Uprostřed prázdnin se v Roštěnicích u Brna konala předváděcí akce firmy P&L, spol. s r. o. Využili jsme příležitosti a během předvádění se zeptali jednatele a zároveň vedoucího servisu Ing. Pavla Unara, jak je servis zajištěn u jejich podniku.
Firma P&L importuje do České republiky stroje značek Köckerling, Bergmann, Sampo, Great Plains, Kinze, Sunflower, Geringhoff a kloubové hřídele Walterscheid. Jako regionální zástupce prodává stroje New Holland, Kuhn, Amazone, Lemken, Grimme, Agrio Křemže, ZDT Nové Veselí a jiné.
Hlavím střediskem podniku jsou Biskupice, servisní střediska se nacházejí v Hrubčicích, Pačlavicích a Žďáru nad Sázavou.
Vaše firma se zabývá poměrně velkým sortimentem strojů. Jakým způsobem je prováděn jejich servis? Je nějaký rozdíl mezi jednotlivými značkami?
Naši servisní technici jsou specializováni na danou značku a daný typ stroje. Na každém středisku je specialista na jednotlivý typ a ten také zodpovídá za svůj úsek, zodpovídá za předprodejní servis a jeho kvalitu. Samozřejmě není možné provádět servis pomocí jednoho pracovníka, proto máme na určitý typ zaškolený poměrný počet techniků k počtu prodaných strojů. Celkem v servisu pracuje 14 techniků, z toho osm mobilních, tzn. vybavených servisním vozem, s kterým zasahují přímo na místě u zákazníka. V současné době plánujeme rozšířit řady techniků, kteří pracují přímo ve střediscích.
Jak probíhá zaškolení nových techniků a seznamování s novinkami?
Zaškolování nových pracovníků probíhá nejčastěji přímo na středisku. Protože téměř všechny stroje jsou dováženy částečně demontované, naučí se nováčci nejvíce při jejich kompletaci, která probíhá samozřejmě za dohledu zkušeného pracovníka. Co se týče školení na novinky, probíhají jednou ročně na středisku P&L za účasti specialisty z výrobního závodu, popř. přímo u výrobců. Pracovník po absolvování zahraničního školení předává informace dalším technikům.
Provádíte i zaškolení obsluhy zákazníka?
Zaškolení obsluhy je rozděleno do dvou fází. První probíhá na středisku a druhá již u zákazníka přímo při práci na poli. Délka školení závisí na složitosti stroje – u jednoduchých strojů trvá jen půl dne, u složitějších samochodných strojů jsou to dva dny.
Jak probíhá ve vašem podniku zásobování náhradními díly? Funguje u vás expresní služba na dodávky náhradních dílů?
Náš centrální sklad je umístněn ve středisku v Hrubčicích. Podle potřeb jednotlivých středisek a zákazníků se díly průběžně objednávají. Skladem držíme optimalizovaný počet a sortiment náhradních dílů v objemu asi 8 až 14 mil. Kč.
Je pravda, že se nám zatím jen částečně daří přesvědčit zákazníky k posezónním prohlídkám strojů. Pak dochází ke kumulaci oprav do období těsně před vyjetím na pole a z toho plyne časová tíseň při objednávání dílů a opravě stroje.
Pokud nastane situace, že daný díl nemáme na skladě, pak se nejprve opraví (pokud je to možné) díl původní, aby mohl stroj pracovat. V té době již z výrobního závodu putuje nový náhradní díl, který montujeme ihned po jeho dodání. Jedná-li se o dodávku v rámci Evropy, lze počítat s opravou do jednoho až dvou dnů. Pokud však díl putuje přes moře, oprava se protáhne asi na týden.
Naší další snahou je i vlastní výroba opotřebitelných dílů. Touto cestou se snažíme zákazníkům zlevnit jejich provozní náklady.
Probíhá servis u vašich regionálních zástupců obdobně jako ve vašich střediscích?
Servis, který poskytují naši partneři, je obdobný jako u nás. Zaškolení probíhá s dodávkou nového stroje, kdy se při jeho kompletaci naučí technik od našeho specialisty vše potřebné. Další možností jsou školení, která probíhají u nás ve firmě. Těch se samozřejmě regionální zástupci také účastní.
Jste spokojeni s působením vašeho servisu nebo plánujete do budoucna nějaké změny?
Hlavním úkolem pro nás je, jak jsem se již zmínil, mít každý prodaný stroj neustále pod kontrolou a vědět včas, co potřebuje, proto neustále nabízíme posezónní prohlídky strojů. Ulehčilo by se tím nejen nám, ale i zákazníkům a hlavně by se odstranil nápor panující při opravách těsně před vyjetím stroje.
Náš servis se nezabývá jen opravou prodaných strojů, ale poslední dobou provádíme i rekonstrukce starších postřikovačů, testování a opravy všech postřikovačů. Dodáváme i celý sortiment pneumatik, ráfků, dvojmontáží, kultivačních kol apod. bez ohledu na značku. Zároveň poskytujeme servis na pneumatiky, tzn. demontáž, montáž a opravy jakýchkoliv průrazů. Dále provádíme opravy kloubových hřídelí Walterscheid.
V minulém roce jsme se začali zabývat i použitou technikou, především jako protihodnotou při dodávkách nových strojů. U těchto starších strojů je třeba před dalším prodejem provést též opravy dle přání zákazníků.
V červnu tohoto roku jsme dokončili kompletní rekonstrukci našeho servisního střediska ve Žďáru nad Sázavou, kde bylo též otevřeno autorizované servisní centrum pro nákladní vozidla Iveco.
Vladimír Skalický
foto archiv