17.08.2000 | 11:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktory Massey Ferguson 8200 najdou v moderní zemědělské výrobě své uplatnění

Nová řada traktorů MF 8200 je „flotilou vlajkových lodí“ firmy Massey Ferguson s výkony motoru od 107 do 191 kW (145 – 260 k). Sedm modelů této řady nevyniká pouze svým impozantním vzezřením. Velký počet změn se odehrál i pod kapotou. Cílem těchto změn je nárůst produktivity, výkonnosti a ještě vyšší ovládací komfort pro obsluhu.

Srdcem jsou motory Perkins a Valmet
Konstrukční řada MF 8200 používá nejnovější motory Perkins a Valmet, které plně vyhovují nadcházejícím emisním normám. Všechny motory jsou vybavené turbodmychadlem, od výkonu 170 k na přání i mezichladičem stlačeného vzduchu. Všechny stroje s řazením PowerShift mají navíc chladič pohonných hmot. Motor je nastaven na charakteristiku „Dynatorque“, která optimalizuje hospodárnost provozu a výkonnost traktoru.
Elasticita motoru a točivý moment odrážejí velikost zdvihového objemu motoru. Traktory nové řady jsou proto osazovány 6válcovými vodou chlazenými vznětovými motory se zdvihovým objemem 6; 7,4 a 8,4 l. Charakteristika motorů „Dynatorque“ je přizpůsobena průběhům točivého momentu tak, jak si to žádají různé druhy zemědělských prací. Zohledňuje oblast náročných prací při základním zpracování půdy, prací s plně zatíženým vývodovým hřídelem a náročné transportní úlohy, kdy motor pracuje v oblasti jmenovitých až přeběhových otáček. Zde je potřeba mít k dispozici velký točivý moment a velké převýšení točivého momentu. Na druhou stranu charakteristika motoru vyhovuje i pracím v oblasti nižších otáček s malým zatížením vývodového hřídele v ekonomickém režimu nebo při lehké přepravě. Jsou to různé úlohy, které vyžadují dostatečně velký točivý moment, zejména v dolním rozsahu otáček, a jeho postupný nárůst.
Převodovky jsou na vysoké úrovni
Převodovky strojů MF již tradičně nastavují laťku mezi konstrukcemi traktorových převodovek a to jak z hlediska odstupňování jednotlivých rychlostí, tak z pohledu ovládacího komfortu i stupně účinnosti. Nová řada traktorů je podle přání zákazníka vybavována do výkonu 185 k buď čtyřstupňovou pod zatížením řazenou převodovkou Dynashift a nebo plně pod zatížením řazenou převodovkou PowerShiftPlus. Od typu MF 8260 (210 k) výše je převodovka PowerShift standardní výbavou traktoru. Převodovka Dynashift je reverzní s počtem rychlostí 32/32, plně synchronizovaná a jsou s ní vybavovány typy 8210 až 8250. Převodovka PowerShift nejnovější konstrukce má 18/8 převodových stupňů řazených pod zatížením. Na přání lze namontovat skupinu plazivých rychlostí. Vyznačuje se zejména spolehlivostí a vynikající ovladatelností. Nabízí vedle vysoké výkonové rezervy také měkké a plynulé řazení a výborné odstupňování. Řadící prvky jednotlivých rychlostí a reverzace jsou umístěny vlevo pod volantem, na přání je možno umístit řazení pod zatížením PowerControl na pravou stranu na loketní opěrku sedačky.
Konstrukční řešení traktorů
Traktory MF jsou rámové konstrukce. Rám s koncepcí pohonu všech 4 kol je určený pro časté používání těžkých zařízení na přední nápravě traktoru. Ve středu rámu uložený hnací hřídel je dostatečně vzdálený od povrchu půdy a protože se nepoužívá systému lomeného hřídele s klouby, minimalizují se energetické ztráty a zvyšuje se světlá výška nápravy. Spolehlivý přenos výkonu motoru na kola a vývodové hřídele zajišťuje robustní zadní náprava. Koncové převody se podle přenášeného výkonu vybavují dvojitými planetovými násobiči.
