Velká Británie si zakládá na pečlivě udržované zeleni všeho druhu. Není proto divu, že tato ostrovní země udává celosvětový tón i v příslušné technice. Neoddiskutovatelným průkopníkem v konstrukci a výrobě strojů na údržbu zeleně je firma Ransomes Jacobsen.
Kořeny její historie sahají až do konce 18. století, přesně do roku 1789, kdy založil kovář Robert Ransome v anglickém Ipswichi, dnes zhruba stotisícovém městě ležícím sto kilometrů severovýchodně od Londýna, slévárnu. Zprvu vyráběl stroje na zpracování půdy, v roce 1832 opustila jeho dílny první travní sekačka na světě – konkrétně na principu vřetena. Příští rok tedy uplyne již 180 let, co lidstvo využívá tento významný vynález. Firma Ransomes je rovněž prvním světovým výrobcem motorové sekačky, kterou uvedla na trh již v roce 1902.
Pro sport i komunální sektor
V Ipswichi sídlí společnost Ransomes Jacobsen dodnes. Patří do amerického koncernu Textron, který zaměstnává přes 40 000 lidí ve 28 zemích světa. Z jeho produkce jsou známé kromě žacích strojů a dalších pomocníků pro údržbu zelených ploch například letadla Cessna, technika pro armádu či plasty pro automobilový průmysl. Působí rovněž v energetice a finančnictví.
„Od roku 1961 vyrábí Textron golfová vozítka EZGO s aktuální produkcí kolem 145 000 kusů ročně. V roce 1978 koncern převzal firmu Jacobsen s tradicí výroby strojů na údržbu golfových hřišť od roku 1921 a o dvacet let později i společnost Ransomes. Dnes dodáváme techniku pro sportovní povrchy i údržbu zeleně měst a obcí. Sekačky Ransomes jsou určeny především pro komunální sektor, stroje Jacobsen pak pro sport, zejména golf,“ řekl Scott Forrest z firmy Ransomes Jacobsen a pokračoval: „Nyní zaměstnáváme v Ipswichi 320 lidí a vyrábíme rotační, cepové a vřetenové sekačky. Součástí areálu je tříjamkové golfové hřiště oseté různými travními směsmi a polovina hrací plochy na kopanou. Tyto povrchy nám slouží k testování techniky.“
Důsledná kontrola kvality
Společnost Ransomes Jacobsen si sama vyrábí všechny ocelové součástky, tedy spojovací materiál, hřídele, šasi a žací jednotky, a to hlavně kvůli možnosti hlídání kvality. Továrna je rozdělena do dvou sekcí pro výrobu malých a velkých součástí. Za zmínku stojí především vlastní produkce vřeten i nožů s tím, že nakupované ocelové polotovary v Ipswichi zušlechťují při teplotě 900 stupňů a pod tlakem 90 tun.
Motory, hydraulické a elektrické systémy pocházejí od různých dodavatelů. Ransomes Jacobsen dnes používá pro své výrobky devět typů motorů. „Dodávky od firmy Briggs & Stratton máme prakticky obratem, na diesely Perkins čekáme až šest týdnů a na žádané motory Kubota třeba až půl roku. To vyžaduje důkladné plánování produkce a vazbu na dealerskou síť po celém světě,“ vysvětlil Scott Forrest.
Při výrobě přicházejí ke slovu nejprve různé typy automatických počítačem řízených laserových vyřezávaček. Řezání součástí s přesností na setiny milimetru trvá od několika minut až po dvě hodiny. Poté se zapojí do hry lisy a ohýbačky. V další části linky se svařují díly do větších sestav. Děje se tak s pomocí čtyř robotů a na několika manuálních pracovištích. Následuje cesta do lakovny, jejíž technologie zcela vylučuje odlupování barvy.
Šasi putuje po výrobní lince a instaluje se na něj motor, hydraulický systém, elektrické ovládání, kola a další. Stroj je hotový za zhruba jeden den. Pak se nechá tři hodiny v provozu se zapnutým žacím ústrojím pro odhalení případných závad.
Žací technika odlehčuje
Náhradní díly pocházejí z Ipswiche nebo amerických závodů. Denní plán jejich výroby včetně aktuálního procenta vykrytí ukazuje monitor v hale. Většina položek, z nichž je 96 % dostupných skladem, opouští brány podniku mezi třetí a pátou odpoledne. Katalog obsahuje přes 2500 druhů náhradních dílů. Jejich zásoby a expedici hlídají počítače; se sítí jsou spojeni dealeři z celého světa.
„V Anglii vždy převládaly vřetenové sekačky, nyní jsou poněkud vytlačovány stroji rotačními. Při vývoji nové techniky musíme dbát na to, aby byla co nejlehčí, protože se pohybuje po živém organismu. Křivka naší produkce nejvíc stoupá během celého jara s přesahem do léta. Na přelomu srpna a září máme vzhledem k nižšímu objemu výroby celozávodní dovolenou. Hned po ní začínáme plánovat výrobu na další sezónu. Dnes už nepracujeme se zásobami, ale distribuujeme výrobky podle přání zákazníků z celého světa,“ rozloučil se s námi Scott Forrest.