Před časem uspořádal výrobce čelních nakladačů, firma Stoll, prezentaci svých produktů pro novinářskou veřejnost. Akce s e konala v Rienecku nedaleko Frankfurtu nad Mohanem. První den probíhal v duchu teorie, ve druhém dni mohli novináři shlédnout čelní nakladače v akci a některé z nich si i vyzkoušet.
Pro komunální a kompaktní traktory s výkonem od 15 do 50 koňských sil jsou určeny nakladače řady FC (Frontlader Compact). Jde o jednoduché stroje vyráběné ve čtyřech modelových provedeních: FC 250 H je určen pro traktory s výkonem motoru 15 až 285 k, FC 350 H pro traktory 25 až 35 k a FC 450 H lze agregovat na traktory o výkonu 35 až 50 k. Se stejnými traktory se agreguje též model FC 450 P, který má na rozdíl od všech předchozích nakladačů mechanický paralelogram. Modely 350 a 450 mohou být vybaveny doplňkovou třetí funkcí.
Nakladače mají systém rychlého připojení adaptéru se samočinným mechanickým zajištěním Quick, nebo mohou mít systém upevnění Euro či Bobcat. To pokud používají jiné něž originální adaptéry firmy Stoll. Tyto nakladače se vyrábějí i pro koncern SDFG či CBH, nebo Kubota. Výrobní závod se nachází v Koreji.
Paralelogram s kinematikou Z
Základní modelovou řadou je nyní provedení Robust FZ. Písmeno Z v názvu označuje kinematiku typu Z, což je klasický mechanický paralelogram. Má však jednu zvláštnost, a to, že táhla jsou v horní části skryta v rámu nakladače a přes dva čepy jsou napojena na zaklápěcí hydraulické válce. Proto má toto provedení tvar písmene Z. Jaké to má výhody? Mimo estetické je zde plus v tom, že horní část výložníku nakladače je nižší, což ocení třeba rakouští zemědělci, kteří si při práci mohou otevřít čelní okno ( u nás to není zvykem). Hlavní výhodou je skutečnost, že konzolu nakladače lze na traktor uchytit dále od přední nápravy, která je tak odlehčena, čímž se prodlužuje její životnost. Mimoto s méně zatíženou přední nápravou se i lépe manévruje.
Nakladače Stoll jsou vyrobeny z kvalitní jemnozrnné oceli a takřka od počátku používají stejný sytém zajištění nakladače ke konzole - pomocí páky ve vodicí dráze. Zajištění má obchodní název Stoll-Drive-In-System. U dvou nejvýkonnějších modelů je zesílené (přidáním jednoho nosného čepu), takže je vhodné i pro traktory s výkonem motoru až 300 koní. Propojení s hydraulickou traktoru obstarává centrální rychlospojka. Zajištění adaptérů je klasické, mechanické či hydraulické, pomocí zajišťovací tyče nebo hydraulicky ovládaných čepů. Ve standardu je jeden přídavný okruh a na přání jsou možné dva. Napojují se centrálními rychlospojkami.
Odpružení a tři funkce plus
U čelních nakladačů bývá obvyklé odpružení pomocí akumulátoru se stlačeným dusíkem, který je napojen na vedení ke zvedacím válcům. Stoll využívá systém Piston akumulátoru. Jde o válec napojený na hydraulické vedení a umístěný do příčné výztuhy výložníku. Piston akumulátor je naplněn olejem, má pneumatický doraz, který se stará o vlastní odpružení. V případě, kdy není odpružení žádoucí, jej lze mechanicky vyřadit z činnosti (uzavře se přívod oleje). Piston akumulátor je napojen na hydraulický rozvaděč s několika elektromagnetickými ventily, který řídí válce pro zaklápění adaptéru. Novinkou jsou tři možné přídavné funkce ovládaníé elektronickým joystickem.
První funkcí, která zvyšuje efektivitu naplnění lžíce, je tzv. Add scooping. Co to znamená? Jde o přídavné zaklopení adaptéru. Funguje tak, že po nabrání materiálu do lžíce ji řidič zaklopí na maximální úhel 45°. Poté, co lžíci zvedne asi do metrové výšky, stiskne tlačítko na joysticku a lžíce se dále zaklopí o dalších 24°. Tím se její boční hrana dostane do takřka vodorovné polohy, materiál nemůže vypadnout a efektivita naplnění lžíce je maximálně možná. Nabízí se otázka, proč se lžíce nezaklopí rovnou do úhlu 69°? Vzhledem ke konstrukcí výložníku to v dolní poloze není možné.
Poté co řidič náklad zvedne do horní polohy může využít další z funkcí, a to Rapid dumping. Stiskem tlačítka se odtlakují zaklápěcí válce a materiál je z lžíce vyklopen vlastní gravitací. Jakou má tato funkce výhodu? Především je to rychlost a v jisté míře i nižší zatížení hydrauliky traktoru (teoreticky by to mělo mít vliv i na spotřebu paliva).
Třetí funkcí je souběžné zvedání a vyklápění (dumping). Po nabrání materiálu se nakladač zvedá přičemž se zároveň vyklápí adaptér. Na první pohled se to zdá být neužitečné řešení, ale lze jej využít při jedné z činností, kterou s nakladačem provádíme, a tou je přihrnování materiálu na hromadu.
Budoucnost ovládání
U traktorů a přídavných agregací směřuje vše k elektronickému ovládání. Stoll nyní nabízí všechny druhy řízení nakladačů. Od plně mechanického, kde se rozvaděč řídí pomocí lanovodů, následně ovládaných hydraulických ventilů a pouze přepínání funkcí zabezpečují přepínací solenoidové ventily. Další možností je ovládání elektronické, pomocí joysticku firmy Stoll. Největším komfortem je řízení pomocí joysticku, který je již sériově instalován v traktoru. S úspěchem lze použít například ten, jenž je v loketní opěrce Multicntroller u traktorů Case IH. Vždyť pro tuto značku Stoll člení nakladače vyrábí.
Výhoda použití joysticku není jen v tom, že odpadá mechanická vazba, ale řízení je proporcionální: jak daleko se s joystickem pohne, takové množství olej proudí přes proporcionálně ovládané ventily a tak rychle se nakladač pohybuje. Je tedy možné řízení jemné precizní (například při nakládání palet na vůz), a nebo tam, kde je důležitější rychlost, pak rychlé s menšími nároky na přesnost práce (nakládka rostlinných materiálů, kamení, hlíny atd.).
Praktické ukázky
Modelová řada Robust FZ/FZ+ má celkem deset modelů čelních nakladačů pro traktory s výkonem od 70 do 300 koní. Většina z nich se předvedla v praktické ukázce, a to s různým provedením adaptérů i systémů ovládání. Tři nejvýkonnější nakladače si pak mohli vyzkoušet sami novináři.
Prezentace čelních nakladačů byla zaměřena takřka výhradně na řadu Robust FZ, která je nyní nosným programem firmy Stoll. Ta po sloučení s dánskou firmou JF opustila výrobu pícninářské techniky, respektive část z jejího sortimentu se vyrábí v Dánsku pod značkou JF. Stoll se tak nyní zaměřuje výhradně na výrobu čelních nakladačů, kterých produkuje necelých 12 000 ročně a vyváží je do celého světa. I když rozhodujícím trhem zůstává domácí Německo.