Sériově montovaný uzavřený systém LoadSensing řídí dodávku oleje do hydraulického okruhu automaticky podle okamžité potřeby. Nedochází tak k žádným ztrátám výkonu, protože v době snížené spotřeby tlakového oleje neběží čerpadlo na plný výkon. Průtok a tlak jsou regulovány automaticky, takže průtok oleje 110 l.min-1 nebo 150 l.min-1 (s převodovkou PowerShift) s provozním tlakem 20 MPa je okamžitě schopen reagovat na požadavky ovládání závěsu a nářadí. Sériově jsou dodávány 3 popř. 4 řídící ventily (rozvaděče) pro externí zařízení s regulací průtoku do 110 l.min-1 a velkou průtočností.
Uložení ramen zadního tříbodového závěsu je opatřeno dělenými čepy, které nezasahují do skříně nebo olejové vany. Výhodou tohoto řešení jsou menší komplikace v případě opotřebení a následné výměny ložisek. Z důvodu lepší stability jsou zvedací ramena zadního závěsu uložena nahoře jako oddělená konstrukční skupina. Díky tomu lze trvale dosahovat zvedací síly na zadním závěsu až 10 t. Přední tříbodový závěs umožňuje zvedat břemena do hmotnosti 5 t. Hydraulické zvedací zařízení je vybaveno elektronickou regulací s polohovou, silovou a smíšenou funkcí, rychlým chodem a systémem aktivního řízení polohy při přepravě ATC. ATC dokáže pohlcovat rázy tím, že se automaticky přizpůsobuje hmotnosti nářadí. Snížením rázů přenášených přes přímočaré hydromotory na hydraulickou soustavu dochází rovněž ke zmenšení rizika poškození tříbodového závěsu. Ovládací prvky hydrauliky jsou integrovány do pravé loketní opěrky řidiče. Všechny traktory řady 8200 jsou vybaveny dvourychlostním nezávislým zadním vývodovým hřídelem s volbou rozsahů 540/1000 nebo 750 Economy/1000 min-1. Stupně 750 Economy se používá při nižších otáčkách motoru pro pohon nářadí s 540 min-1 v lehčích podmínkách, které nevyžadují plný výkon, umožňují snížení spotřeby pohonných hmot a hlučnosti.
Ovládací systémy a vybavení kabiny
Nová kabina poskytuje výborný výhled a prostorné pracoviště s jednoduchými a účelně uspořádanými ovládacími prvky Pohodlí řidiče zvyšuje sériově montovaná klimatizační jednotka a úroveň hluku na maximální hodnotě 72 dB.
Ovládací prvky řazení reversu a řazení rychlostí pod zatížením jsou seřazeny na řadící páce PowerControl na levé straně konzoly volantu. V případě typů s převodovkou PowerShift je řadící joystick umístěn do pravé loketní opěrky. Na všech modelech této výrobní řady je k dispozici kontrolní terminál Datatronic II, umožňující přesně kontrolovat a regulovat funkce traktoru, monitorovat a řídit i práci připojeného stroje. Terminál Datatronic II nabízí kromě možnosti nepřetržité kontroly spotřeby pohonných hmot dalších 19 monitorovacích funkcí, 4 programovatelné předvolby a možnost připojení tiskárny. Kromě pomoci řidiči představují údaje v Datatronic II zdroj kontrolních informací pro vedení farmy (množství aplikovaného hnojiva, osiva, plocha zpracované půdy aj.), pro statistiku a v budoucnu i pro systém precizního zemědělství FIELDSTAR. Na přání lze rozšířit Datatronic II o systém aktivního seřizování a paralelního vedení nesených a tažených strojů DualControl a TIC.
Elektronické řízení zadního závěsu ELC řídí dotěžování spodních táhel závěsu a na základě údajů z terminálu Datatronic II o prokluzu tak dokáže reagovat bez zásahu řidiče. ELC používá elektronické snímače pro měření síly působící na spodních táhlech závěsu. Další snímač je připevněn ke hřídeli zvedacího ústrojí a slouží pro zjištění výšky připojeného nářadí. Výsledkem činnosti tohoto systému je větší přenos hmotnosti, větší tahová síla, menší prokluz kol, snížené opotřebení pneumatik a nižší spotřeba paliva.
Co říci závěrem, snad jen to, že tato řada traktorů je plně kompatibilní se systémem precizního zemědělství FIELDSTAR, což jí otvírá široké možnosti v moderní zemědělské výrobě.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down