Firma Fendt sice patří do koncernu Agco, přesto je stále typickým německým výrobcem, který své původní produkty, tedy traktory, prodává zejména na evropském a především domácím trhu. Není se proto čemu divit, že významné novinky prezentuje v roce, kdy je mezinárodní veletrh Agritechnica.
V sudých letech, kdy veletrh Agritechnica není, je vždy uspořádána mezinárodní tisková konference pro novináře a odborníky z oboru. Tento rok podstatné novinky mezi traktory nejsou, ale tisková konference byla pojata trochu jinak. Realizační tým si vybral Českou republiku a přesněji Ostravu. Proč zrovna Ostravu? Cílem tiskové konference bylo letos představit traktory Fendt v jiném než zemědělském využití – na stavbách, v komunálních a lesních pracích. Právě u Ostravy, na stavbě dálnic E47, pracují traktory firmy Leoše Milaty. A traktory nemá jen dva či tři, ale provozuje jich hned padesát. A to je záležitost jistě velmi ojedinělá.
Ti, kdo se zúčastnili prezentace strojů Fendt, absolvovali nejprve teoretickou část a pak už se všichni přesunuli na stavbu dálnice E 47, na níž pracovala celá smečka traktorů Fendt s univerzálním i veskrze unikátním nářadím.
Jak je na tom výroba?
Současná příznivá situace v zemědělském sektoru se odráží na zvýšené poptávce po tomto typu stojů. Není proto s podivem, že i firma Fendt zvýšila produkci a za loňský rok vyrobila a prodala o 1155 traktorů více než v roce 2006. A výhled tohoto roku je ještě příznivější a v plánu je výroba 15 450 traktorů, zatímco v roce 2006 jich bylo vyrobeno 13 312 kusů. Vývoj výroby a prodeje je tedy veskrze dynamický. V souvislosti s tím probíhá i navyšování výrobních kapacit tak, aby v roce 2012 bylo možné produkovat asi 20 000 traktorů Fendt ročně.
Těžiště prodejů traktorů Fendt představuje Evropa zejména pak Německo, kde je tato značka mezi klasickými traktory (s výkonem přes 50 k) na druhém místě a mezi traktory s výkonem nad 100 k je jedničkou s 29% podílem na trhu. Dobré prodeje tato značka zaznamenává zejména v okolních zemích, přičemž velkým příslibem jsou země bývalého Sovětského svazu, kde jsou poptávány nejsilnější traktory. Naproti tomu nízké prodeje jsou ve skandinávských zemích či Americe. Situace Severní Ameriky je přitom typická zejména silnou dominancí tamních domácích značek i skutečností, že američtí farmáři jsou zvyklí především na jednodušší stroje se snadným ovládáním a malými možnosti nastavení. Traktory Fendt jsou naproti tomu pravým opakem.
Drobné, zajímavé inovace
Fendt je již po léta na špičce mezi firmami udávajícími technický pokrok v traktorové technice. Vario převodovka je známým pojmem a velmi dobře je propracováno souběžné řízení motoru a převodovky, které při správném nastavení vede k úsporám pohonných hmot, protože dovoluje práci motoru v ekonomickém režimu.
V souladu s ekonomikou provozu tím byly nově změněny též režimy otáček vývodového hřídele, který nyní nabízí též 1000E otáček za minutu, aby bylo možné provozovat motor v nižších otáčkách v případě, že přes PTO není odebírán plný výkon motoru traktoru. Tisíc otáček za minutu PTO je v tomto případě dosaženo při 1600 n/min traktoru.
