V traktorech Case IH jsou používány různé typy převodového ústrojí. Od jednoduchých mechanických převodovek, přes převodovky řazené částečně pod zatížením, plynulé převodovky CVT i plné PowerShifty.
Poslední z uvedených variant je použita v traktorech Magnum a tahačích Steiger. Výrobce tyto převodovky tradičně doplňoval dvěma módy automatického řazení, kdy jedno bylo určeno pro polní a druhé pro silniční režim. Nyní komfort řazení posunul ještě dále a přišel s ojedinělým konceptem propojení řízení motoru a převodovky PowerShift. Systém má název APM (Automatic Productivity Managment).
Jak to funguje?
Jedná se čistě o softwarovou záležitost jejíž funkce je obdobná s tou jakou známe z traktorů s plynulou převodovkou CVX. Elektronika tedy snímá zatížení motoru (podle dávky vstřikovaného paliva a charakteristiky motoru), a pode toho upravuje jeho otáčky a mění převodový poměr. A to opět ve dvou režimech.
V režimu polním si řidič nastaví tempomat, což udělá tak, že se rozjede na pracovní rychlost a poté čtyři sekundy podrží aktivační tlačítko zapínání módu polního režimu, tedy uloží si aktuální pojezdovou rychlost, která je vhodná pro správnou funkci nářadí. Automatika pak tuto rychlost udržuje a to tak, že pokud se zvýší zatížení, zvýší otáčky motoru a zařadí nižší převodový stupeň. Pokud je zátěž nižší zařadí automatika nahoru a sníží otáčky motoru. Pojezdová rychlost je tak udržována na víceméně konstantní úrovni. Řidič nemusí vyjma pojezdové rychlosti nic nastavovat a vše je zařízeno za něj. Ale samozřejmě ti zvídavější si mohou nastavit zatížení motoru, při němž bude systém reagovat a tím traktoru víceméně určit v jakých otáčkách a s jakou zátěží motoru má pracovat.
Obdobnou funkci má nový systém APM při zapnutí vývodového hřídele. Zde je prioritou udržení otáček motoru a tedy i PTO na relativně konstantní úrovni přičemž pojezdová rychlost se již mění významněji. Řidič se do tohoto režimu nemusí nijak přepínat, stačí když PTO zapne.
Pro ilustraci lze uvést, že nejnižší otáčky motoru při polním režimu bez PTO jsou 1400 ot/min (oblast maximálního kroutícího momentu), zatímco v režimu s PTO 1600 ot/min (jmenovité otáčky PTO jsou dosaženy již při 1800 ot/min motoru). Nejvyšší dosažitelná pojezdová rychlost je v polním režimu 23 km/h.
V režimu silničním lze rovněž omezit nejvyšší pojezdovou rychlost, nicméně ta není udržována jako konstantní protože to by při dopravě nemělo logiku. Pro volbu rychlosti slouží pedál nožního či páčka ručního plynu, které jsou pak ovladači pojezdu. Obdobně jako u traktorů CVX. Stačí tedy šlápnout na plynový pedál a dojde ke změně otáček motoru a převodovka začne řadit. A podle toho jak rychle řidič pedálem pohybuje tak intenzivní je proces zrychlování. Nejvyšší rychlost v silničním režimu je totožná s nejvyšší rychlostí traktoru, tedy 40, nebo 50 km/h. Nejnižší možné otáčky motoru jsou volnoběžné, tedy 850 ot/min. Základní volba pro rozjezd je sedmý převodový stupeň, ale lze ji samozřejmě snížit.
Komfort i ekonomika
Mimo přínosů systému APM pro vyšší komfort obsluhy jsou zde i přínosy ekonomické. Častější řazení a snižování otáček motoru při dílčím zatížení znamenají nižší spotřebu paliva. A to podle podmínek až o 25 % při přepočtu na jednotku výkonu, přičemž výkonnost traktoru není snížena. Díky tomuto systému získá řidič traktoru s plným PowerShiftem pocit jízdy jakou u traktoru s CVT a to vše při zachování dobré mechanické účinnosti přenosu výkonu.
Systém APM je instalován do v současnosti vyráběných traktorů Magnum a Steiger a zpětně jej lze nahrát i do modelů vyrobených v roce 2007 a 2008, protože tyto traktory mají shodné ovladače.