Od loňského roku opouští brány závodu v anglickém Basildonu traktory ve dvou barvách – modré a červené. Ke zde tradičně vyráběným strojům New Holland se totiž přidaly také další zástupci koncernu CNH, traktory Case.
Od loňského roku opouští brány závodu v anglickém Basildonu traktory ve dvou barvách – modré a červené. Ke zde tradičně vyráběným strojům New Holland se totiž přidaly také další zástupci koncernu CNH, traktory Case.
Závod, jehož areál se rozkládá na 40 hektarech, zaměstnává téměř 1900 lidí. Byl založen v roce 1964 a prvním typem traktoru, který opustil jeho brány, byl Fordson Super Dexta o výkonu 44,5 k. V roce 1971 byl vyroben první traktor s turbodmychadlem a i další vývoj byl dost bohatý na události.
Od roku 1993 se datuje používání nového loga a značky New Holland. Do nového tisíciletí vstoupila továrna zahájením výroby moderních traktorů New Holland řady TM s odpruženou kabinou a přední nápravou a převodovkou Powershift. Od roku 1964 továrna vyrobila celkem 1 500 000 traktorů a 2 750 000 kusů tří, čtyř a šestiválcových motorů o výkonu 50 až 290 koní, které kromě traktorů nacházejí uplatnění u stavebních strojů a sklízecích mlátiček. Výrobní materiál je dovážen prakticky z celé Evropy a denně se ho zpracuje na 600 tun. Roční produkce traktorů činí momentálně 30 000 kusů, z nichž každý má svoji přesnou specifikaci. Ve výrobním programu nechybí také řada komponentů pro další výrobce.
Podíl červených traktorů Case tvoří asi třetinu produkce. Každý den je expedováno 120 traktorů, z nichž je 90 % určeno na export do 120 zemí světa. Tato čísla řadí továrnu mezi dvacet nejúspěšnějších vývozců Velké Británie.
Modernímu areálu dominuje vodojem
„Pod velkou bílou cibulí,“ tak se areálu přezdívá. A skutečně, vodojem s kapacitou milion litrů vody tuto zeleninu připomíná. Jinak je hlavní část areálu rozdělena do třech vzájemně propojených pracovních oblastí. První z nich je obráběcí, v další probíhá montáž motorů a ty motory, které jsou určeny pro výrobu traktorů, odcházejí potom do třetí části vlastní traktorové montáže. V areálu se nachází také školicí středisko a vývojové centrum, nechybí ani vlastní čistička odpadů, generátor na výrobu elektřiny, požární stanice a zdravotní středisko.
Některé komponenty potřebné k montáži traktorů jsou vyráběny v sesterských závodech. Například kabiny, které jsou vyráběné asi ve 300 variantách, přicházejí do závodu již částečně smontovány z dodavatelského závodu s přesnou specifikací, která danou kabinu provází po celou dobu montáže a slouží k orientaci pracovníků na jednotlivých úsecích. Převodovky se do Basildonu dovážejí z Belgie a Itálie a z Apeninského poloostrova přicházejí též přední nápravy.
Velkou modernizací prošla v roce 2000 lakovna (investováno bylo 15 milionů dolarů). Proces lakování je nyní pětistupňový a denně se při něm spotřebuje 1800 litrů barvy.
Motory jsou vyráběny po skupinách podle typů traktorů, určených v ten který den k montáži a jsou barevně odlišeny. V černé barvě jsou motory turbo, červenou barvu mají motory neturbové, další barvy jsou určené pro mlátičky. Výroba probíhá v takovém pořadí, aby pracovní zátěž dělníků byla rovnoměrně rozložena. Každý vyrobený kus je pečlivě testován.
S důrazem na kvalitu
Kvalita je kontrolována velice precizně na všech úsecích. Na konci výrobní linky jsou vybrány namátkou dva až tři traktory a na nich je provedena kompletní prohlídka. Kontrola se skládá ze tří částí. V první řadě je zkontrolováno, zdali daný traktor přesně odpovídá zadání, následně se potom zkoumá kvalita montážní práce a celkový vzhled. Výrobek je bodově ohodnocen a výsledky zaznamenány na tabuli. Maximální počet zjištěných závad je 50 a cílem je tuto hranici stále snižovat. Nedostatky jsou přiřazeny konkrétním pracovníkům, kteří za ně odpovídají.
Montáž podvozku, náprav, převodovky a motoru bude probíhat v právě rekonstruované části haly. Ta bude zase o něco modernější. Například transport dílů zde řeší manipulační vozíky bez obsluhy, které sledují předem naprogramovanou trasu pomocí vodícího kabelu umístěného v podlaze haly.
V celém pracovním cyklu je nutná naprostá koordinace jednotlivých úseků tak, aby nedocházelo ke zbytečným prostojům. V montážní hale tak pracuje jedna směna, v obráběcí hale potom i noční.
Zkrátka produkce basildonského závodu je více než pestrá a není to jen odlišností barev. Díky probíhajícím inovacím lze předpokládat, že tomu tak bude i do budoucna.
Roman Paleček