Úsporný traktor potřebuje především úsporný motor. Ne, že by motory z produkce finského výrobce Sisu Diesel úsporné nebyly, vývoj se však nesmí zastavit a je třeba jít dál. A tak byly na letošní Agritechnice představeny dva modely traktorů Valtra s novými motory. Jedná se o Valtry 6750 a 8350 s označením EcoPower. Bez znalosti angličtiny je jasné, co nové traktory charakterizuje – úsporné motory.
Oba traktory vycházejí z klasických modelů Hitech a jejich základní odlišností je již zmiňovaný nový motor. V případě traktoru 6750 jde o vznětový čtyřválec 420 DWRIE, který vychází z již známého motoru řady 420. Je vybaven řízeným turbodmychadlem (W), rotačním vstřikovacím čerpadlem (R) a mezichladičem dmychaného vzduchu (I). K dosažení nízkých emisí byl zvýšen vstřikovací tlak na 27 MPa. Motor traktoru 8350 je vznětový šestiválec DSRIE, konstrukčně shodný s výše popisovaným motorem s tím rozdílem, že nemá řízené turbodmychadlo. Motory jsou zajímavé, především co se týče otáčkové charakteristiky. Jmenovité otáčky obou motorů dosahují totiž pouze 1800 min-1, maximální výkon je položen do oblasti 1600 min-1 a maximální točivý moment je k dispozici již při 1100 min-1. Klasické vznětové motory používané v současných traktorech dosahují maximálních otáček asi 2200 až 2300 min-1, přičemž maximální výkon bývá k dispozici obvykle okolo 2000 min-1 a nejvyšší točivý moment je přitom dosahován okolo 1500 min-1.
No dobře a co z toho, že mají nové motory nižší otáčky? Významné je to proto, neboť dosahují o 5 až 15 % nižší měrné spotřeby paliva než výkonově srovnatelné modely (graf 1), a maximální točivý moment dosahuje hodnot, které jsou obvyklé u motorů s výkonem o 20 až 30 k vyšším. To však nejsou jediná pozitiva. Nižší otáčky znamenají i nižší hlučnost a podle výrobce i vyšší životnost. Navíc byl u těchto motorů prodloužen servisní interval výměny oleje z 250 na 500 Mh, což znamená poloviční náklady spojené s tímto úkonem.
Motory pohání osvědčenou převodovku Hitech s 36 převody vpřed a stejným počtem vzad. Pod zatížením lze řadit tři převodové stupně a měnit směr pojezdu. Spojku traktoru je možné ovládat nohou nebo tlačítky na obou řadicích pákách. Obsluha si může vybrat ze dvou automatických režimů ovládání násobiče. Jeden režim je pro polní práce a druhý pro dopravu. Maximální pojezdová rychlost činí 40 km/h.
Model 6750 je vybaven vývodovým hřídelem s 540 a 100 min-1. 540 otáček je přitom dosahováno již při 1648 otáčkách motoru, aby se vývodový hřídel točil rychlostí 1000 min-1, musí být dosaženo 1750 otáček motoru. Zadní ramena hydrauliky jsou vybavena elektronickou regulací EHRD a lze je zatížit hmotností 7 t. Hydraulické čerpadlo má výkon 76 l/min.
Model 8350 má rovněž dva rozsahy otáček vývodového hřídele. Pro dosažení hodnoty 540 min-1 stačí 1539 otáček motoru a pro rozsah 1000 min-1 je třeba, aby motor běžel v otáčkách 1750 min-1. Co se týče celkové konstrukce traktorů, tak ta zůstala zachována. Motor je uložen nad přední nápravou takže je hmotnost traktoru optimálně rozložena na obě nápravy v poměru 50 : 50.
Luboš Stehno