21.09.2009 | 07:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktory a zajímavé stroje za ně

Na letošní výstavě Země živitelka dominovaly v expozici berounské společnosti Topagri, s. r. o., finské traktory Valtra, které prodává na českém a slovenském trhu. Mezi zemědělci jsou oblíbené především pro svou vysokou kvalitu, spolehlivost a také proto, že téměř každý traktor je originál, který se vyrábí přesně podle specifických požadavků a potřeb budoucího uživatele. Návštěvníci agrosalónu si tu mohli prohlédnout i další nevšední techniku značek Marathon, Kuhn či Pfanzelt Maschinenbaum.

Ze čtyř vystavených traktorů se daly tři zařadit do kategorie „novinky“. Šlo o černý šestiválcový model Valtra T202 Versu, červený čytřválcový traktor Valtra N122 Versu a červený šestiválcový silák Valtra S352.

Dva modely pro fajnšmekry
„Hitem letošní expozice je šestiválcový traktor T202 Versu s motorem AGCO SisuPower 74 CTA-4V o výkonu190 koní, s navýšením 211 koní a zajímavým točivým momentem (poznámka redakce: 830 Nm při 1500 ot/min),“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Jiří Zelenka, obchodní ředitel společnosti Topagri. „Je vybaven semiautomatickou převodovku 30 x 30, včetně plazivých rychlostí, přičemž sám si automaticky řadí pět rychlostí pod zatížením v polních pracích a až deset rychlostí v řadě během dopravy. Traktory této série jsou standardně vybaveny čerpadlem load sensing o výkonu 115 nebo 160 litrů za minutu, čelní hydraulikou, předním vývodovým hřídelem a čelním tříbodovým závěsem o nosnosti 3,5 nebo pět tun montovaným již ve výrobě. Vystavený traktor má klimatizovanou a komfortně odpruženou kabinu pomocí systému Autocomfort, který neustále reaguje na podmínky jízdy traktoru, a přední odpruženou nápravu. Podle požadavků je možné tyto modely vybavit etážovým závěsem, agrohákem, koulí K 80 a jinými typy závěsů.“
Stejnou semiautomatickou převodovkou byl vybaven i čtyřválcový traktor Valtra N122 Versu. Od letošního roku rozšiřuje Valtra modelovou řadu N o typy Direct a Versu, oproti původním modelům umožňují jejich motory navýšit nejen výkon o 5 až 17 %, ale i točivý moment. Traktory Versu mají vícestupňový násobič s až deseti automaticky řazenými převodovými stupni, modely Direct jsou vybaveny bezstupňovou plynulou převodovkou. Jen pro zajímavost, společnost Topagri nabízí v současné traktory Valtra s plynulou převodovkou od 130 do 370 koní.

Silák s plynulou převodovkou
V Českých Budějovicích nechyběla ani další novinka letošního roku, a to nejsilnější traktor řady S - Valtra S352. Tato řada má pět modelů S232 až S352 s výkonem motorů AGCO SisuPower 8,4 CTA-4V od 240 do 370 koní, které už dnes splňují emisní normy Tier 3B platné od roku 2011. Motory jsou vybaveny unikátní technologií SCR fungující na principu snižování emisí pomocí vstřikování dusíkové sloučeniny AdBlue do výfukového systému. Tato technologie vede i k úspoře paliva přibližně o 10 % a umožňuje navýšení výkonu bez zatížení motoru zvyšující se teplotou. Výsledkem je delší životnost olejů i vlastního motoru. Páteří nových traktorů je spolehlivá bezestupňová převodovka AVT (Agco variable transmision), která nabízí mnoho cest, jak zvýšit produktivitu práce.
Návštěvníci živitelky si mohli všimnout, že Valtra S352 je velice robustní traktor určený pro nejtěžší polní práce, lze ho dotížit až na 17,5 tuny. Zvedací síla předního tříbodového závěsu je 5 tun, zadního závěsu až 12 tun. Traktor je vybaven hydraulickým čerpadlem load sensing o výkonu 175 l/min, šesti hydraulickými okruhy vzadu a třemi hydraulickými okruhy vpředu plně ovladatelnými z loketní opěrky. Má velkou prostornou kabinu s velmi dobrým výhledem do zadní části, stejně jako dopředu či do stran. Při práci v noci je výhled podpořen velkým množstvím xenonových světel. Nechybí u něj satelitní navigace, na přání se může vybavit i otočným řízením.

