Základem univerzálního návěsu Hawe CSW 5000 s celkovou hmotnosti 33 tun, který využívá Zemědělské družstvo Velká Chyška, je podvozek se třemi nápravami, z nichž přední a zadní je nuceně řiditelná a přední náprava se v případě jízdy naprázdno nechá zvednout. Korba je vybavena výtlačným čelem, které se pohybuje po dvou bytelných kolejnicích, takže nedochází ke zbytečnému namáhání materiálu. Vůz je standardně osazen hydraulicky odpruženou ojí, hydraulicky odpruženým podvozkem a závěsem K 80.
„O volbě tohoto návěsu zřejmě rozhodla návštěva německého provozovatele služeb, který využíval dva tyto vozy s výtlačným čelem už mnoho let,“ myslí si ředitel společnosti U + M Servis Třeboň Ing. Karel Hanyk. „Když zástupci družstva viděli, jak jsou tyto stroje robustní a jak vypadají po mnohaletém provozu, rozhodli se pro stejnou techniku. Ocenili i to, že Hawe využívá u výtlačného čela dva krajní kratší hydraulické písty s výsuvnou délkou 70 centimetrů, jejichž cílem je „utrhnout“ slehlý materiál. Když se dá náklad do pohybu, hlavní role se ujímá masivní středový hydraulický válec, který ho vytlačí z celé korby. V současnosti již Hawe nabízí větší návěs CSW 5500 o objemu 55 metrů krychlových, který už využívá dva hlavní písty.“
„U tohoto návěsu bych ocenil jeho vlastní hydraulický systém se 110 litry oleje a čerpadlem, které pohání vývodový hřídel od traktoru,“ zapojuje se do hovoru mechanizátor družstva Ing. Jiří Zeman. „Návěs tak můžeme agregovat s jakýmkoliv traktorem, který ho utáhne. Obdivuhodná je i robustnost, zejména silné stěny korby a píst, který se při vyprazdňování neprohýbá. Další velkou předností je to, že s tímto návěsem můžeme přepravovat jak objemné, tak i sypké materiály. Co je pro nás také podstatné, vůz s výtlačným čelem nás nelimituje žádnou sklápěcí výškou, takže s ním bez problémů převážíme obiloviny i mezi našimi sklady s nízkým podhledem.“*
Více se dočtete v Zemědělci č. 36.