Zkratka HD může mít různý význam. Jeden pochází z anglického Heavy Duty, což znamená těžký provoz. A zkratku HD, značící heavy duty, budou mít na kapotě i nové traktory Forterra, které byly oficiálně představeny na letošním veletrhu Techagro, a to v podobě nejvýkonnějšího modelu Forterra 150 HD.
Modelová řada Forterra HD obsahuje tři modely (130, 140 a 150) a vychází z řady HSX. Nové traktory však mají hodně technických změn. Jak již naznačuje modelové označení, trojice traktorů má jmenovité výkony motorů na hodnotě 130 až 150 koní a přesněji jde o 127, 136 a 147 k. A ve všech případech se jedná o čtyřválce. Když se ohlédneme do minulosti, před nějakými patnácti lety končil výkon zetoráckých čtyřválců na hodnotě něco málo přes sto koní. A dnes je těch koní skoro sto padesát, samozřejmě dosažených ze stejného počtu válců i zdvihového objemu.
Zatímco motory v modelech 130 a 140 jsou identické s těmi, které používají modely 130 a 140 HSX, motor v modelu 150 HD je upravený. Základní konstrukce se sice neodlišuje od té, kterou používají všechny motory, jež jsou v Zetoru vyráběny (čtyřválce se zdvihovým objemem 4,15 l), má však nejen navýšený výkon, ale používá též elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo. Nejedná se o dnes velmi rozšířený systém common rail, ale o dobře známé řadové vstřikovací čerpadlo, u něhož byl mechanický regulátor otáček zaměněn za elektronický. Elektronické řízení vstřikování přináší řadu výhod, které budou na nových traktorech postupně uplatňovány. Jde například o možnost nastavení konstantních otáček motoru, nebo o realizaci přepravní rychlosti 40 km/h v otáčkách motoru redukovaných do oblasti s příznivější měrnou spotřebou paliva.
Všechny motory traktorů Forterra HD mají čtyřventilovou techniku rozvodu, nechybí turbodmychadlo s regulací plnicího tlaku pomocí obtokového ventilu, a zatím platný emisní limit Stage IIIB (Tier 4i) je řešen s využitím řízené recirkulace spalin a pasivního filtru částic. Pro motory, které budou muset v příštím roce najet na přísnější emisní limit Stage IV (Tier 4f ), je připravováno řešení, používající vstřikování močoviny pro snížení obsahu oxidů dusíku a pro zachycení zbytkových sazí bude použit filtr částic s aktivní regenerací. Při připravovaném řešení budou motory naladěny na chudší spalovanou směs, která znamená menší tvorbu sazí. Tím dojde též ke snížení spotřeby paliva.
Více informací o nových traktorech najdete v časopise Mechanizace zemědělství.*