Asi jste zaregistrovali, že John Deere představil na podzim loňského roku inovované modelové řady traktorů s označením 7R a 8R. Ovšem naši zákazníci si na ně budou muset ještě chvíli počkat a to do druhé poloviny letošního roku. V současné době si je mohou zakoupit farmáři v USA a teprve po nich se na řadu dostanou zemědělci evropští. Tento článek bude proto ještě o „devatenáctkách“, tedy traktorech modelového roku 2019, které však není třeba zatracovat. Z pohledu základních technických parametrů se totiž od nových traktorů významně neliší. A jisté je to, že jsou nyní nabízeny za zajímavější cenu.
Společnost Strom Praha uspořádala v první polovině března prezentaci zaměřenou na devatenáctky, jejichž specifikem bylo to, že výkonnostně zastupovaly segment od 150 k výše. Jedna z prezentací se konala i na středisku v Ovčárech, a protože Ovčáry jsou u Kolína a Kolín je nedaleko Prahy, rád jsem se tam zajel podívat. Počasí se sice rozhodlo, že zrovna doplní srážkový deficit z minulých měsíců a let, ale zase tolik to nevadilo. Přestože pršelo vydatně celý den, i tak bylo možné shlédnout přehlídku velkých traktorů John Deere a trochu se s nimi seznámit.
Aby byla splněna podmínka, že výkon jejich motorů má být vyšší než 150 k, stál na prvním místě řady John Deere 6155M, což je v současné době nejprodávanější model z „emkové“ řady. Tento traktor není třeba dlouze popisovat, jde o jednodušší provedení, které může být vybaveno převodovkou CommandQuad, často je však dodáváno se známou verzí převodového ústrojí AutoQuad se čtyřstupňovým násobičem točivého momentu a reverzací při zatížení. Takovýto traktor je vhodný například do dopravy a pro lehčí polní práce. A je za dobrou cenu.
Rychlé ventilky
Vedle „emka“ stálo modelové provedení 6215R, zajímavé tím, že na jeho kolech byly namontovány rychloventilky, které se vyznačují větším průměrem. Je to jednoduchá varianta směřující k častější změně tlaku v pneumatikách, podle toho zda traktor jezdí na poli či silnici. Sada pro zrychlenou změnu tlaku vzduchu stojí asi 5500 Kč a není určena pro jeho každodenní úpravu, ale spíše pro situace, kdy je zřejmé, že traktor bude určitý čas (v řádu dní) provádět polní nebo silniční práce a pak se změna tlaku vzduchu v pneumatikách vyplatí. Praxe je totiž taková, že s hustícím tlakem si láme hlavu jen málokdo a standardem bývá použití nejvyššího dovoleného huštění. A to na poli není žádoucí.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.