Novinkou je upravený motor traktoru Fendt 820 s přídavkem Greentec. Tento motor jako první sériový umožňuje spalovat za studena lisovaný řepkový olej. Co do technického řešení je to trochu náročnější konstrukce, než ji známe u výrobců, kteří nabízejí dodatečné přestavby. Plusem by však měla být vyšší spolehlivost, která je dána skutečností, že motor se před vypnutím vždy přepíná na klasickou motorovou naftu, kterou se zaplaví celý palivový systém. Studený start je následně bezproblémový. S tímto mívají dodatečně montovaná zařízení problém, protože je sice teoreticky možné, aby motor po zastavení obsluhou ještě chvíli běžel a palivový sytém se tak naplnil motorovou naftou, nicméně z hlediska bezpečnosti provozu traktoru to možné není. Proto většinou na to musí pamatovat řidič a před odstavením traktoru přepnout jeho motor na klasickou naftu. U traktorů Fendt Greeentec je přepnutí realizováno automaticky tak, že je motor přepnut na naftu vždy, když se jeho otáčky sníží pod 1200 n/min. Díky tomu se sice motor občas za provozu zbytečně přepne na naftu (například vždy, když běží na volnoběh). V tomto režimu je spotřeba paliva velmi malá, takže se není třeba se obávat, že by přídavná malá nádrž na naftu nestačila. Navíc má traktor drobné úpravy v samotném spalovacím prostoru motoru, které u dodatečných přestaveb neřeší.
Mezi drobné detaily realizované jako výbava na přání lze zmínit například systém automatického zamykání zadní nápravy návěsů při couvání, který ulehčuje práci obsluhy a též zvyšuje bezpečnost práce. Dále je možné zmínit systém imobilizéru zabraňující krádeži traktoru či možnost montáže tachografu. Posledně jmenovaná záležitost vypadá trochu nelogicky (v souvislosti s traktorem), ale v zemích, kde může traktor legálně jezdit 60 km/h a jezdí na delší vzdálenosti, to nelogické není. Nejvíce to ocení především poskytovatelé služeb a zemědělci, kteří traktory využívají jako stroje pro dopravu.
Inovacemi prošly i čelní nakladače. Novinkou je poloautomatický systém zamykání nakladače do konzoly a také integrování jejich ovládání do loketní opěrky v kabině traktoru. Změnilo se i typové označení a některé další prvky v samotné konstrukci nakladačů, které jsou nyní označovány jako Fendt Cargo.
Komunál, les a stavebnictví
Traktory jsou stále častěji vidět v nezemědělské sféře. V lesnictví jsou samozřejmostí a rozšiřují se i v komunální oblasti. Ale ve stavebnictví je jejich nasazení minimální. Dokonale to však popírá Leoš Milata, majitel stejnojmenné firmy. Traktory jsou jeho základním podnikatelským nástrojem a jejich použití se zdá nevyčerpatelné.
Již před lety vsadil Leoš Milata na traktory Fendt, když potřeboval stroje, které dobře zvládnou lesní frézy. Vario převodovka byla pro nasazení traktoru ideální. To bylo v roce 1999. O tři roky později své pole působnosti rozšířil a u traktorů Fendt už zůstal. Začal provozovat vyklízecí práce, přípravy staveních pozemků a stabilizaci zemin. Tedy opět převážně činnosti, v nichž se uplatňují různé druhy fréz. Traktory Fendt opět neměly problémy a snášely celodenní nasazení s motorem v jmenovitých otáčkách a s plným výkonem. A umožňovaly navíc otočené pracoviště řidiče, což je u většiny fréz nutností.
V roce 2005 došlo k dalšímu rozšíření firmy, kdy byly zakoupeny objekty se servisním zázemím a firma Milata začala s výrobou závěsných strojů takové konstrukce, která by přesně odpovídala požadavkům nasazení, tedy nasazení extrémnímu. Již v předchozích letech byly například všechny frézy upravovány tak, aby snesly vyšší zátěž, měnily se převodovky, ložiska a další. Byl to takový tunning nářadí. Nyní se řada závěsných strojů vyrábí přímo, protože roky úprav přinesly i dostatek zkušeností. A některé stroje ani na trhu nejsou. Můžeme zmínit například čistič příkopů a další specializované stroje. V postatě jedinými stroji, které se neupravují, jsou scrapery a návěsy Krampe.
