První říjnový den tohoto roku byl ve znamení konání Dne Zetoru. Pětadvacet traktorů Zetor bylo představeno v Kropáčově Vrutici v areálu firmy N+N Košátky. Většina ve stacionárních, některé z nich pak i při aktivních ukázkách.
A o jaké traktory se jednalo? Zastoupeny byly samozřejmě všechny modelové řady a to od výkonově nejslabší a nejméně vybavené Proximy přes Proximu Plus, a Power až po Forterru, které reprezentuje v současnosti nejvýkonnější traktory Zetor. Každý z traktorů byl navíc vybaven agregovanou technikou ať již v klasickém zadním či předním TBZ tak v agroháku nebo tažné liště či v klasickém závěsu určeném pro přívěsy.
Podle výkonu v koních
Pro letošní rok Zetor inovoval označení svých traktorů, u nichž zůstal vždy název modelové řady a k němu přibyl číselný údaj odpovídající přibližnému výkonu v koních. Toto číselné označení je nyní vždy zakončeno číslicí pět, takže můžeme mluvit o pětkové řadě. Tyto traktory také mezi představovanými převažovaly, nicméně prezentovány byly i stroje ze starších modelových řad. Většinu z vystavených traktorů tvořily různé předváděcí stroje z vlastnictví Zetoru, několik z nich bylo ve vlastnictví domácí firmy N+N Košátky, a část z traktorů si v Kropáčově Vrutici udělala mezizastávku na cestě k zákazníkům.
Zajímavé agregace
Tolik k základnímu popisu traktorů Zetor napříč všemi modelovými řadami. Nicméně dalších specifikací je ještě o něco více. A návštěvníci předvádění v Kropáčově Vrutici je mohli shlédnout. Jednalo se například o model kabrio, který je možný u provedení Proxima a několik takových traktorů u nás jezdí. I když jsou žádány více na zahraničních trzích což dokumentoval i předvedený model Proxima 75 určený pro export do Francie. Z pohledu využití pak jde například o stroje agregované s čelním nakladačem či využívané ponejvíce v areálu zemědělského či jiného podniku. Veze Kabrio má totiž jeden handicap a to nejvyšší pojezdovou rychlost 30 km/h. Pro jezdění na delší vzdálenosti proto tyto traktory nejsou vhodné.
Dalším specifikem jsou Proximy s nepoháněnou přední nápravou. Tyto jsou opět vhodné nikoliv na pole ale do areálu zemědělských podniků či pro podniky služeb. Absence pohonu přední nápravy znamená jednak nižší pořizovací cenu a dále samozřejmě lepší manévrovací schopnosti dané menším poloměrem otáčení. Tyto traktory reprezentoval model Proxima 65.
V agregaci se Zetory jsou často dodávány čelní nakladače z Humpoleckých strojíren. Nyní je to nová řada zastoupená například modelem TL 260 SLi na modelu Forterra 125. Tato řada čelních nakladačů byla přepracována a pozorné oko návštěvníka si zajité všimlo například nového uložení hydraulických hadic. Ty jsou vedeny v rámu a tudíž je eliminováno jejich namáhání a tření o sebe či části rámu nakladače. A to znamená vyšší životnost.
Model Proxima Power 95 byl vybaven jiným typem čelního nakladače a to ZetTrim +2.OP. Tyto nakladače vyrábí v barvách Zetoru firma Trima.
Zajímavá zimní agregace byla na traktoru Proxima 105 Plus. Tento traktor byl mimo čelního nakladače osazen ještě sypačem Optima umístěným v zadním tříbodovém závěsu a v předním TBZ pak šípovou radlicí od stejného výrobce. Radlice je na rámu poměrně dosti předsazena a směrem vpřed je samozřejmě stranově stavitelná a též jištěná. Spojená část (natřená žlutě) je jištěna pomocí pružin, takže při najetí na překážku se sklopí vzad, bočně je radlice částečně jištěna pomocí dusíkového akumulátoru v hydraulickém vedení.
Zajímavou agregací bylo též umístění baličky v čelním závěsu Proximy 85 Power. Tento traktor měl v zadním závěsu dvoububnový žací stroj ZTR 216 z produkce Agrostroje Pelhřimov.
Praktické ukázky
Čtyři Zetory se s agregacemi pro zpracování půdy předvedly též při praktických ukázkách. Byla to Forterra 12441, která v agregaci s čtyřradličným otočným pluhem Opall Agri Jupiter 120 předvedla základní zpracování půdy, dále se představil stejný traktor s kompaktorem Saturn, dále Forterra 125 agregovaná s třímetrovými talířovými branami SMS Rokycany a nakonec byla k vidění i třímetrová secí kombinace Kverneland Accord DA-S. Všechny stroje jely bez problému a s výkonovou rezervou traktorů.
Co dodat na závěr? Značka Zetor přichází nyní v každém roce s novinkami a tak se jistě i v roce příštím můžeme na inovace těšit. V plánu je nový šestnáctiventilový motor, Forterra s reverzací pod zatížením a šestiválcovými motory, výkonnější modelová řada Maxterra...