Aktuálně je na našich internetových stránkách TV Zemědělec nová diskusní debata týkající se problematiky traktorů a jejich vlivu na životní prostředí. Hostem diskuse je známý odborník na traktory a jejich správné agregace s nářadím prof. František Bauer z Mendelovy univerzity v Brně.
Debata probírá několik témat. Začíná problematikou emisních systémů, které sice přinášejí výrobcům i uživatelům traktorů jisté komplikace, avšak jejich pozitivní vliv na životní prostředí tyto komplikace jednoznačně převyšuje. Emise však může částečně ovlivňovat i obsluha traktoru, a to jeho správným provozováním tak, aby měl co nejnižší spotřebu paliva. V tom mohou pomoci i elektronické systémy, které dokážou například řazení převodových stupňů převzít za řidiče. V praxi se však ukazuje, že zkušený řidič dokáže svůj traktor přizpůsobit daným podmínkám lépe než automatika. Problémem je to, že časté změny nastavení jsou pro řidiče únavné, a proto má elektronika použitá například v nastavení převodového systému svůj smyl, stejně jako třeba elektronické řízení tříbodového závěsu a další automatizační prvky.
S ekologií provozu traktorů souvisí i alternativní paliva. Aktuálně je to především metylester řepkového oleje, objevují se i traktory na zemní plyn, v prototypu byl předveden i traktor s palivovým článkem. Podle prof. Bauera je posledně uvedený způsob pohonu budoucností spíše pro osobní automobily. Naproti tomu použití elektromotoru jako pohonné jednotky, byť ve spojení se spalovacím motorem, vidí jako reálnou.
V debatě padla i otázka na smysluplnost vyšších výkonů traktorů s většími záběry nářadí, které mají sice méně pojezdů po poli, ale také vyšší hmotnost, a tím i potenciální možnost utužení půdy. Při správné volbě pneumatik to však nemusí být problém, stejně tak, pokud jsou kola nahrazena pásy s větší styčnou plochou i lepšími záběrovými vlastnostmi. Původcem utužení půdy jsou spíše návěsy či nákladní automobily než traktory.*
A jak vidí prof. Bauer budoucnost v konstrukci traktorů? Podle jeho slov ji nelze jasně předpovědět. Zcela určitě se bude dále rozvíjet elektronika ve výbavě traktorů, která převezme část úkonů za řidiče, možná mu bude schopná napovědět traktoristovi jak správně agregovat nářadí, možná budou některé traktory jezdit bez obsluhy. Klasický koncept traktoru, tak jak ho známe dnes, se ale v blízké budoucnosti pravděpodobně příliš měnit nebude.
Luboš Stehno
Celá diskuse je ke shlédnutí na www.tvzemedelec.cz, partnerem pořadu je firma Agromex s.r.o..