Co není bez zajímavosti, je skutečnost, že také scrapery jsou agregovány s traktory Fendt. Samozřejmě s nejvýkonnějšími modely Fendt 936, kterých si pan Milata letos koupil hned devatenáct. Zajímavé je i srovnání s pásovými traktory, které pan Milata rovněž v agregaci se scrapery používá. Ty sice disponují vyšším výkonem, nicméně tento je na nižší převodové stupně, tedy při nižší pojezdové rychlosti omezován. Kolové Fendty tak zvládají stejné scrapery jako výkonnější pásové traktory, i když přece jen pásáky utáhnou o něco více a lze k nim připojit scrapery až tři zatímco u kolových traktorů maximálně dva.
Fendt na stavbě dálnice
Aktivní ukázky traktorů Fendt byly velmi působivé. A to i přes nepřízeň počasí, kdy byly návštěvníci střídavě skrápěni deštěm. Traktorům však obtížný terén moc nevadil a všechno nářadí dobře zvládaly. Široké pneumatiky (u většiny traktorů 900 mm) a řádné zatížení způsobovaly, že dvě 936tky tahaly bez problémů scrapery s ložným objemem 14 m3. Pouze občas byl viditelný prokluz na rozmáčené horní vrstvě zeminy. Ve ztížených podmínkách tahaly traktory vždy po jednom scraperu, nicméně obvyklé jsou dva a pak má takováto souprava po naložení hmotnost přes 70 tun. Jeden s traktorů se předvedl i s návěsem Krampe typu dumper, které má pan Milata tři a dobře se osvědčily v náročném prostředí a terénu. S ohledem na návěsy typu Dumper je třeba říci, že takováto souprava ve spojení s traktorem je dražší investicí než klasický nákladní automobil, který disponuje podobnou tonáží. Nicméně průjezdnost traktoru s návěsem je v terénu vyšší. Speciální nákladní auto typu Dumper je již dražší než souprava traktoru s návěsem. Velké Dumpery mají samozřejmě větší tonáž takže více uvezou nicméně svými rozměry překračují limit pro přepravu po pozemních komunikacích, což je problém. Takže traktor s návěsem vychází nakonec rovněž dobře a mimoto traktor lze kdykoliv odpřáhnout a zapojit třeba do frézy.
Jeden z traktorů měl posypový vůz na aplikaci vápna, které pak bylo následně zapravováno frézou do půdy tak, jak se to dělá při klasické stabilizaci zemin. Tři traktory se předvedly rovněž s lesními frézami, kdy jeden měl klasickou pro likvidaci klestu, druhý frézu pařezovou a třetí frézu pro drcení klestu a jeho zapravení do půdy.
Působivá byla též ukázka ořezávače větví, který je jak jinak než vlastní konstrukce firmy Milata. Vysoký dosah znamená bezproblémovou práci a jediným nedostatkem je horší viditelnost z kabiny na zdvižené rameno. Není divu když jeho dosah je 8,5 metru. Tři řezací kotouče jsou samozřejmě ocelové, jinak je většina konstrukčních dílů z hliníku s ohledem na nižší hmotnost. Jinak by se nedala zaručit stabilita traktoru při práci v takové výšce. Řezací hlava je kompletně vyrobena firmou Milata, rameno je od firmy Gode.
Velmi zajímavým strojem byla též agregace čističe krajnic s vynášecím dopravníkem, který nečistoty překládá do před ním jedoucího dopravního prostředku. Dalším unikátem byl pak čistič odtokových betonových žlabů okolo silnic. Tento stroj má lžíci u níž je samostatně stavitelná levá i pravá poloviny což dovoluje se přizpůsobit tvaru betonového kanálu.
Závěrem
I přes nepřízeň počasí se předváděcí akce vydařila a účastnící mohli shlédnout zajímavé agregace strojů a hlavně velké množství traktorů Fendt při nezemědělském využití. Příště už to bude zase klasika na poli nicméně jistě se zajímavými novinkami.