Za všechno mohou Alpy
„V letošním roce jsme naši nabídku rozšířili o přívěsy a návěsy rakouské značky Maraton,“ sdělil nám u dalšího exponátu ředitel Zelenka. „V nabídce máme jednonápravové a tandemové třístranné i jednostranné sklápěcí návěsy a dvouosé přívěsy s celkovou hmotností od 4 do 23 tun určené jak pro rychlost do 25 kilometrů za hodinu, tak do 40 kilometrů za hodinu, ale i do 60 či 80 kilometrů za hodinu. Ty jsou vhodné pro komunální využití. Vozy Maraton mají řadu odlišností, které zemědělci ocení. Jejich charakteristickými znaky jsou síla, robustnost a spolehlivost. Vysoká kvalita provedení stejně, jako nejnovější postupy při zinkování, zaručují dlouhou životnost a vysokou užitnou hodnotu. U nové série sklápěcích návěsů jsou žárově zinkovány také dutiny konstrukce obdélníkového rámu, což přispívá k ochraně proti korozi. Odpružený podvozek zaručuje klidnou jízdu a rovnoměrné zatížení.“
Každý vůz je podle Ing. Jiřího Zelenky vyroben velice přesně, tzn., že bez velkých úprav se v něm může převážet nejen obilí, ale i řepka či mák. Vůz je konstruován tak, že po sklopení postranic má samočisticí účinek, kdy žádná semena neuplívají na postranicích ani na korbě. Pokud se korba po sklápění vrátí na rám, sedí v celé ploše a postranice se opět velice těsně zavírají. Přívěsy a návěsy Maraton jsou konstruovány jako nízkoložné. Je to dáno nejen konstrukcí náprav a odpružením, ale i opěrných bodů. „Toto řešení nepatří mezi nejjednodušší a nejlevnější,“vysvětluje Jiří Zelenka. „A proč to tedy výrobce dělá? Odpověď je jednoduchá. Sídlí kousek od Salcburku, tedy v Alpách a jeho zákazníci, pro které začal kdysi vozy vyvíjet, pracují převážně v kopcovitém terénu. Tím, že vozy mají nízko položenou nakládací hranu, mají i nízké těžiště. Mohou se na svahu nejen bez rizika sklápět, ale především se lze s nimi v tomto složitém prostředí bezpečně pohybovat. Výhodu nízkého těžiště ocení obsluha také při jízdě po silnici, kdy i plně naložené přívěsy a návěsy se chovají velice stabilně, a to i při vyšších rychlostech. Rakouský zemědělec v Alpách se pohybuje téměř půl roku po vozovkách chemicky ošetřených a jenom nabarvený rám by moc dlouho nevydržel. Proto mají všechny tyto přívěsy rám pozinkovaný. Jde o přednosti, na jejichž základě se čím dál více našich zemědělců rozhoduje pro rakouské vozy Maraton.“

Od prvního září další značka
K novým exponátům patřil i lis na válcové balíky Kuhn VB 2160. „Společnost Topagri je od 1. září letošního roku výhradním distributorem všech výrobků značky Kuhn dodávaných z nizozemského výrobního závodu Kuhn Geldrop na český trh,“ řekl k exponátu Ing. Jiří Zelenka. „V nabídce máme především lisy na válcové balíky s pevnou a variabilní lisovací komorou, lisy na hranaté balíky, baličky píce na kulaté i hranaté balíky, bubnové žací stroje a řezačky na kukuřici. Tento sortiment nebude v České republice nabízet oficiální cestou žádný jiný ze stávajících prodejců techniky Kuhn. Zároveň se naše společnost stává nevýhradním distributorem všech ostatních výrobků značky Kuhn pro český trh. Jde o stroje na sklizeň píce, ochranu a výživu rostlin, zpracování půdy a setí i techniku ke krmení hospodářských zvířat.“
Návštěvníci letošní výstavy Země živitelky si mohli v expozici berounské společnosti Topagri prohlédnou i řadů produktů německého výrobce Pfanzelt Maschinenbaum, který se specializuje na techniku do lesa, ať už různé vyvážecí vleky, lesní navijáky či nosiče nářadí.

Klíčové informace
-Traktor Valtra T202 Versu s motorem AGCO SisuPower 74 CTA-4V o výkonu až 211 koní je vybaven semiautomatickou převodovku 30 x 30. Sám si automaticky řadí pět rychlostí pod zatížením v polních pracích a až deset rychlostí v řadě během dopravy.
-Nejsilnější traktor Valtra S352 s výkonem až 370 koní vybavený bezstupňovou převodovkou je určený pro nejtěžší polní práce, lze ho dotížit až na 17,5 tuny.
-Charakteristickým znakem rakouských návěsů a přívěsů Maraton jsou robustnost, spolehlivost a dlouhá životnost.
-Společnost Topagri je od 1. září letošního roku výhradním distributorem všech výrobků značky Kuhn dodávaných z nizozemského výrobního závodu Kuhn Geldrop na český trh.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down