Velmi oblíbená řada traktorů středního výkonu pod označením T5 prošla před nedávnem zásadním přepracováním a zrodil se nový traktor – T5.120. Traktor disponuje novým motorem s nejpřísnější emisní normou Tier 4B s výkonem 117 koní. Pro splnění emisní normy využívají traktory New Holland Agriculture s výkonem zhruba do 120 koní čtyřválcové motory se sníženým objemem na 3,4 litru se čtyřventilovou technologií vstřikování, EGR ventilem a nyní nově malým SCR katalyzátorem. Toto řešení je vhodné pro menší stroje, protože má obecně nižší nároky na zástavbový prostor, což je u kompaktních traktorů důležitý parametr.
Funkce motoru s normou Tier 4B
Jak takový čtyřválcový motor o objemu 3,4 litru s emisní normou Tier 4B funguje? Do motoru je pomocí EGR ventilu přisáváno snížené množství recyklovaných plynů, maximálně do 10 % oproti 15–25 % běžným u modelů konkurence. To spolu se sníženým obsahem motoru zásadně snižuje nároky na chlazení recyklovaných plynů, a tím i na spotřebu paliva. Protože motor přisává jen omezené množství spalin, snižuje se jen částečně teplota hoření a nevzniká tak velké množství sazí. Proto do systému není potřeba zařazovat filtr pevných částic, který „motor dusí“ a vyžaduje regeneraci, komplikuje provoz traktoru a zvyšuje provozní náklady stroje. Vzniklé nadlimitní množství NOx je pak dočištěno v menší a zjednodušené „light“ verzi SCR. O přísun vzduchu do motoru se stará elektronicky řízené turbo s variabilní geometrií lopatek. Palivo je do motoru nově vstřikováno pomocí čtyř ventilů. To je prostý popis technologie.
Uživatelům strojů tato technologie přináší v průměru o 6 % vyšší točivý moment při stejném výkonu (tedy nižší otáčky motoru), o 5 % vyšší převýšení točivého momentu (nemusíte tolik řadit) a hlavně je motor díky sníženému procentu recyklovaných plynů znatelně živější a stroj se rychleji vrací do požadované pracovní rychlosti (zvládne tak za den více práce). Motor umožňuje dosahovat rychlosti až 40 km/h a tuto hranici jsme i v našem testu několikrát překonali.
Nová verze nedala předchůdkyni šanci
Již od startu měla nová T5.120 navrch a nedala své předchůdkyni o stejném výkonu T5.115 šanci. Ze startu traktory vyrazily současně, avšak hned v první zatáčce bylo zřetelně znát, že nová verze má živější motor, který jde lépe za plynem. Postupně se mezera mezi novou T5 a starším traktorem zvětšovala a zaslouženého prvenství dosáhla nová T5.120 stylem start–cíl.
O vynikající živosti traktoru svědčí i to, že doprovodné vozidlo Škoda Octavia Combi 1.6 s výkonem 77 kW dostávalo, jak se říká, „na frak“. V okamžiku, kdy se na trati vyskytlo neočekávané strmé stoupání, Octavia nestíhala ani s plynem na podlaze a T5.120 ji vždy prudce dojížděla. Nejednou se zdálo, že přední závaží traktoru skončí v otevřeném kufru Octavie, protože řidič traktoru se závodnickou jiskrou v oku by nohu z plynu určitě nesundal. Na této akci převzal roli kameramana kolega a díky jeho odhodlanosti jsou k dispozici vynikající záběry přímo z akce, na které se budete moci podívat na našem webu.
Do cíle dorazila nová T5.120 o 38 sekund dříve než T5.115. Průměrně jela rychlostí 22,4 km/h a maximálně dosahovala rychlosti 43,9 km/h. Podle sport trackeru zdolala celkem 9,1 km a 639 m převýšení. To vše v čase 24 minut a 20 sekund. Prohlédněte si autentické záběry z výjezdu na Praděd.
Bc. Lucie Pokorná
AGROTEC a. s.
Foto:
Mediální příprava před startem