02.01.2003 | 03:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V ZVOS pracuje již druhý samochod

Akciová společnost ZVOS Hustopeče používala několik let ke krmení skotu samojízdný krmný vůz. Protože se jeho doba životnosti naplnila, pořídil si podnik stroj nový stejné značky.

ZVOS Hustopeče, a. s., vznikla roku 1995 se zaměřením na zemědělskou výrobu a její finalizaci. Společnost obdělává 2 370 ha, z toho 128 ha sadů, 98 ha vinic. Veškeré hrozny jsou zpracovávány ve vlastním sklepním hospodářství. Běžná je produkce pšenice, řepky, slunečnice, krmných plodin a letos poprvé cukrovky. Chov prasat se skládá z rozmnožovacího a šlechtitelského chovu. Výkrm je zpracováván na vlastních jatkách, část produkce prodána ve vlastní prodejně. Stádo skotu čítá kolem 1300 kusů, z toho 540 dojnic. Produkce je doplněna odchovem březích jalovic. Krmné směsi jsou vyráběny vlastní mísírnou.
Návrat k cukrové řepě měl jeden hlavní důvod. Byla jím možnost odebírat zpět z cukrovaru řízky, o něž je takový zájem, že se vesměs „vrací“ pouze dodavatelům řepy.
V roce 1997 si hustopečtí pořídili samojízdný vertikální krmný vůz. Ještě před ním disponovali taženým krmným vozem. Poněvadž si v ZVOS uvědomili, že se z taženého vozu traktor vůbec nevypřahá a tvoří tak s vozem jeden celek, byl následně pořízen zmíněný samojízdný stroj. Protože se jednalo o krmný vůz, který je v provozu každý den, nechtěli v ZVOS riskovat nepředvídanou závadu a rozhodli se po uplynutí doby životnosti k pořízení dalšího, tentokrát již osvědčeného samojízdného vozu.
Jedná se o vertikální jednošnekový míchací krmný vůz Rollercar Mega 12 od italského výrobce Mutti Internacional. Objem korby činí 12m3. Vůz je vybaven čelní nakládací frézou, jejíž výškový dosah je 4850 mm i zadním teleskopickým drapákem otočným o 360°. Vůz je 2500 mm široký, 7650 mm dlouhý a 3350 mm vysoký. Stroj pohání 140koňový přeplňovaný motor John Deere, převodovka umožňuje pojezd do 24 km / h, možné jsou i dvě rychlosti otáčení šneku. Zadní hnací náprava disponuje uzávěrkou diferenciálu. Obsluha tráví pracovní dobu v komfortně vybavené a klimatizované kabině. K přesnému naložení všech komponentů krmné dávky napomáhá elektronická váha TSE 4.5 Graphic. Vůz si každý den odpracuje při nakrmení celého stáda přibližně 12 hodin (2 x 1300 kusů). V porovnání s předchozím je na stroji mnoho inovací.
O závadách na novém voze, jenž jezdí v podniku několik týdnů, se zatím nedá ani uvažovat. Obdobně to bylo se starším modelem, na kterém se až na maličkosti závady také nevyskytovaly. V případě, že se nějaká drobnost objevila, byla ve spolupráci se servisem Lukromu odstraněna.
„Za celou dobu používání samojízdných vozů se nestalo, abychom nenakrmili,“ podotýká zootechnička společnosti Ing. Řeřábková a dodává: „Dnes si už bez tohoto vozu nedovedeme krmení představit.“ Na důkaz svého tvrzení následně jmenuje více než deset komponentů krmné dávky, která je navíc upravována podle jednotlivých produkčních skupin.
Výpadek krmného vozu není při užitkovosti přes 9500 kg mléka vůbec myslitelný, neboť by se okamžitě projevil na užitkovosti a zároveň jsou všechny skladovací kapacity uzpůsobeny k použití samojízdného vozu.
Jak zdůraznil ředitel společnosti Ing. Václav Hlaváček, CSc., nešlo jen o to nakrmit, ale podat dobytku kvalitní kompletní a vyrovnanou krmnou dávku, která se následně odráží v užitkovosti.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down